Resa med hund?

BornAgain

Trådstartare
Hej
Jag blir tokig av att gå i vardagen och lunka - familjesituationen innebär att inget, någonsin blir gjort (läs de väntar hemma efter jobbet och DÖÖR om man plockar fram dammsugaren istället för kopplet. Den tvåbenta börjar ringa runt lunch och undra när arbetsdagen är slut och om de kanske ska möta upp någonstans...)

Jag kommer att gå sönder om jag ska titta på dammråttorna under semestern eller bråka om att få skura badrummen. Så jag funderade på om jag ska packa in dem i bilen och dra iväg istället. Det finns lite rolig geologi att titta på. Jag funderar på Danmark (klinter, rester av gamla hav, tidvattenzoner), Holland, Belgien, Norra Frankrike (floder, flodmynningar, berggrund - odlingsmark) och delar av Tyskland (vulkanrester).

Riskerar jag att dra hem läskiga sjukdomar?

Hej
Jag blir tokig av att gå i vardagen och lunka - familjesituationen innebär att inget, någonsin blir gjort (läs de väntar hemma efter jobbet och DÖÖR om man plockar fram dammsugaren istället för kopplet. Den tvåbenta börjar ringa runt lunch och undra när arbetsdagen är slut och om de kanske ska möta upp någonstans...)

Jag kommer att gå sönder om jag ska titta på dammråttorna under semestern eller bråka om att få skura badrummen. Så jag funderade på om jag ska packa in dem i bilen och dra iväg istället. Det finns lite rolig geologi att titta på. Jag funderar på Danmark (klinter, rester av gamla hav, tidvattenzoner), Holland, Belgien, Norra Frankrike (floder, flodmynningar, berggrund - odlingsmark) och delar av Tyskland (vulkanrester).

Riskerar jag att dra hem läskiga sjukdomar?

Risken finns såklart, men med vaccin (rätt självklart, men nämner det ändå ;)), behandling mot blodsugare (fästingar, loppor, myggor osv) och undvika att låta dina umgås med okända hundar så tycker jag nog man är tillräckligt säker för att slippa oroa sig.

Risken finns såklart, men med vaccin (rätt självklart, men nämner det ändå ;)), behandling mot blodsugare (fästingar, loppor, myggor osv) och undvika att låta dina umgås med okända hundar så tycker jag nog man är tillräckligt säker för att slippa oroa sig.
Tack. Lite så tänker jag också. Om jag bara håller mig norr om alperna så borde det gå bra. (Samtidigt har hjärtmasken hittats så långt norrut som Danmark och någon enstaka gång på räv på öar i Sverige. Och jag har vänner i Italien)

Tack. Lite så tänker jag också. Om jag bara håller mig norr om alperna så borde det gå bra. (Samtidigt har hjärtmasken hittats så långt norrut som Danmark och någon enstaka gång på räv på öar i Sverige. Och jag har vänner i Italien)

Ja, risker finns ju tyvärr. Men så länge man är medveten om dem och tar förnuftiga säkerhetsåtgärder behöver man ju inte mura in sig i sin bunker, tänker jag. :p

Kanske ska lägga till "inte låta hunden äta snusk ute" till försiktighetslistan också, dock.

Ja, risker finns ju tyvärr. Men så länge man är medveten om dem och tar förnuftiga säkerhetsåtgärder behöver man ju inte mura in sig i sin bunker, tänker jag. :p

Kanske ska lägga till "inte låta hunden äta snusk ute" till försiktighetslistan också, dock.
Speciellt inte delikatessen mosade sniglar.

Om du ska ut och resa, tänk på att olika länder har olika regler för införsel av hund. Du behöver kolla att hundarna har giltigt rabiesvaccin och du behöver kolla vad du eventuellt måste avmaska mot innan du åker. Vet inte om olika länder har mer regler, det måste du kolla upp.

Också viktigt att ha koll på rasförbud, beroende på vilka raser du har! Inte ett dugg kul att ta in sin hund i fel land. :(

Kan också vara värt att kolla upp lagar för hundar i de olika länder man tänker sig att resa till, Danmarks "skambitt"-lag är ju ingen höjdare tex (enligt mig då).

Kan också vara värt att kolla upp lagar för hundar i de olika länder man tänker sig att resa till, Danmarks "skambitt"-lag är ju ingen höjdare tex (enligt mig då).
Det är ju ett bra skäl att undvika Danmark. Prinsessan är snäll nu förtiden - men så sent som i lördags blev hon påflugen av en kaxig liten skit som skulle börja mucka. Nu hann jag gå emellan denna gång.

Det är ju ett bra skäl att undvika Danmark. Prinsessan är snäll nu förtiden - men så sent som i lördags blev hon påflugen av en kaxig liten skit som skulle börja mucka. Nu hann jag gå emellan denna gång.

Fast det är ju inte så att polisen i Danmark sliter kopplet ur handen på dig och sticker avlivningssprutan i hunden omedelbart, om den morrar åt en annan hund som går förbi ;). Någon måtta får det trots allt vara på obefogade rädslor här i världen ;) :D.

Det finns hundratusentals helt vanliga hundar i DK som går på promenader varenda dag utan att ägaren har hjärtat i halsgropen av rädsla för hundelovens konsekvenser :). Men de förbjudna raserna (typ kamphundskategorin) får förstås inte införas i landet!

Dock ska du (noga) kolla varje lands regler för både in- och utförande av hund! Glöm inte att kolla om det är något land som har restriktioner mot något av de andra länderna du skal besöka.

Men annars kommer du långt med avmaskning (men håll ordning på tidsfristerna när du reser runt, kan behövas flera behandlingar på vägen beroende på reglerna i respektive land), giltig (för alla länder) rabiesvaccination och EU-pass inkl. chipmärkning.

Lite fel där, man får ha dem med sig om man är på genomresa o de får även rastas under genomresan.

Ja, vid transit är det okej, med andra ord köra igenom landet och hoppa ut en snabbis på rastplats, eller lasta om hunden på flygplatsen :). Men inte när hund och ägare är på semester i landet, som i TS fall.

Förtydligande: genomresa i detta fall innebär inte att man stannar och hälsar på en kompis i sommarstugan ett par dagar på vägen ner till tyskland med sin pitbull eller am. staff :). Genomresa är raka spåret igenom landet med korta kisspauser.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka