Resa med hund till Slovakien?

Misiaczek

Trådstartare
Jag ska kanske åka till Slovakien till min far och vara där i en månad, och skulle gärna vilja ha med mig vovven.
Jag har varit inne på jordbruksverkets hemsida angående att resa med hund, men där står det att det är olika villkor beroende på vilket land man ska till och det nämns "listade länder"...men jag har letat överallt och kan inte hitta denna lista??

Så vore snällt om någon som vet vill ta sig tid att berätta allt vad det innebär att resa med hund till Slovakien?
Så som hur lång tid allt som allt kan ta innan man får åka? (Jag har alltså inget pass till hunden än).
Hur det funkar med flyg? Får jag ha hunden i kabinen?
Annat man bör tänka på som kanske inte nämns på jbv hemsida osv?

Vore jättetacksam för svar :)

Sv: Resa med hund till Slovakien?

Du behöver skaffa ett pass till hunden = rabiesvaccinera och gärna även vaccinera mot leptospiros.
En rabiesvacc = en sputa, vänta en månad, ny spruta, vänta 120 dagar tag blodprov som mäter "halten antikroppar".

Vid hemresan behöver du sedan besöka en vet på plats som avmaskar hunden och fyller i detta i passet.

Utöver detta gäller det att tänka på fästingskydd och ev skydd mot andra stickande insekter.

/Swat

Listade länder
Andorra, Antigua och Barbuda, Argentina, Aruba, Ascension, Australien, Barbados, Bahrein, Bermuda, Bosnien och Hercegovina, Brittiska Jungfruöarna, Caymanöarna, Chile, Fiji, Falklandsöarna, Franska Polynesien, Förenade Arabemiraten, Guam, Hong Kong, Island, Jamaica, Japan, Kanada, Kroatien, Liechtenstein, Malaysia*, Mauritius, Mayotte, Mexiko, Monaco, Montserrat, Nederländska Antillerna, Nya Kaledonien, Nya Zeeland, Ryssland, Saint Helena, Saint Kitts och Nevis, Saint Pierre och Miquelon, Saint Vincent och Grenadinerna, San Marino, Schweiz, Singapore, Taiwan, Trinidad och Tobago, USA, Vanuatu, Vatikanstaten, Vitryssland, Wallis och Futuna.

Slovakien är ett EU land.

Införsel till Sverige
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_ovrigt/ovr76.pdf

Som du redan fått veta i ovanstående svar, tar det ungefär ett halvår att få hunden resklar med tanke på rabiesvaccinationen. Såvida den har bildat antikroppar mot rabies i tillräcklig mängd, annars är det ny vaccination och vänta ytterligare MINST 120 dagar på nytt blodprov... Tycker att du ska fundera på om hunden har något "nöje" av att följa med dig för en så kort tid som en månad ändå är.

Utöver rabies ska du se över din hunds "vanliga" vaccinationsskydd.

Gällande flyget får du nog kolla med aktuellt flygbolag.

... Tycker att du ska fundera på om hunden har något "nöje" av att följa med dig för en så kort tid som en månad ändå är.

.

Är många som tar med sina hundar på semester, så varför en månad skulle vara en kort tid förstår inte jag.
Är ju inget besvär med att göra alla vaccinationer som behövs, och sen är det bara att underhålla dom så kan man fortsätta åka utomlands.

Du har fått bra svar.
Vill du flyga med hunden så är det oftast 8 kg (väska+hund) som gäller för att ha hunden i en bur i kabinen. Väger hunden mer än så måste den åka i lastutrymmet. Det brukar kosta runt 500-1000 kr beroende på flygbolag, och man måste anmäla hunden innan resa (oftast minst 24 h innan).

Självklart ska hunden ha alla grundvaccinationer och sedan Rabies utöver det. Att vaccinera mot Leptospiros kan du göra, men risken är relativt liten att hunden drabbas såvida den inte badar i stillastående vattendrag (floder eller hav är alltså ingen fara). Dessutom skyddar vaccinet bara mot två Leptopsira arter som knappt förekommer i Europa.
Frågan är om du inte behöver ge hunden profylax mot Hjärtmask, vet inte direkt i hur utsträckning det förekommer i just Slovakien men ju mer söderut i Europa man kommer desto mer ökar risken för hunden att drabbas. Samma gäller för Leishmanios och Babesios.

Som fästingskydd skulle jag ta Scalibor halsband eftersom det inte bara skyddar mot fästingar utan även sandmyggor, som är de som sprider Leishmanios.

Viktigt att hunden avmaskas mot rävens dvärgbandmask innan du åker tillbaka till Sverige för att hunden ska få följa med. Det gör du hos veterinär tidigast 10 dagar innan hemresa och veterinären måste fylla i det i hundens pass (finns särskilda sidor). Milbemax eller Drontal Comp. Forte är de två vanligaste avmaskningarna som tar just dvärgbandsmasken (medlet måste innehålla ämnet epsiprantel eller praziquantel för att vara godkänd).

Liknande trådar

Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 432
Senast: Paddington
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 124
Senast: Rie
·
Övr. Hund Hola! Så, förra året körde jag och min fästman + doggo nr 1 från England (där vi bor) till Sverige (där alla andra bor, haha!). Det...
Svar
9
· Visningar
3 233
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 481
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar