hag391

Trådstartare
Någon som använder de?

Hade ett par sköna för typ 15år sen och nu när jag börjat att skola om min islänning till westernhäst så börja jag kolla runt. Men de reptyglarna som finns nu ser på bild ut i alla fall inte alls lika sköna

Vill ha lite tyngd men sköna att hålla i. På bild ser många ut som modell bogserlinor till bilen

Sv: Reptyglar

Någon som använder de?

Hade ett par sköna för typ 15år sen och nu när jag börjat att skola om min islänning till westernhäst så börja jag kolla runt. Men de reptyglarna som finns nu ser på bild ut i alla fall inte alls lika sköna

Vill ha lite tyngd men sköna att hålla i. På bild ser många ut som modell bogserlinor till bilen

Tyglarnas utförande och tjocklek är en smaksak. Själv trivs jag absolut inte med något annat än lädertyglar. Reptyglar är sladdriga och ger inte den känslan som ett par korrekt balanserade lädertyglar ger-tycker jag.

Det finns reptyglar som är lite styvare, men då är det åt andra hållet- känns lite oformliga som de vore halvfrusna. Jag tycker de är lika smidiga som att klia sig näsan med armbågen.

På unghästarna och mindre utbildade hästar ser jag gärna att använda lite bredare, tjockare lädertyglar eftersom de med sin tyngd ger tydligare signaler vilket underlättar för en mindre erfaren häst. På "färdiga" hästar använder jag uteslutande tunna lädertyglar eller romaltyglar.

Jag rider alltid unghästar med reptyglar och slobber straps när dom utbildas på tränsbett. Jag gillar det mjuka repet och slobberna ger tyngd i bettet.

Jag har faktiskt funderat på detta med tjockare och tyngre,balanserade tyglar till unghäst. Ibland borde man sluta fundera och agera.

min fd medryttarhäst red jag med parellis gamla reptyglar, helt underbara att rida med :love: lagom tyngd och mjuka. Köpte ett par "western reptyglar" ala de som man hittar hos börjes och hööks, de är hemska och är precis som lucky rider skrev ovan sladdriga och utan tyngd. Men ett par riktiga reptyglar är guld värda. Kommer köpa hem från usa "reptyglar" & slobber straps att ha när jag skolar in min unghäst på bett :)

Köp riktiga slobber straps (jag gillar Weavers bäst) och repet i en båtutrustningsaffär. Jag köpte tidigare dyra nylon-mecate men hittade ett mkt skönare och mjukare (och mkt billigare!!) yatchrep i lokala skeppshandeln.
(köpte en gång Hööks bomullstyglar men gillade dom inte, gav dom till grannen som använde dom som grimskaft till sina ponnys)

Jag knyter ibland mitt ledrep som tygel på unghästar vid tex uteritt.
Det ger en bred anläggningsyta mot halsen och är bra när man vill börja lära in "flytta sig från tygeln".
På en del unghästar har jag haft grimma/repgrimma och reptygel ihop med träns och vanlig tygel som start innan man börjar rida mer på bettet. Behöver man ta mer kan man göra det i grimman och skona munnen.

Mitt rep är köpt på Biltema. Slaget rep i 14'. Det ligger bra i handen och har bra tyngd.
Snyggt är det väl däremot inte. ;)
Knyter med pålstek.

Tack för tipsen!

Låter som de va de som de såg ut på bilderna att de inte alls va lika som de jag hade för en massa år sen. De va med slobbers och hade dom nästan jämnt förutom till vrålheta travare i träning.

Nu bestämde jag för mig att skola om hästen jag har nu för tror hon kan må väldigt bra av de. Så nu saknar jag mina gamla reptyglar. Nu rider jag med tunna biothanetyglar som inte väger många gram men underbart sköna att hålla i

Tyvärr finns inga båtaffärer alls häromkring och de enda som man kan hitta båtgrejor på är några mil bort på Biltema och ev ÖB. Får kolla där och annars chansa och beställa något online

Biltema har inte så jättemycket rep. Men just det jag har har jag valt för att det inte är bomull, något konstmaterial, och därför inte ruttnar.
Det blir mattare när det slits och blir väldigt greppvänligt.
Det är från grunden blått med gul liten tråd i.
Jag har pillat ur den gula tråden.

Jag vill inte ha med metallspännen, som de flesta färdiga reptyglar har. Det blir så skramligt.. Och jag gillar inte riktigt metallspännen annat än med såna "lås" som a la skärp/på träns eller snabbspänne på träns. Hakar är jag mindre förtjust i till häst.

Bauhaus har också rep, lite dyrare än Biltemas. Men bra rep. Jag har något därifrån med.
Rusta har också ibland. Men en del av dem har en kärna av något slafsigt syntetmateriel som är lika tåligt som papper. ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Cactus
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 313
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar