Repgrimma, hur gör man dem?

Blacksmithfarm

Trådstartare
Jag har sökt runt på Buke efter en tråd där det står hur man knyter en repgrimma, men jag har inte hittat någon...
Tipsa mig gärna om jag har missat något, då jag inte har lusläst varenda tråd:angel:

Så nu till min fråga:
Hur gör man en egen repgrimma?
Vilket material?
Vilka knopar används?
Hur/i vilken ordning knyter man?
Har en repgrimma som är för stor, men lyckas inte klura ut hur jag ska kopiera denna...

Någon som har en beskrivning?
Bilder är uppskattat:D

/blacksmithfarm

Sv: Repgrimma, hur gör man dem?

Tack!

:bow:

Nu ska jag öva...

Tänkte att jag kunde ta balsnören eller liknande först,
så att jag kan finjustera min teknik...

:D

Tack!

:bow:

Nu ska jag öva...

Tänkte att jag kunde ta balsnören eller liknande först,
så att jag kan finjustera min teknik...

:D

jag tycker det är svårt att få till knutarna med balsnören, köp riktigt rep och öva med det istället är mitt tips så sparar du på stubinen ;) det är bara att knyta upp och börja om ifall det inte blir bra eller om man vill öva.

Jag köpte ett lämpligt "rep" på Biltema,det fanns blå och röd färg..........Men någon repgrimma blev det inte,mitt tålamod räckte inte riktigt till.
I den beskrivningen jag fick stod det att man behövde en cigarett tändare,för att smälta ihop ändenarna på repet,eller att bränna upp beskrivningen om man blev.......

Ok, Biltema nästa, om det blir ok väder så att vägarna inte är för hala...
Får nog bli blått till min pålle, tror jag...

Borde det inte funka med tändstickor eller braständare?
Det är väl ändå lågan man vill åt, antar jag...

/blacksmithfarm

Om du vill göra en fiador-knop istället för en vanlig överhandsknop (eller vad det kallas, step 8 i diagrammet som janne-s tipsade om) där man sätter fast grimskaftet kan du kolla här: http://www.gaitedhorses.net/Articles/RopeHalter/RopeHalter.html

Då får man börja med den istället för att sluta där. Tycker att det är en fin knop :) + gör det lätt att anpassa storleken på nosgrimman.

De andra knoparna (double overhand knot) är bättre beskrivna i janne-ss beskrivning, dock.

Hej hopp, jag knyter alltid mina egna repgrimmor! Då får man exakt den storlek och det material man vill ha. Jag är jättekräsen med materialet eftersom det påverkar hur du kan arbeta med hästen väldigt mkt. Vi får ta en pysselkväll och knyta lite ihop. Hi hi. Ska lägga ut en bild på stallbloggen så kan du se. www.stallassla.blogg.se

Det var ju jättefina grimmor du har gjort, vad använder du för rep och vart får du tag på dem?
Du kanske till och med har någon att sälja ;)

Senast ändrad:

Jag köpte ett lämpligt "rep" på Biltema,det fanns blå och röd färg..........Men någon repgrimma blev det inte,mitt tålamod räckte inte riktigt till.
I den beskrivningen jag fick stod det att man behövde en cigarett tändare,för att smälta ihop ändenarna på repet,eller att bränna upp beskrivningen om man blev.......

jag har massor av grimmor i "biltema-rep" :D

fiadorknuten är faktiskt inte så svår som den verkar.

Tack för tipset!
Jättebra att ha en film att se på, det är lättare än beskrivningar och teckningar:D

Ja, jag tyckte filmerna var riktigt bra, nu ska jag också knyta mig en grimma. Bara jag hittar rätt rep :)

*KL*

Testade en gång att göra en repgrimma av balsnören bara för att se om jag fick ihop det i mitt huvud. Höll väl på ett bra tag tills jag tröttnade på skiten, svor en stund och gick sedan och köpte mig en repgrimma istället:D

Hoppas att det går bättre för er andra.

Jag tror som lewellyn sa att det är svårare att få till det med balsnöre än 'riktigt' rep, kan tänka mig att det är stelt och halt och liksom sprätter iväg mer!

Tycker inte att det är så jättesvårt, även med fiador-knut - det lurigaste första gången tyckte jag var att börja på rätt ställe på repet så att ändarna i slutet blev ungefär lika långa. Men det går ju att anpassa i efterhand.

fiadorknuten är faktiskt inte så svår som den verkar.

Nej, den var inte så svår faktiskt...
Men den där överhandsknopen blir jag inte klok på?
Den funkade första gången (:D) men sen har jag inte kunnat göra den nåt mer:confused:
Tycker att jag gör exakt som filmen, men det blir fel...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
688
Senast: cassiopeja
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 435
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 622
Senast: Ramona
·
  • Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
27 427
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar