Resa själv

Beloveed

Trådstartare
Jag börjar bli sjukt sugen på att åka utomlands och bara komma bort ett tag, börjar på nåt sätt bli lite less på att plugga och att inte veta vad jag ska "bli när jag blir stor" (tog studenten förra sommaren och har läst fristående högskolekurser under året i hopp om att få lite inspiration, det har väl gått sisådär. Pluggandet har fungerat men jag vet fortfarande inte vad jag ska göra i framtiden)

Hur som helst, jag börjat bli sjukt sugen på att åka bort någon stans och bara få lite nya intryck och kanske träffa lite nytt folk. En weekend till typ London eller två veckor i USA spelar ingen större roll (bara extrajobbsekonomin som sätter gränser ehehe...) Poängen är alltså att jag är sugen på nåt slags miljöombyte och kanske (hyr klyshigt det än låter) "hitta mig själv" och det känns som att några dagar hemifrån skulle göra susen.

Men ja, till min fundering: Jag har länge tänkt att det skulle vara kul att åka med någon/några kompisar, men börjar inse att det kanske skulle vara ganska härligt att bara ta det i sin egen takt och åka själv. (Framstår väl som värsta eremiten nu, men så är inte fallet. Tror dock att en kompisresa skulle resultera i vissa "debatter" ang vad man ska göra om dagarna och även om man så klart kan dela upp sig så känns det trist att ödsla energi på att diskutera om vad man ska göra). Åker man själv finns ju möjlighet att verkligen ta tagen som den kommer och hinna med alla sevärdheter man är intresserad av.

Så jag vill väl mest höra mig för om det är någon som kanske tänkt lite som mig, att det skulle vara ganska skönt att åka utomlands själv. Kanske någon som gjort det och kan berätta om fördelar/nackdelar osv?! :)
 
Sv: Resa själv

Jag har (ännu) inga erfarenheter, men går i alla fall i samma funderingar som du. Jag skulle vilja resa runt i kanske en och en halv vecka i Central- och Sydeuropa, alternativt bara dra en weekend till en partystad, och då tänker jag göra det själv. Liksom du vill jag slippa att kompromissa, och även öka chanserna att träffa nytt folk och inte känna "hjälp" och hålla mig till mina vänners trygga sällskap istället; Jag åker ofta runt Skandinavien på konserter, och jag märker direkt att så fort jag har en eller fler vänner med mig gör jag inte en enda nya bekantskap, medan jag stöter på jättetrevligt folk så fort jag åker själv.

Och ja, även om det låter sjukt pretto och överseriöst så tror jag att det gjort gott för min personliga utveckling, få lite perspektiv, nya upplevelser och människor och en stunds avslappning helt för mig själv där ingen hemifrån kan störa mig. Jag tror/hoppas att det skulle ge mig en liten knuff på vägen mot vad jag faktiskt vill göra med livet och värdesätter i det.

Hoppas att du kommer iväg! Jag tror att det är en stor upplevelse att resa själv och så länge man gör det frivilligt, i brist på bättre formuleringar, så ser jag inte alls några självklara nackdelar faktiskt. Det blir väl vad man gör det till.
 
Sv: Resa själv

Gör det! Bo på hostel, så kommer du garanterat träffa folk om du vill, men inget umgängeskrav om du inte vill!

/Ensamresaren
 
Sv: Resa själv

Jag kom hem från London i tisdags, var där 3 nätter, själv.
Jag åkte dit i princip bara för att shoppa, säkert grejer jag hade kunnat hitta på ebay men jag är oteknisk och gillar att prova ;)

London är min favoritstad och jag har väl varit där en fem gånger.
Bodde på ett jättemysigt hostel tre stationer från Oxford Circus, 10 min med buss från Camden (dom två ställerna jag "alltid" besöker), jättebra rum och rent och fräscht överallt, gratis wifi, varma crossiants till frulle (också gratis) för vara 200 spänn natten, fett nöjd :p

Jag hade lätt kunnat hitta folk på hostelet att umgås med om jag hade velat.
De flesta var dock lite yngre än mig, jag är 25.

Det är skönt att vara själv för då får man tid till det man själv vill göra, hatar att sitta å vänta utanför provrum på nån kompis som ska prova kläder i 2 h :meh:

På kvällen gick jag bara till random krog och fråga om en cigg typ, så var snacket igång och jag träffa massa olika människor från olika länder som jag var ute å härjade med.

Jag skulle helt klart göra det igen, det var jätteskönt att bara få tid för sig själv!
 
Sv: Resa själv

Tack för svaren! :) Kul att se att jag inte är ensam om att vilja åka iväg själv.
Håller med dig Stormkast om att det inte blir lika mycket kontakt med nya människor när man åker i grupp, för då har man ju liksom redan varandra att umgås med. Jag hoppas också att jag kommer iväg någon gång i år, blev lite extra inspirerad av tråden nu.

Hagens_zorba, jag förstår precis vad du menar med att sitta utanför provrum. Min shoppingteknik är mer att ta det som ser snyggt ut och är rätt storlek och sedan betala haha.

Men det här med hostel, jag har fått för mig att det är typ som vandrarhem med stora rum med många sängar i, men det kanske är en ganska grov generalisering :angel: För även om det är kul att träffa folk så kan det ju vara trevligt med ett eget rum med säng som går att låsa men det kanske finns sådana på hostel (dela toa, dusch är dock inget problem).
 
Sv: Resa själv

Jag har åkt till London själv en gång, och med vänner en annan gång. För min del var det bäst att åka själv!
Jag kunde göra precis det jag ville, när jag ville det. Även om jag och de vänner jag åkte dit med har liknande intressen så blev det mycket kompromissa, vänta på varandra, åka till andra ställen än jag ville, missa saker jag inte ville göra och göra saker jag inte ville och så vidare.
Så länge man väljer ett tryggt resmål ser jag bara fördelar med att åka själv :) Det är också mycket lättare att börja prata med folk på plats om man inte har kompisgänget med sig!
 
Sv: Resa själv

Fast det är ju precis så hostel är, dock är det små rum med många våningssängar ;) Vi var 12 st i samma rum nu när jag var där sist.
Man är ju ändå inte mkt på hostelet så jag har iaf inget behov av att betala 1000 spänn mer per natt för att kunna låsa om mig när jag sover.
Man kan alltså köpa ett helt rum själv men då får man ju betala för alla bäddar och då kan man lika gärna bo på hotell.

Håller med sparrisen om att om man åker själv så träffar man ju mycket nya människor man inte skulle börjat prata med annars. Jag festade med random Londonbor och efterfestade med nåra Fransmän, det va sjukt spårat men kul!
 
Sv: Resa själv

Man kan alltså köpa ett helt rum själv men då får man ju betala för alla bäddar och då kan man lika gärna bo på hotell
Fast nä. Hur många hostel har du bott på egentligen? Jag har nog bara bott på ett som INTE har singelrum, nåt dubbelrum, nåt fyrrum, 6-10-12-bäddsrum etc. Alltså har det gått alldeles utmärkt att bo på hostelet, hänga med folk men ändå ha sitt egna rum (oftast med gemensam toa och dusch med andra. Det blir dock inte riktigt lika socialt - ofta befriendar man ju dom i samma sovsal som en själv.
 
Sv: Resa själv

Jag har rest en hel del själv, dock aldrig i Europa utan endast i Afrika, och har tyckt att det varit himla fint på många sätt och mindre fint på andra sätt. För mig har det dock handlat om att komma iväg - att vänta på att nån ska ha pengar och tid att åka just dit jag vill har oftast inte varit ett alternativ. Vill jag iväg så vill jag iväg. Man lär sig absolut mycket om en själv och man måste absolut vara mindre lat än när man reser med vänner - för att vara social och träffa folk att hänga med (löser sig oftast lätt på hostel dock).

Nu är jag sällan sugen på att resa ensam längre utan anpassar hellre resmålen efter vänner. Jag vill inte alltid resa för testa mig själv och utmana mig själv och anstränga mig hela resan igenom, ibland vill jag faktiskt bara resa för att få komma dit jag vill och se och uppleva saker. Och visst är det superkul att lära känna massa nytt folk men när jag har rest själv har det ändå blivit så att jag haft sällskap med nån mellan ett par länder eller städer och då reser jag ju ändå inte själv, utan med nån, och ändå har vi tillsammans då raggat upp massa nya vänner. Är jag på humör för att träffa folk brukar jag göra det oavsett om jag har kompisar med mig eller ej.

Sååå ja, lite blandat från mig :) Jag tycker inte att man ska tveka att åka själv för det ÄR lärorikt och annars missar man ju så mycket om man stannar hemma!
 
Sv: Resa själv

Men hur ofta finns det plats i dom då?
Jag bokade flera månader innan och det minsta som fanns kvar va 12-bäddsrum.
Sen kanske "mitt" hostel va väldigt populärt.
Det minsta dom hade va 4-bäddsrum så det blir ju nästan 1000 spänn.
 
Sv: Resa själv

Ja, det låter som att det var väldigt populärt. Vissa är ju det. Mitt favoritställe i Istanbul blir också uppbokat aptidigt. Därmed inte sagt att man inte kan bo i eget rum på ett hostel, det handlar ju bara om planering. Och stad, vilken tid på året man åker, vilka dagar, etc etc.
 

Liknande trådar

Fordon Jag lånade ut mitt släp härom dagen, idag körde jag det tomt. Först fungerade inte Cruise controllers, efter ett tag började gula lampor...
Svar
11
· Visningar
761
Senast: Pegasus63
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 185
Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
2 706
Senast: vilde
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 040
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sundsvall?
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp