Resa med hund - länge!

Migo

Trådstartare
På onsdag morgon packar vi in oss i bilen och drar till norska västkusten. Vi ska jobba på en mellanstor fårgård (ca 250 tackor) med lamning och annat som hör säsongen till. Allt som allt räknar jag med att vara borta 4-5 veckor. En av dem är bara 13 veckor vid avresan.

Vi kommer att bo i utkanten av en liten pluttstad (Ölen) så har inte jättenära till bra affärer.

Nu till min fråga, hur ska man tänka runt hundarnas packning? Jag kör skåpbil så har relativt gott om plats, men ska få plats med mig, min packning och fyra hundar också... Foder finns på plats så det tar jag inte med.

På listan så här långt står det:
pass
koppel/sele
dragutrustning
bäddar
klicker + leksaker + godis
träningsredskap till vallning
täcken
första hjälpenkit
filtar
tasshanddukar
matskålar
klotång+borstar
kompostgaller

Vad har jag glömt?

Och en andra fråga. Är det nån som har koll på hur det funkar med försäkringen när man är utomlands?
 
Svarar på min egen fråga om försäkringens giltighet. Sveland gäller fullt ut och Moderna(fd Optimal) skriver följande:
"Försäkringen gäller – om inte annat framgår av försäkringsbrevet
– inom Sverige. I övriga länder dit djur enligt Jordbruksverkets
bestämmelser kan föras fram och åter gäller försäkringen i längst 30
dygn räknat från avresedagen."

Det gäller alltså att åka hem innan de 30 dagarna gått ut...
 
På onsdag morgon packar vi in oss i bilen och drar till norska västkusten. Vi ska jobba på en mellanstor fårgård (ca 250 tackor) med lamning och annat som hör säsongen till. Allt som allt räknar jag med att vara borta 4-5 veckor. En av dem är bara 13 veckor vid avresan.

Vi kommer att bo i utkanten av en liten pluttstad (Ölen) så har inte jättenära till bra affärer.

Nu till min fråga, hur ska man tänka runt hundarnas packning? Jag kör skåpbil så har relativt gott om plats, men ska få plats med mig, min packning och fyra hundar också... Foder finns på plats så det tar jag inte med.

På listan så här långt står det:
pass
koppel/sele
dragutrustning
bäddar
klicker + leksaker + godis
träningsredskap till vallning
täcken
första hjälpenkit
filtar
tasshanddukar
matskålar
klotång+borstar
kompostgaller

Vad har jag glömt?
Och en andra fråga. Är det nån som har koll på hur det funkar med försäkringen när man är utomlands?

Ang försäkring så varierar det från olika försäkringsbolag. Men de flesta godkänner i alla fall upp till ett år utomlands, och jag gissar att alla tycker inom norden är ok, dock kan det vara så att de vill bli kontaktade innan resan.
Jag bor utomlands o får inte teckna försäkring för min hund i sverige (landet jag bor i har inte djurförsäkringar) däremot är min häst försäkrad i sverige, var dock tvungen att byta försäkringsbolag då A**ia hade undantag för mitt land och bara max 1 år utomlands som gräns. hos F***sam var det inget problem.
 
Svarar på min egen fråga om försäkringens giltighet. Sveland gäller fullt ut och Moderna(fd Optimal) skriver följande:
"Försäkringen gäller – om inte annat framgår av försäkringsbrevet
– inom Sverige. I övriga länder dit djur enligt Jordbruksverkets
bestämmelser kan föras fram och åter gäller försäkringen i längst 30
dygn räknat från avresedagen."

Det gäller alltså att åka hem innan de 30 dagarna gått ut...
Hann tydligen inte posta innan du redan postat själv ;)
Jag föreslår att du ringer försäkringsbolage på måndag, det är inte omöjligt att de kan godkänna resan bara du pratar med dem :)
 
Jag skulle packa ner Fortiflora eller Canikur eller liknande ifall magarna hamnar i olag.

Bra tips! Jag är dock inte så orolig för just magarna, det är stackars BARF-hundar med plåtmagar, vana att äta allt från leversnittar till ankbajs och fårkadaver... Fodret på plats är av samma märke som de äter här hemma, och samma typ av kadaver ;)
 
Vis av erfarenhet: pass med korrekt ifyllt avmaskningsdatum...

Ja, det är ju viktigt både för smittorisk och på grund av dyra böter ;) Har bokat in veterinärtid så allt sånt kommer vara gjort enligt konstens alla regler.
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Passar på att fråga: Som jag förstått det behöver man dels pass och dels ska behandling mot dvärgbandmask vara gjord för att ta in hunden i Norge. Har jag missat något, krävs det något mer?
 
Bra tips! Jag är dock inte så orolig för just magarna, det är stackars BARF-hundar med plåtmagar, vana att äta allt från leversnittar till ankbajs och fårkadaver... Fodret på plats är av samma märke som de äter här hemma, och samma typ av kadaver ;)
Jag hade nog ändå tagit med något för magarna, iaf med tanke på valpen. De vuxna må vara härdade men jag vet själv hur det kan vara med valpmagar ibland.
 
Passar på att fråga: Som jag förstått det behöver man dels pass och dels ska behandling mot dvärgbandmask vara gjord för att ta in hunden i Norge. Har jag missat något, krävs det något mer?

Med id-märkning, pass och behandling mot dvärgbandmask (dokumenterad av veterinär) är du "good to go" :). Just nu iaf, reglerna ändras titt som tätt :).
 
Passar på att fråga: Som jag förstått det behöver man dels pass och dels ska behandling mot dvärgbandmask vara gjord för att ta in hunden i Norge. Har jag missat något, krävs det något mer?
De ska ha ett pass samt avmaskas hos veterinär 120-24 timmar före gränspassagen. Inget annat (så länge det är för privat överförsel, inte kommersiellt)
 
Jag hade nog ändå tagit med något för magarna, iaf med tanke på valpen. De vuxna må vara härdade men jag vet själv hur det kan vara med valpmagar ibland.

Hon har hunnit med ett par riktigt dåliga magdagar redan, inget som inte gått över med lite skonkost, gott om vatten och tålamod. Jag är väldigt o-orolig vad gäller just sånt ;)
 
Kamera, så vi får se bilder! :up:

Bärbar vattenflaska, kanske något liggunderlag som funkar ute?
Blir det kvällsjobb så du behöver reflexväst eller blinkhalsband?
Långlina, bindkrok?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp