G

Generalen

Tjoho!
Går nu omkring i tankar på en kampfiskhane och någon sorts ödla. Jag har inte haft ödla förut, men har läst in mig mycket och är van vid alla sorters djur. Har förälskat mig i kameleonter (panther cameleont) och såg också en bild på en blå taggsvansleguan (?) som var riktigt läcker. Skulle gärna vilja ha tips på färgglada och relativt lättskötta ödlor, skulle en kameleont bli för "svår" för mig?

Gecko eller skink eller liknande känns inte särskilt aktuellt, de är så otroligt vanliga. Hade tänkt att gå på en reptilmässa i november (Norrköpings Symposium tror jag att det hette?) och införskaffa mig en ödla, det känns lite mer seriöst än att gå in i en vanlig djurbutik. Hur brukar utbudet vara på en reptilmässa, skiljer det sig mycket i pris om man jämför med att köpa på mässa eller butik?

Vill gärna ha många tips och råd! :D

Sv: Reptiler

hmm
Kamelonter är oftast ganska svårskötta, dom är oerhört lättstressade, går inte att plocka ut (även om jag är emot att plocka ut och "kela" med reptiler över huvud taget) dom måste dessutom ha droppande vatten för att kunna dricka.

Blå taggsvansleguan vet jag inte mycket om, men dom ska vara hyfsat lätta iaf.

Det finns hur mycket gecko som helst så jag tycker inte du ska affärda dom helt. Daggeckos finns i mängder av vackra färger och former ;) underbart vackra ödlor! även halsbandsleguan är ganska färglad och rolig att titta på.

Anolis, finns även dom i mångder av "former"
Dabbagam, otroligt roliga ödlor, äter bara grönt, men det betyder ju med att man måste veta vad för grönt dom ska ha. Vissa underarter är mer färglada än andra (uromastyx acanthinura mfl)

Sorry att du inte fick fler latin, är inte så inne på ödlor :crazy:

Det jag läste om kameleonter var att de var väldigt härdiga och lättskötta, lugna i sättet. På varje hemsida jag hittade så hade ägaren alltid någon kameleont i handen, finns också köpråd på att man ska ta ut kameleonten och låta den klättra på handen för att se att den har rätt vikt osv :confused: ?

Jo jag borde väl inte avfärda dom helt, men jag är så inne på lite mer "ovanliga" rariteter :angel:

Det kan säkert vara från art till art med. Vet att vissa skall anses härdiga. Men har också hört mycket om stressproblem. Kanske de vanligaste arterna är mindre stressiga? och då om man köper en fångeskapsuppfödd unge? se alltid till att få papper på att djuret du köper är fångenskapuppfödd! det är vanligt med viltfångat och de djuren klara sig sällan bra i burk

Det finns mängder med ovanliga geckos, jag äger en som är nästan ensam i sverige. Frågan är vad du vill betala? ska du ha en ovanlig ödla så får du nog punga ut en sådär minst 3000 spänn.. och ska du upp i raritet ;) så ska du nog räkna över 10 000 iaf

Ja, det var vad jag läste om när det gäller panterkameleont iaf. Den ska tydligen vara väldigt härdig och acklimatiserar sig lätt till nya miljöer, och så länge man uppfyller dess krav på ljus, värme och vatten så skulle det inte vara några problem. Viltfångad är otänkbart, och på mässan jag ska till i november är det inte ens tillåtet med sådana djur!

Jag tycker inte att jag hittar nån bra hemsida med en lista av ödlor (även de vanliga) som man kan titta på? :crazy: Vet du någon? Lite pengar betalar jag gärna, fast kanske 1000-1500 kr så jag menar ju inte alltför ovanliga rariteter, men en vanlig gecko går ju på kanske 300 kr.

Senast ändrad av en moderator:

hehe.. du har inte varit så mycket på mässor? (inte illa menar alls) det säljs mängder av viltfångat på mässor, hur förbjudet det än må vara. Det finns inga korrekta papper som gör det lättare att se om djuret är "påhittat" fångenskapuppfött" eller om det verkligen är det. Det man får göra är att kolla så det finns papper alls, kolla kondition på djuret, prata med dom som säljer, kan dom berätta om föräldrarna? exakt födelsedatum? hur många var det i kullen?

undvik personer med massor av djur men endast ett fåtal av varje som inte verkar ha nån koll på djuren.
Vet att amazonas var på tyskar som sålde halvdöda djur på en mässa, klart viltfångade men dom hade papper på varenda djur!

kolla www.repti.net och sedan bilder. Där finns det mesta. Räkna dock med att om det finns väldigt få bilder på ödlan i fråga så är den svår (eller omöjlig) att få tag i

Hehe nej, har nog bara varit på en reptilmässa en enda gång pch då var jag nog inte så gammal :crazy: tack så jätttemycket för dina tips! lägger nog undan kameleontplanerna för ett tag, kanske blir det en liten gecko med vacker teckning och färg? Hittade en blå taggsvansleguan på sidan som du föreslog också, så läcker :love:

Så lite så! om det är mer du undrar över är det bara att höra av sig. Blå taggsvans är ganska lätt att få tag tror jag. Om man vet vart man ska leta vill säga. Kollade du även halsbandsleguanen? Väldigt roliga ödlor att kolla på!

Ja de var läckra, men de kräver väldigt mycket värme läste jag. Nu fick jag en liten fundering, finns det värmemattor som kan ligga i terrariet? Skulle inte vilja ha en frigolitskiva under, skulle se så fult ut :crazy: eller är det lättare att köra med en värmelampa?

värmematta ska man helst inte ha i terrariet. De jag vet som har halsbandsleguaner har endast värmelampa. Det finns ändå väldigt starka lampor och har du bara ett terrarie som inte släpper ut allt för mycket värme så ska det gå bra även utan matta. En svagare lampa i ena endan (alternativ lysramp. dom värmen betydligt mer än man tror) och sen solplats i andra så borde du lätt kunna få upp värmen till dina ödlor! vi har bara lampa till våra dabbagamer, dom vill gärna ha 60 grader att sola i, lite varmare gör inget heller tycker dom :smirk:

apocalypsze skrev:
Ja, det var vad jag läste om när det gäller panterkameleont iaf. Den ska tydligen vara väldigt härdig och acklimatiserar sig lätt till nya miljöer, och så länge man uppfyller dess krav på ljus, värme och vatten så skulle det inte vara några problem. Viltfångad är otänkbart, och på mässan jag ska till i november är det inte ens tillåtet med sådana djur!

Jag tycker inte att jag hittar nån bra hemsida med en lista av ödlor (även de vanliga) som man kan titta på? :crazy: Vet du någon? Lite pengar betalar jag gärna, fast kanske 1000-1500 kr så jag menar ju inte alltför ovanliga rariteter, men en vanlig gecko går ju på kanske 300 kr.

Panterkameleonten (Furcifer pardalis) går att hantera, men då vill det sig att den blivit hanterad från ung ålder, eftersom ett plötsligt hopp från ohanterad till "keldjur" självklart kommer stressa den. Den är både svår och "lätt" att hålla, beroende på hur noga man uppfyller dess krav. STOR inhägnad/terrarium med bra luftflöde. De är oerhört känsliga för dålig ventilation. HÖG luftfuktighet alltid, jag har sett många fall av infektioner i hals och munhåla pga torr miljö. Då tappar de till slut förmågan att skjuta på mat.
Droppande vatten är helt riktigt, och det bästa är att ha en anordning som sköter det själv, så att inte ens egen ork blir avgörande för om jonten får vatten eller inte.
Kameleonter äter MYCKET. Gräshoppor, flugor, syrsor, mjölmask osv. F. pardalis äter dessutom inget grönt som tex Chamaeleo calyptratus kan göra.
Utöver detta självklart UV-ljus, och värme/solställe.

Tack! har läst det mesta som du skrev på andra ställen tidigare, när det gällde det där med vattnet så tänkte jag på ett regnsystem eller liknande. Men jag tror jag hoppar över kameleont än så länge, får nog inte plats med ett så stort terrarium i min lilla stuga :angel: :D

jag anser inte att man ska ha en leguan som första ödla om man inte är MYCKET insatt. Leguaner kräver gigantiska terrarium, komplicerad mat, kan bli aggresiva och med tanke på den luftfuktighet den behöver så bör den aldrig någonsin vistas utanför terrariet. Det blir dessutom dyrt att ha en leguan, då du måste ha regnsystem och omfattande värme

Även jag håller med. Att skaffa leguan som förstaödla är helt otänkbart för mig :crazy: min pojkväns syster har dock en och den är rätt så trevlig men har bland annat jagat upp henne i sängen en gång :rofl:

Liknande trådar

L
Övr. Djur Vad för slags djur finns det egentligen som är allergivänliga? eller iaf inte lika som "vanliga" djur? vet ju att en del hästar...
2
Svar
27
· Visningar
6 180
Senast: **BORTTAGEN**
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar