D

Daarling

Finns det något som man ABSOLUT inte ska göra när man tränar hästen i/med repgrimma???

Sv: Repgrimma

Ha den för löst
Knyta fel
knyta in man
rycka i repet
släppa hästen lös

man ska absolut inte rycka i repet. eller utsätta dom för detta då det är ett väldigt kraftigt tryck på nosryggen vilket faktiskt kan resultera i att den knäcks.

jag har aldrig förstått vitsen med repgrimma, vaför änvänder man det?

för att det är lättare att ge siganler till hästen med den, jämfört med en vanlig grimma eftersom den är tunnare, och på så sätt skarpare

binda upp den, dra/rycka (fast det ska man inte göra med NÅGON grimma, men det finns ju såna puckon som gör det iaf :crazy: ), låt ALDRIG hästen ha den i hagen/löst tillstånd m.m.! BARA när du håller i arbetsrep/grimskaft fastspänt i repgrimman.

ja, man måste helt enkelt vara försiktig och ha mjuk hand i arbetsrepet/grimskaftet när hästen har repgrimma på sig.

Själv använder jag inte repgrimma, för jag klarar mig lätt med vanlig, och tycker det är "bekvämare" för både mig och hästen.

Senast ändrad av en moderator:

Rattfylla skrev:
man ska absolut inte rycka i repet. eller utsätta dom för detta då det är ett väldigt kraftigt tryck på nosryggen vilket faktiskt kan resultera i att den knäcks.

Bullshit!
Du kan varken knäcka en nosrygg med repgrimma eller en "vanlig" grimma, eller en hackamore heller för den delen. Detta är en vandringssägen som inte har någon som helst förankring i verkligheten!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
242
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: MiniLi
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama