Renskinn på sommaren? Hjälp!!

dressyrglasyr

Trådstartare
Hej bukare!:)

Jag och min mamma (jag är 15) har just haft en fight/vild diskussion...

Det är om vi ska fortsätta ha renskinn (som ett schabrak under schabraket) på hästen.

Hästen är mycket känslig i huden och har sadeltvång. Han är som prinsessan på ärten, känner det minsta lilla...

I vintras (då jag köpte honom tsm med min mamma) så gjorde han ett par rejäla rundor (berodde dock antagligen på den gammla sadelgjorden) och har kastat av både mig och min mamma.
Då snackar vi inte små bocksprång utan som en amerikansk rodeohäst...

Vi köpte ett renskinn att ha under sadeln, detta gillade han jättemycket och var jättebekväm i (märkte stor skillnad) och då gick han väldigt bra.

Men nu till sommaren så svettas han såklart jättemycket under den och jag tycker inte att det är riktigt skysst att ha den på då det är så varmt.

Men mamma tycker tvärt om, man ska inte ändra det som är bra.
! Om jag tar av det så riskerar jag att åka av igen på samma sätt (fick ligga i min säng i två veckor pga att jag inte kunde gå) vilket inte var kul.

Snälla, jag vill höra så mycket åsikter som möjligt!

Vad týcker ni, renskinn eller inte????

Sv: Renskinn på sommaren? Hjälp!!

Hej

Jag tycker din mamma har rätt, gillar hästen renskinnet så behåll det på för det blir inte svettigare med det än med ett vanligt schabrak.
Det kan tom bli bättre luftcirkulation med äkta skinn med håret kvat än med ett i bomull.

Om hästen blir så galen som du beskriver utan renskinnet hade jag haft det kvar. Du kan ju prova utan någon gång och se hur han reagerar, men visar han så uppenbart missnöje annars så hade jag inte tagit bort det :)

De svettas ordentligt även av vanliga schabrak eller voljockar. Ha kvar renskinnet.

Ha kvar skinnet.
Mina svettas sjöblöta just nu, och jag rider barbacka utan något alls. (ja kläder förstås ;) )

Det är om vi ska fortsätta ha renskinn (som ett schabrak under schabraket) på hästen.
kan ni inte ta bort det vanliga shabraket istället? eller ersätta det med ett tunnare?

Buck@ Jag har redan bara tunna under över fällen, tkt det blir för fult utan;)
Alla@ Tack för svar! Jag gör som majoriteten säger, har kvar det, iaf ett tag till!

Klokt beslut!
Själv rider jag med ett schabrak av läder. Det är vanligt i varmare länder, som t ex Spanien, att man gör så.

Hur ligger sadeln på hästen? Om den reagerar sådär extremt utan renskinn får mig att fundera om sadeln ligger helt på tok eller tar i manken utan renskinn som lyfter upp sadeln något ungefär som en padd.

Prova rida utan om sadeln ligger bra, och se om hästen fortfarande reagerar så som den gjorde förut. Kanske den höll på som en rodeohäst förr pga andra orsaker? Men först, fundera på hur sadeln passar. Är den ordentligt utprovad av någon som kan?

Håller med din mamma. Renskinnet fyller en funktion som behövs även på sommaren. Jag har haft ett i perioder och varvat med fårskinn och det är ett måste även på min känsliga häst.

Som alla andra säger, lyssna på din mamma och fortsätt rida med renskinnet. Det är i princip ofrånkomligt att hästen blir svettig under sadeln såhär års och den kommer svettas även om du så skulle rida utan något alls under sadeln.

Hur ligger sadeln på hästen? Om den reagerar sådär extremt utan renskinn får mig att fundera om sadeln ligger helt på tok eller tar i manken utan renskinn som lyfter upp sadeln något ungefär som en padd.

Prova rida utan om sadeln ligger bra, och se om hästen fortfarande reagerar så som den gjorde förut. Kanske den höll på som en rodeohäst förr pga andra orsaker? Men först, fundera på hur sadeln passar. Är den ordentligt utprovad av någon som kan?

Vi har en utpassade (av en sjukgymnast som även jobbar med hästar och sadlar) Bates Innova, luftstoppad :) Till det en helstetchig Wintekgjord, så tror inte att detberor på det,... :/

Senast ändrad:

Hade ni den utpassade sadeln även när hästen var "tokig"?
Är det något alls som är ändrat sen den slutade leka rodeo? Förutom renskinnet alltså.
Sadelgjord, ridning, bett, benskydd osv?

Coolt om renskinnet gör sån skillnad. :)
Nästan så du ska prova en gång utan och se om det är det som påverkar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka