Rent selen?

Nevermind

Trådstartare
Hej!
Någon som vet var man kan hitta rent selen, alltså inte blandat med E-vitamin eller annat?
Har läst att man kan köpa på apoteket, är det receptfritt?

Tack på förhand!:)

Selenet i Selevitan är i form av natriumselenit och är inte att rekommendera då det har väldigt lågt upptag. Sök på spaderÄss' inlägg i ämnet. Man bör ge selen dagligen. Vad jag vet finns ej rent selen att köpa i Sverige. Finns att köpa från Polen och England.

Selenet i Selevitan är i form av natriumselenit och är inte att rekommendera då det har väldigt lågt upptag. Sök på spaderÄss' inlägg i ämnet. Man bör ge selen dagligen. Vad jag vet finns ej rent selen att köpa i Sverige. Finns att köpa från Polen och England.

Aha okej... Kanske struntar i det då. Det blir ett litet underskott av selen (han får ca 75% av behovet), men det kanske de klarar? Vad jag vet så har han aldrig fått selen innan, och han har ju uppenbarligen överlevt ändå :p

Aha okej... Kanske struntar i det då. Det blir ett litet underskott av selen (han får ca 75% av behovet), men det kanske de klarar? Vad jag vet så har han aldrig fått selen innan, och han har ju uppenbarligen överlevt ändå :p
Vilken form är det på selenet den får idag?
Man bör ge minst 20% mer än behovet. Har nyligen visat sig att flera hästar lidit av selenbrist trots tillskott.
Sök gärna på vad spaderÄss, som är mkt kunnig, skrivit i ämnet.
Varför vill du inte ha med E-Vitamin? Annars finns SeloE som innehåller selenjäst vilket har mkt bättre upptag.

Vilken form är det på selenet den får idag?
Man bör ge minst 20% mer än behovet. Har nyligen visat sig att flera hästar lidit av selenbrist trots tillskott.
Sök gärna på vad spaderÄss, som är mkt kunnig, skrivit i ämnet.
Varför vill du inte ha med E-Vitamin? Annars finns SeloE som innehåller selenjäst vilket har mkt bättre upptag.

Selenjäst är det i hans kraftfoder, men jag ger inte tillräckligt för att täcka behovet. Jag får väl köpa SeloE iallafall då, var mest att det kändes onödigt när han får E-vitamin så det räcker ändå :)

@Nevermind om hästen får tillräckligt med E-vitamin i annan form är det ju ingen höjdare att lägga på selo-E... överskott av E vit är inget bra .

Däremot tycker jag du ska bry dig om
Underskott på selen absolut. I regel med svenska hästar så behövs alltid selentillskott tillsättas då jordarna i Sverige överlag har brist på selen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
388
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 631
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Senskada pga spark