Resa och sjukskrivning

Triangul

Trådstartare
Hej!

Har ni rest under sjukskrivning?

Jag är sjukskriven fram till 21 dec och beräknas kunna gå tillbaka och jobba som vanligt efter det.

Hur går det till rent praktiskt - måste jag ringa försäkringskassan och fråga? Har en telefontid med min läkare nästa vecka och tänkte höra med honom men tänkte att ni kanske vet :) Är sjukskriven pga stress och vill åka på en yogaresa, tror det hade varit bra för mig.

Hittat det här:
Om inte resan påverkar din rehabilitering eller ditt tillfrisknande negativt har du möjlighet att åka utomlands under sjukperioden.

Om du ska resa inom EU/EES–land eller Schweiz behöver du inte ansöka om att få behålla din sjukpenning under din resa.

Om du reser till ett land som inte tillhör EU/EES eller Schweiz ska du ansöka innan du reser för att få behålla sjukpenningen under utlandsvistelsen.

Ansökan om medgivande vid utlandsvistelse finns under "Mina tjänster" på Mina Sidor.
Om man inte har möjliget att logga in på Mina Sidor kan man skicka in blankett FK 7430 som finns att skriva ut här.

Sen är det väl bra att meddela handläggare om det är så att de vill nå dig. Är det en helg kvittar den delen.

Hittat det här:
Om inte resan påverkar din rehabilitering eller ditt tillfrisknande negativt har du möjlighet att åka utomlands under sjukperioden.

Om du ska resa inom EU/EES–land eller Schweiz behöver du inte ansöka om att få behålla din sjukpenning under din resa.

Om du reser till ett land som inte tillhör EU/EES eller Schweiz ska du ansöka innan du reser för att få behålla sjukpenningen under utlandsvistelsen.

Ansökan om medgivande vid utlandsvistelse finns under "Mina tjänster" på Mina Sidor.
Om man inte har möjliget att logga in på Mina Sidor kan man skicka in blankett FK 7430 som finns att skriva ut här.

Sen är det väl bra att meddela handläggare om det är så att de vill nå dig. Är det en helg kvittar den delen.
Åååh tack!! Antar dock att handläggningstiden för ett sån ärende om man vill utanför Europa är typ 1 månad :P

Jag frågade läkare, sjukgymnasten och Försäkringskassan, ingen hade några invändningar men FK var väldigt noga med att påpeka att jag inte fått någon sjukpenning om jag inte frågat först. Åkte två veckor inom EU. Nu var jag dock sjukskriven för skada som behövde läka innan jag kunde återgå till mitt fysiska arbete.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 003
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 110
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka