"Renrasig utan stamtavla"

Priscilla

Trådstartare
Om man spanar runt lite på t.ex. blocket kan man hitta DRÖSVIS med denna mening. Mycket rottweiller, shäfrar, papillon och chihuahu-annonser med denna text.
Så, då undrar man ju... Vart kom stamtavlan bort nånstans?
Kan man ens påstå att en hund är renrasig utan att ha stamtavla på den? Bara för att en hund ser ut som en shäfer är den ju inte nödvändigtvis renrasig.
Vad tror ni? Är det för att folk tror att dessa hundar säljer bättre?

Sv: "Renrasig utan stamtavla"

Jag tror att de flesta inte förstår skillnaden. De vet att mamman var boxer, pappan boxer, alltså är valparna renrasiga. De tror att stamtavlan är till antingen för folk som bara vill tävla, eller för folk som vill snobba sig opch säga att de har adliga hundar.

Att stamtavlan är beviset för att valparna är renrasiga känner nog inte alla till.

ja, det är förstås inte så lätt att veta... Men det är ju ganska tragiskt isf. Att hitta en papillonvalp för 12 000 utan stamtavla är ganska lätt. Däremot att sälja den borde ju vara svårare?
Är det någon som köper en hund så dyrt, när det inte finns stamtavla på den? När man kan få en "riktig" renrasig hund, från kennel för mindre pengar men med stamtavla?
För mej är detta ett mysterium.

Klart det finns.

Jag har en bekant med en "renrasig" rottwailer som ser ut som en labrador. Hur vi vet att det är en rottis?

Det skrev säljaren på ett A4 vid inköpet:D

Klart man kan betrakta den som renrasig. Även om den räknas som blandras. Har en bekant som har en oreggad rottis vars båda föräldrar har stamtavla och är således renrasig till 100%. Där emot så kan man ju undra varför man inte väljer att regga kullen. Det måste ju vara fel på nån av föräldrarna i ett sånt läge.

(jag förespråkar INTE oreggade hundar om nån nu skulle få för sig det)

ja, det är förstås inte så lätt att veta... Men det är ju ganska tragiskt isf. Att hitta en papillonvalp för 12 000 utan stamtavla är ganska lätt. Däremot att sälja den borde ju vara svårare?
Är det någon som köper en hund så dyrt, när det inte finns stamtavla på den? När man kan få en "riktig" renrasig hund, från kennel för mindre pengar men med stamtavla?
För mej är detta ett mysterium.

Om man inte har förstått skillnaden, och inte förstår att stamtavlan är viktig, då ser man bara till bilden på hunden på tex Blocket. Den ena hade stamtavla, men den utan hade snyggare färg tex.
Bara en som förstår stamtavlans värde kan ju värdesätta den.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej på er kära bukare! Detta inlägg kan bli en aning förvirrat, då jag själv är rätt fundersam just nu. Kom precis hem från...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 215
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 408
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka