Rent selen?

Nevermind

Trådstartare
Hej!
Någon som vet var man kan hitta rent selen, alltså inte blandat med E-vitamin eller annat?
Har läst att man kan köpa på apoteket, är det receptfritt?

Tack på förhand!:)
 
Selenet i Selevitan är i form av natriumselenit och är inte att rekommendera då det har väldigt lågt upptag. Sök på spaderÄss' inlägg i ämnet. Man bör ge selen dagligen. Vad jag vet finns ej rent selen att köpa i Sverige. Finns att köpa från Polen och England.
 
Selenet i Selevitan är i form av natriumselenit och är inte att rekommendera då det har väldigt lågt upptag. Sök på spaderÄss' inlägg i ämnet. Man bör ge selen dagligen. Vad jag vet finns ej rent selen att köpa i Sverige. Finns att köpa från Polen och England.

Aha okej... Kanske struntar i det då. Det blir ett litet underskott av selen (han får ca 75% av behovet), men det kanske de klarar? Vad jag vet så har han aldrig fått selen innan, och han har ju uppenbarligen överlevt ändå :p
 
Aha okej... Kanske struntar i det då. Det blir ett litet underskott av selen (han får ca 75% av behovet), men det kanske de klarar? Vad jag vet så har han aldrig fått selen innan, och han har ju uppenbarligen överlevt ändå :p
Vilken form är det på selenet den får idag?
Man bör ge minst 20% mer än behovet. Har nyligen visat sig att flera hästar lidit av selenbrist trots tillskott.
Sök gärna på vad spaderÄss, som är mkt kunnig, skrivit i ämnet.
Varför vill du inte ha med E-Vitamin? Annars finns SeloE som innehåller selenjäst vilket har mkt bättre upptag.
 
Vilken form är det på selenet den får idag?
Man bör ge minst 20% mer än behovet. Har nyligen visat sig att flera hästar lidit av selenbrist trots tillskott.
Sök gärna på vad spaderÄss, som är mkt kunnig, skrivit i ämnet.
Varför vill du inte ha med E-Vitamin? Annars finns SeloE som innehåller selenjäst vilket har mkt bättre upptag.

Selenjäst är det i hans kraftfoder, men jag ger inte tillräckligt för att täcka behovet. Jag får väl köpa SeloE iallafall då, var mest att det kändes onödigt när han får E-vitamin så det räcker ändå :)
 
@Nevermind om hästen får tillräckligt med E-vitamin i annan form är det ju ingen höjdare att lägga på selo-E... överskott av E vit är inget bra .

Däremot tycker jag du ska bry dig om
Underskott på selen absolut. I regel med svenska hästar så behövs alltid selentillskott tillsättas då jordarna i Sverige överlag har brist på selen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 709
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
896
Senast: lillan222
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 163
Senast: Karoliten
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
411
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp