Resa med spädbarn!

T

twinstar

Vad har ni för erfarenheter!?

Vi har bokat en resa till Teneriffa i april. Vi har goda vänner som bor där och har bokat ett bra lägenhetshotell med pool. Känns som en bra tripp, tryggt och bra att öva på. Vi kan hänga hemma hos våra vänner och på vårt hotell och kan amma och så ifred.

I sommar ska vi självklart till min pappas hus i Kroatien och hänga nån vecka...känns ockås mest som hemma och inga större konstigheter...

MEN

Så dök möjligheten upp för oss att åka skitbilligt med ett annat par en långhelg till Istanbul i mars och vi är skitsugna men vågar man med en fyra-månaders-bäbis och ett muslimskt land!? Är det bökigt? Tveksamt om man kan amma offentligt väl?

Någon som har nån erfarenhet av att resa med spädbarn?
 
Sv: Resa med spädbarn!

Har kusiner som reste till bort långt som bara den... tropiska del och det gick hur bra som helst för dem... ena babyn var 2 månader och den andra var typ ett halvår. Hela min kusins familj åkte samtidigt. De var 19 som åkte.
Allt blir vad man gör det till!
Allt går om man vill.
Tror personligen att det är bra om barnen vänjer sig tidigt. Visst får man vara försiktig i sol osv.
 
Sv: Resa med spädbarn!

Vad har ni för erfarenheter!?

Vi har bokat en resa till Teneriffa i april. Vi har goda vänner som bor där och har bokat ett bra lägenhetshotell med pool. Känns som en bra tripp, tryggt och bra att öva på. Vi kan hänga hemma hos våra vänner och på vårt hotell och kan amma och så ifred.

I sommar ska vi självklart till min pappas hus i Kroatien och hänga nån vecka...känns ockås mest som hemma och inga större konstigheter...

MEN

Så dök möjligheten upp för oss att åka skitbilligt med ett annat par en långhelg till Istanbul i mars och vi är skitsugna men vågar man med en fyra-månaders-bäbis och ett muslimskt land!? Är det bökigt? Tveksamt om man kan amma offentligt väl?

Någon som har nån erfarenhet av att resa med spädbarn?

Vad säger att du kommer att amma i mars då? Klart det går att resa med småbarn. Fsen förr reste dom flera månader med häst o vagn över prärien med bebisar. Stannade bara och födde i princip..
 
Sv: Resa med spädbarn!

Har rest till dominikanska republiken och turkiet med mina när dom var små, till dominikanska när den stora var 8 månader, till turkiet när den lilla var 5 mån, gick hur bra som helst, Dom sover ju mycket så passa på att sola då sen så får man försöka anpassa amningen, finns alltid någonstans man kan gå in och sätta sig i skymundan.
ett tips om man ska resa långt på flyg, kontrollera vad som gäller, se till att det finns korg att lägga ner barnet i eller ett extra säte, blir rätt jobbigt att ha bebisen i knät i typ 10 timmar.... tyckte jag iallafall
 
Sv: Resa med spädbarn!

Vi har rest med våra ungar, inga större problem alls! Ang amning så kan man ju amma rätt diskret i dagen amningskläder, en sjal eller filt så är det absolut inga problem!

Så har ni tid, råd och möjlighet så skulle jag hoppa på! :bump:
 
Sv: Resa med spädbarn!

Vi åkte till turkiet i tre månader när min minsta bror var runt 6månader och "storebror" två år. Barn och i synnerlighet blonda sådna löper mest risk att bli ohyggligt bortskämda och omhuldade.
Jag var visserligen bara 13 då, men med den erfarenheten så skulle jag kalla Turkiet väldigt barnvänligt och tolerant. Och då var vi ofta så långt ifrån turistorter det går att komma. Istanbul besökte vi dock bara mkt kort.
 
Sv: Resa med spädbarn!

Flygresan är den största risken.
Det lägre trycket som är i kabinen kan ge bebisen syrebrist.
 
Sv: Resa med spädbarn!

Jo, dom säger att prematurbäbisar som haft problem med lungorna absolut inte ska flyga förrän de är sex månader minst - men vår bäbis har inte haft några såna problem utan haft stabil andning sen hon föddes!
 
Sv: Resa med spädbarn!

Vet inte om en 9-månaders räknas som spädbarn direkt men vi åkte iallafall till Amsterdam över en helg och hälsade på vänner. Hade vännerna bott i Turkiet istället så hade vi inte tvekat ändå. (ammade dock inte vid den tidpunkten).

Ska dock tillägga att vi var väldigt resvana sedan tidigare vilket givetvis kan ha påverkat.

Jag tror det kommer att gå jättebra att åka för er men det viktigaste är att ni känner er trygga. Gör ni inte det blir det inte bra för någon och då kanske det är bättre att vänta eller åka någon annanstans.

Lycka till! :)
 
Sv: Resa med spädbarn!

Flygresan är den största risken.
Det lägre trycket som är i kabinen kan ge bebisen syrebrist.

Ja som sagt prematura barn eller väldigt små barn, dvs under en månad.. Eller om man har dokumenterad lungproblem... I övrigt så är inte flygresan farligare för barn än för vuxna...
 
Sv: Resa med spädbarn!

Nova-Li tyckte att det var lite jobbigt med värmen.. Vi var i Thailand 2 veckor när hon var ca 5 månader.
 
Sv: Resa med spädbarn!

Vi är väldigt resvana båda två så det blir nog inga problem - ang istanbul så är jag mest nervös för ammningen. Vill gärna amma minst sex-sju månader och då skulle hon vara fyra.

Jag är inte superbekväm med att amma offentligt ens i Sverige så det blir nog ersättning + flaska när vi är ute bland folk på stan.
På flyget och på hotellet, morgon, kväll och natt är det inget problem.

Kanske får packa med handpumpen och gå in på nån toalett ibland och pumpa ur! :)

Det ska nog ordna sig. Vi kommer nog att boka in trippen!
 
Sv: Resa med spädbarn!

Kul!! Kommer säkert bli häftigt. Nu blir jag också sugen på att åka dit :D
 
Sv: Resa med spädbarn!

ammar du i sjal/sele så behöver det inte synas alls om du har tex amningströja :)
 
Sv: Resa med spädbarn!

Just utomlands är det lämpligt att amma så att du slipper riskera infektioner för bebisen.
Det är svårare med hygienen när vattnet inte är av dricksvattenkvalitet.
Så jag skulle i stället rekommendera just amning.
 
Sv: Resa med spädbarn!

Ja tex ringsjalen har fungerat perfekt för mig! Jag har stått och ammat Fredrik i incheckningskön ett par gånger... :angel: Många fråga om han sov men det var nog ingen som fattade att han ammade... :D
 
Sv: Resa med spädbarn!

Eller semper på tetra hemifrån....det är ju bara en långhelg!
 
Sv: Resa med spädbarn!

Man måste fortfarande diska flaskorna.
Och det kan vara krångligt att få tillräcklig hygien på det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 658
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp