Rensa vax ur öronen på barn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Madick

Trådstartare
Är det ok att spola öronen på en 2 åring? Använda Revaxör och sen spola med sån där tuta?

Det var mannen som var med barnet på återbesök efter öroninflammation, och han frågade inte, utan lyssnade bara när doktorn sa att det var massor med vax.
 
Sv: Rensa vax ur öronen på barn

Jag gjorde det på sonen, när han hade mycket vax som liten. Det var ingen fara då i alla fall.
 
Sv: Rensa vax ur öronen på barn

Nej man skall inte göra det... Man kan inte se om trumhinnan är hel eller trasig, spolar man för hårt kan den sprängas... Du skall inte göra det på vuxna heller...
 
Sv: Rensa vax ur öronen på barn

Carolus skrev:
spolar man för hårt kan den sprängas...

Det är ju inte direkt så att man använder högtryckstvätt när man sköljer ur öronen :smirk:

Kan ju upplysa dig om att Om man låter det bli vaxproppar i öronen på små barn, så kan trumhinnorna börja bukta innåt, som de gjorde på sonen innan vi började använda revaxör (på läkarens inrådan) Tro mig det var inte behagligt för honom att ha inåtbuktande trumhinnor och det tog LÅNG tid innan de var normala igen.
 
Sv: Rensa vax ur öronen på barn

Från läkare när jag praktiserade på VC... Att man inte skall spola i trumhinnorna, för att man kan inte se hur trummhinnan ser ut utan öronspegel... Här spolar läkarna INTE öronen, de suger, är det mycket får pat öronsalva...
 
Sv: Rensa vax ur öronen på barn

Carolus skrev:
Nej man skall inte göra det... Man kan inte se om trumhinnan är hel eller trasig, spolar man för hårt kan den sprängas... Du skall inte göra det på vuxna heller...

Hårt? Jag har fått öronen spolade på VC, inte sjutton sprutar man vattnet hårt heller?! Det räcker ju att skölja mjukt.
 
Sv: Rensa vax ur öronen på barn

Men grejen är att man inte vet om trumhinnan tex är hel innan man börjar... Och vet du hur hårt du kan spola innan det är försent???
 
Sv: Rensa vax ur öronen på barn

Tro mig: Om det gått hål på trumhinnan, så brukar man som förälder märka det på sitt barn..

Dessutom så har ju Madicks barn nyss varit till läkaren och kollats i öronen. Jag tror nog att läkaren säkerligen skulle upplyst om trumhinnorna var trasiga :cool:
 
Sv: Rensa vax ur öronen på barn

Det är faktiskt bättre att låta sjukvården suga ut joxet.
Det har farbror örondoktorn sagt till mig mer än en gång.
Småbarn är dessutom svåra att avgöra om de hör eller inte.

mimmipigg med tre öronbarn.
 
Sv: Rensa vax ur öronen på barn

mimmipigg skrev:
Det är faktiskt bättre att låta sjukvården suga ut joxet.
Det har farbror örondoktorn sagt till mig mer än en gång.
Småbarn är dessutom svåra att avgöra om de hör eller inte.

mimmipigg med tre öronbarn.


Vad har hörseln med det hela att göra (i detta barns fall alltså)
Bara för att ett barn haft öroninflamation en gång så innebär det inte att det per automatik är ett öronbarn.

Om Madicks "farbror örondoktor" tyckt att vaxet skulle sugas ut, så hade han nog sagt det.

Min son gick det under inga omständigheter att suga ut vaxet på, då han fick totalpanik och blev hysterisk och helt blockerad. Min "farbror örondoktor" rekomenderade mig då att revaxöra sonens öron när han var liten och hade mycket vax. Så vilken av "farbröderna örondoktor" ska vi säga hade rätt?
Sonen är fortfarande väldigt rädd om sina öron efter den upplevelsen, som ändå inte resulterade i att läkaren fick ut något vax :crazy:
 
Sv: Rensa vax ur öronen på barn

Gnist skrev:
Vad har hörseln med det hela att göra (i detta barns fall alltså)
Bara för att ett barn haft öroninflamation en gång så innebär det inte att det per automatik är ett öronbarn.
Förmodligen för att man riskerar att förstöra hörseln om man gör på fel sätt...
 
Sv: Rensa vax ur öronen på barn

Madick skrev:
Är det ok att spola öronen på en 2 åring? Använda Revaxör och sen spola med sån där tuta?

Det var mannen som var med barnet på återbesök efter öroninflammation, och han frågade inte, utan lyssnade bara när doktorn sa att det var massor med vax.

det sa dom när Emma hade öroninflammation (alltså att det var svår tatt se för att det var mycket vax) och då frågade jag om det var meningen att man skulle få bort det på något sätt (eftersom jag trodde att man skulle låte det vara) och fick då till svar att det inte behövdes, bara att det som sagt var lite knepigare att se trumhinnan...
 
Sv: Rensa vax ur öronen på barn

emma74 skrev:
det sa dom när Emma hade öroninflammation (alltså att det var svår tatt se för att det var mycket vax) och då frågade jag om det var meningen att man skulle få bort det på något sätt (eftersom jag trodde att man skulle låte det vara) och fick då till svar att det inte behövdes, bara att det som sagt var lite knepigare att se trumhinnan...

OK, det låter ju som samma situation. Barnet säger "VA" en hel massa, vilket mycket väl bara kan vara en grej, men ändå. Äh, jag ringer läkaren på tisdag och frågar.
 
Sv: Rensa vax ur öronen på barn

"Ingenting vassare än armbågen i örat"
 
Sv: Rensa vax ur öronen på barn

Revaxör är knappast att beteckna som "vassare än en armbåge" ;)
 
Sv: Rensa vax ur öronen på barn

[Vad har hörseln med det hela att göra (i detta barns fall alltså)
/QUOTE]
När man har en trasig trumhinna hör man inte på det örat.
Använder man Revaxör i ett öra med trasig trumhinna blir det inget bra.
Att avgöra om en tvååring har trasig trumhinna är svårt.
Det var det jag ville ha sagt med det om hörseln.
 
Sv: Rensa vax ur öronen på barn

Ja, det är klart att det är ok att spola öronen på ett barn. Man använder ju som sagt inte högtryckstvätt.

Är trumhinnan trasig (hur skulle den blivit det? Vasst vax eller...?) lär det märkas, och om den på något outgrundligt sätt skulle vara trasig så är lite vatten inte värre än det som i så fall redan runnit dit.
Måste vara länge sen Carolus praktiserade på VC, om man fortfarande använde öronspegel :)

Cilla
som har något mer utbildning
 
Senast ändrad:
Sv: Rensa vax ur öronen på barn

Kat skrev:
"Ingenting vassare än armbågen i örat"
Jag anser inte flytande vätska som särskillt vasst, så då funkar ju Revaxör och vattensköljning ;)
 
Sv: Rensa vax ur öronen på barn

Öronlampa då... Hittade inte namnet igår... Och det var fyra år sedan jag jobbade där...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 505
Senast: Modest
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 083
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 968
Senast: mars
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 795
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp