Sv: renras och blandras?
Ja, det är synd att de är få. Detta försökte jag argumentera med en annan person om, som påstod att renraser är friskare. Jag försökte dra upp skräckexempel, men denna personen stod fast vid att blandraser är friskare.
Jag försökte förklara att en schäfer med hd C&D tillsammans med en golden retreiver med hd D = ger inte friska höfter, dessa valpar har föräldrar med felaktiga höfter och ärver därmed detta. Bara för att de är två olika raser så slår inte höftledsfelen ut varandra och ger hd A
även om det kanske vore önsketänkande.
Hade vi haft kvar våran hanhund (schäfer/bc), så hade han blivit både röntgad & ögonlyst. Just för att jag är lite paranoid när det gäller hd
. Men också av den anledningen att han kom från den uppfödaren han gjorde, som dumpade valparna till första bästa spekulant. Därmed så är förmodligen inte den aveln särskilt välplanerad och där kanske det kan gömma sig diverse hälsofel - eller inte, men man vet som sagt aldrig.
OM de som hyllar blandras såg till att röntga, ögonlysa osv skulle jag kanske köpa deras argument om att 'blandraser är friskare' osv, för då skulle det finnas statistik OCH det skulle finnas en massa blandrasägare som var lika noga med sin blandis som en rasren. Dock är de blandrasägare som hälsokollar FÅ.. wonder why![]()
Ja, det är synd att de är få. Detta försökte jag argumentera med en annan person om, som påstod att renraser är friskare. Jag försökte dra upp skräckexempel, men denna personen stod fast vid att blandraser är friskare.
Jag försökte förklara att en schäfer med hd C&D tillsammans med en golden retreiver med hd D = ger inte friska höfter, dessa valpar har föräldrar med felaktiga höfter och ärver därmed detta. Bara för att de är två olika raser så slår inte höftledsfelen ut varandra och ger hd A
Hade vi haft kvar våran hanhund (schäfer/bc), så hade han blivit både röntgad & ögonlyst. Just för att jag är lite paranoid när det gäller hd