Repad hornhinna, ser dåligt?

salladfinger

Trådstartare
Upptäckte att damen min har en vit-grå fläck i ögat, någonting som tillkommit senaste veckan, misstänkte såklart direkt ett hornhinnesår då man såg en liiiten liten utbuktning (stort som ett sandkorn) dock är damen till synes oberörd av detta, ingen svullnad, inga tårar, låter mig pilla i ögonvrån utan protest osv.
vid upptäckten ringde jag (självklart) jour-vet, denna tyckte inte att det lät som ett sår utan snarare en ytlig repa eftersom hästen varken kniper med ögat eller gråter, hon rådde mig att avvakta och kontakta veterinär dagtid om det blir någon förändring. (detta var alltså igår, kommer självklart ta ut en vet dagtid för att titta på henne framöver)

Detta var bakgrunden, nu tilll frågan: KAN hon ev ha fått en synnedsättning på detta ögat? Är det vanligt att det kan vara övergående? typ som ett blåmärke?

Anledningen till att jag funderar är att hon ändrat sitt beteende och mycket talar för att hon skulle se dåligt på detta öga. t.ex har hon börjat gå väldigt nära när man promenerar med henne, håller sig väldigt nära hagkompisen med, hon har kastat/vikit undan ett flertal gånger när andra människor t.ex kommit fram för att hälsa på denna sida osv.

Så ni som kan ögon, vad tror ni? är det möjligt att det är övergående eller blir det isf permanent? och vad kan veterinär göra? Något spec man ska tänka på osv?

Sv: Repad hornhinna, ser dåligt?

Är ingen ögonexpert, men en (liten) repa på hornhinnan på människor brukar inte innebära någon bestående synnedsättning. Det kliar och irriterar, kan behövas salva - men läker oftast fint.

Visst kan hästen ha en synnedsättning om den beter sig som du beskriver. Antingen beroende på irritationen/repan (då gissningsvis övergående), eller någonting orelaterat. Vet bör kanske komma ut och kolla ändå.

Jag hade satt på en flughuva för att skydda ögat. Det blir också lite mörkare (skönt). Även om inte hästen reagerar såvärst kan den ju känna av det.

Hoppas det går bra!

Jaa du jag skulle se till att en vetrinär kom ut och tittade på hästen och det skulle jag ha gjort redan idag med det du berättar att du anser att hon verkar sha något i hinnan och ser illa ....

Vi pratar ögon och inte något litet svullet sår . Men det är ju jag det .

Mia

Jag hade en häst som skadade hormhinnan förra året. Inte heller hon knep med ögat. Det rann inte heller utan anledningen till att jag tog veterinären var att jag så ett suddigt område på ögat. Vid infärgningen syndes såret på hornhinnan tydligt. Salvor och droppar och vi fick även skära rent kanterna.

Ögonproblem = veterinär direkt, i alla fall till mina hästar.

oj:crazy:

på jour-vet lät det som att ptjaa.. nog skulle väl nån kunna komma ut, men knappast nödvändigt att stressa.. eller om man bara skulle köra med ögonsalva från apoteket.. :confused:

veterinär hade jag ju självklart tänkt ta ut hur som helst
trodde bara inte det kunde vara så illa:crazy:

Min ponny fick ett stort sår på hornhinnan för några år sedan. Det läkte mycket snabbare än vi trodde och hon ser inte sämre än innan skadan.

Jag skulle dock inte vänta med att ringa vet när det är problem med ögon.

oj:crazy:

på jour-vet lät det som att ptjaa.. nog skulle väl nån kunna komma ut, men knappast nödvändigt att stressa.. eller om man bara skulle köra med ögonsalva från apoteket.. :confused:

veterinär hade jag ju självklart tänkt ta ut hur som helst
trodde bara inte det kunde vara så illa:crazy:

Frågar väll igen Har du pratat med vetrinären och vad säger dom om ögat ??

Har ju sett att du varit inne flera gånger på Buke men inte svarar ?

Mia

Minsta lilla ögonskada ringer jag veterinär, ögon är inte att avvakta med. Konstig veterinär tycker jag som inte kom ut direkt.

Min ena ponny har en ögonskada där hornhinnan under period får sår och måste behandlas med ögonsalva och massa grejs. Vi är inne på 3 året och snart har vi sammanlagt behandlat med grejor i 10 månader. Så nu tar vi inte ut veterinär varje gång, men jag vet också hur hans öga ser ut i normaltillstånd och vad som ska tittas efter (såklart rådfrågas alltid veterinären).

När jag har ögonskador på mina hästar så kollar jag alltid själv först. Sitter något fast, svullet kring ögat, rinner ögat osv.

Har du själv lyst i ögat? Hur rör sig pupillern? Viktigt då pupillern vid skada kan fastna och det ska den inte göra! Kärlinväxt? Är det grumligt, under eller på hornhinnan?

Jag skulle ringa veterinär nu och kräva att dom kommer ut.

Gissningsvis kan skadan bli permanent ifall det inte behandlas.

Viktigt då pupillern vid skada kan fastna och det ska den inte göra!

Bara nyfiken, vet du vad man brukar göra om pupillern har fastnat? Veterinären noterade det på en av mina hästar (som har problem med ögonen) nyligen, men sa inte så mycket mer om det, han sa ingenting om att behandla eller fixa det.

det var ingen repa utan ett stort ödem, dvs en hård smäll mot ögat. skulle behandlas med kortisonsalva, men denna reagerade hon negativt på, eftersom kortison är det enda alternativet så måste hon självläka, dock får hon salva mot ögoninflammation, mestadels för att dämpa ev obehag som jag fattat det.. det finns viss risk för att hon tappar synen på den vita fläcken eftersom hon ej kan medicineras så tiden får utvisa om hon blir 100% bra i ögat igen

tacksam för samtliga svar

Viktigt är ju också att skydda ögat från ljus.
Det gör satans ont om man får ljus på ett skadat öga. Har själv haft sår och fått smällar på ögat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka