Liten
Trådstartare
Förhoppningsvis kan du komma överens med värden om en deal ni bägge känner er okej med
Hoppas det! Och jag är med i hyresgästföreningen, så vid behov kan jag ta hjälp av/dubbelkolla med dem.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förhoppningsvis kan du komma överens med värden om en deal ni bägge känner er okej med
Hoppas det! Och jag är med i hyresgästföreningen, så vid behov kan jag ta hjälp av/dubbelkolla med dem.
Ett kök måste tåla att vatten spilld och sen torkas upp. Hyresvärden borde stå för hela reparationen. Luckorna borde ha lagats innan det gått såhär långt. Eftersom du har protokoll på att det var färg avskavt vid inflyttning så borde du inte kunna lastas för att skadan vuxit, såna skador växer alltid om det kommer vattenstänk på dem.Förhoppningsvis kan du komma överens med värden om en deal ni bägge känner er okej med
Risken är att hyresvärden "lagar" genom att bara måla på ny färg, och det blir ju inte så vackert.
Finns det fler lägenheter i samma hus eller hur ser fastigheten ut? De fastigheter jag har haft med att göra som varit flerfamiljsbostäder har det ibland varit så att ett kök renoverats i en av lägenheterna och då har man sparat vissa köksluckor som varit i bra skick att kunna byta med i de andra lägenheterna, om alla lägenheter haft samma originalkök förstås. Så det kan vara så att hyresvärden faktiskt har luckor som ligger.Får se vad de säger om det hela.
Om det är OK för dig kan du ju köpa en passande billig lucka och ha den tills du flyttar så "nöter" du inte mer på den befintliga luckan.@Ramona Stort tack för din input!
Det är ett hus med flera våningar, flera lägenheter per våning och ett par trappuppgångar. Hyresvärden har ett relativt stort bestånd av hyreslägenheter (och även andra fastigheter). Ska jag vara ärlig så tvivlar jag lite, men finns det en så är det ju enkelt att lösa och toppenbra såklart! Det lär ju visa sig.
Jättebra att veta att luckorna inte måste matcha enligt lag. Det ska jag komma ihåg i bakhuvudet! Vet inte hur väl måtten stämmer överens med de luckor som är standard idag (det får jag såklart mäta vid behov), men som sagt - jättebra att veta om det blir så att jag ska byta lucka/luckor själv.
Jag har skickat felanmälan till värden, och skrivit där att jag vill att nån kommer och tittar som första steg, så att vi kan ha en dialog utefter det när de ser hur det ser ut osv.
Fast uppblött masonit är mjuk och porös. Det är i stort sett omäjligt att slipa och få snyggt.Nu vet jag inte hur det är med hyresrätter men hade de suttit i ett hem jag ägde och det enda alternativet var att snygga till dem så hade jag nog slipat tills all lös färg är borta, spacklat, grundmålat och täckt med lackfärg. Skulle tro att en liten burk färg räcker ganska långt och formen på luckorna är ju rätt enkel så roller är ju ett alternativ. Dock inte så roligt att slipa och dona när man inte kan vara utomhus eller i ett garage.
Nu håller jag iof med de andra om att det borde fall under normalt slitage och inte ligga på dig att lösa.
Fast uppblött masonit är mjuk och porös. Det är i stort sett omäjligt att slipa och få snyggt.
I alla fall enligt min dystra erfarenhet.
Bekymret med masonit är att det delar sig av väta. Det är ju sammanpressade fibrer och väta gör att de delar sig.Jo, det är ett underlag som lämnar en del att önska helt klart. Har aldrig provat laga masonit, men hade jag försökt mig på det så hade jag provat med ett tunt lager av lite smetigare snickerispackel så att det får suga in och förhoppningsvis få ytan lite mer samarbetsvillig och fast. Alternativt kvistlack eller 50/50 trälim och vatten och dabbat på för att binda ihop allt lite. Sen slipa och spackla vidare. När jag hållt på med MDF så har det fungerat bra att preparera sidorna på det sättet för att de inte ska suga in färgen så mycket.
Jo, det är ett underlag som lämnar en del att önska helt klart. Har aldrig provat laga masonit, men hade jag försökt mig på det så hade jag provat med ett tunt lager av lite smetigare snickerispackel så att det får suga in och förhoppningsvis få ytan lite mer samarbetsvillig och fast. Alternativt kvistlack eller 50/50 trälim och vatten och dabbat på för att binda ihop allt lite. Sen slipa och spackla vidare. När jag hållt på med MDF så har det fungerat bra att preparera sidorna på det sättet för att de inte ska suga in färgen så mycket.