Repgrimmor

T

tessan2

Hej har en liten "busig"stark unghäst. Har nu fått råd att införskaffa repgrimma har aldrig använt en sådan. Ni som har det vad tycker ni?
Alla råd,tips och funderingar läses tacksamt
hälsn.Tess

Tja, en repgrimma är ju skarpare än en vanlig eftersom repen är tunnare.

malu

Det lättaste är att be ngn som kan visa hur du ska träna din
häst med hjälp av repgrimman.
Jag försökte själv först men hästen fattade inte vad jag menade, sen hade jag en person hemma hos mig som visade hur jag skulle hålla repet tex för att inte signalera stopp när det egentligen var framåt man menade.
Men fråga under NH så kan nog ngn förklara bättre.

Håller med ovanstående inte att rekommendera utan kunskap men funkar mycket bra när man kan! :D

En repgrimma är en grimma och bara ett redskap och ingen quick fix för busiga hästar. Men eftersom den är gjord av rep blir det lättare att ge fina resp. starkare signaler till hästen än med en vanlig grimma.

Med risk för att låta dryg, om du har en busig unghäst är det busigheten och dig själv du ska jobba med och det kan du göra med vilken grimma som helst. Ta hjälp av någon kunnig. I brist på det - be om tips på Hästhantering.

Det är väldigt bra då de är skarpare än vanlig grimma. Man slipper släpas iväg av hästen!

Liknande trådar

Utrustning Jag skrev ju ett inlägg om hur ni brukar göra då ni behöver hoppa av och leda hästen i träns och fick många bra svar :) Jag har använt...
2
Svar
21
· Visningar
2 833
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
1 076
Senast: Luff
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: bobbbo
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
770
Senast: hollypolly
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka