renras och blandras?

Sv: renras och blandras?

OM de som hyllar blandras såg till att röntga, ögonlysa osv skulle jag kanske köpa deras argument om att 'blandraser är friskare' osv, för då skulle det finnas statistik OCH det skulle finnas en massa blandrasägare som var lika noga med sin blandis som en rasren. Dock är de blandrasägare som hälsokollar FÅ.. wonder why :devil:

Ja, det är synd att de är få. Detta försökte jag argumentera med en annan person om, som påstod att renraser är friskare. Jag försökte dra upp skräckexempel, men denna personen stod fast vid att blandraser är friskare.

Jag försökte förklara att en schäfer med hd C&D tillsammans med en golden retreiver med hd D = ger inte friska höfter, dessa valpar har föräldrar med felaktiga höfter och ärver därmed detta. Bara för att de är två olika raser så slår inte höftledsfelen ut varandra och ger hd A :angel: även om det kanske vore önsketänkande.

Hade vi haft kvar våran hanhund (schäfer/bc), så hade han blivit både röntgad & ögonlyst. Just för att jag är lite paranoid när det gäller hd :). Men också av den anledningen att han kom från den uppfödaren han gjorde, som dumpade valparna till första bästa spekulant. Därmed så är förmodligen inte den aveln särskilt välplanerad och där kanske det kan gömma sig diverse hälsofel - eller inte, men man vet som sagt aldrig.

Att det alltid ska vara en jädra massa gnäll på blandraserna. De ifrågasätts jämt. Har en schäfer/sibirian husky själv och jag hade inte kunnat önska mig en underbarare hund. Han är dessutom himla snygg. Själv uppskattar jag inte schäferns stora öron, ofta mörka ansikte och sluttande bak men för övrigt är det en ras som tilltalar mig, mixa med sibirian husky och vips så har iallafall jag hittat min drömhund.

6du34l.jpg

När det blir dags för nästa hund blir det en likadan. Möjligtvis i en vit/grå färgvariant. Punkt slut.

Senast ändrad:

Hur kan du jämföra korsningsavel med hästar med korsningsavel på hundar? Det är ju milsvidd skillnad!

Du har fullkomligt missat innehållet i tråden om du tror att vi sitter och gnäller på blandraser... Läs igen. Det finns fördelar och nackdelar med både blandraser och renrasiga hundar.

När det blir dags för nästa hund blir det en likadan. Möjligtvis i en vit/grå färgvariant. Punkt slut.

Ditt problem kommer då att bli att hitta just en likadan. För korsar man samma raser igen är det inte ett dugg säkert att den får mindre öron än schäfern eller vad du nu önskar. Valpens öron kan lika gärna bli enorma, den kan lika gärna bli skitjobbig för vem vet, möjligheten finns ju att den nedärver huskeyns iver att dra!

Hur ser valpar efter den huskeyn och den schäfern ut:

siberian.jpg

ruby-3yrs-500.jpg

Får dom automatiskt huskeyns raka vinklar och rygg och mindre öron? Blir den automatiskt grå/vit?

Eller blir hunden en övervinklad beige/svart hund med knorrsvans?

Hur ser valpar efter den här schäfern och den här huskeyn ut?

glori_pic.jpg

(Vad lik den var min :love:)

SiberianHuskySidStand.jpg

Blir det en hund som gärna vill dra eller ärver bruksschäferns outömliga lust att arbeta? Blir den en häftig sällskapshund?

Jag tror dig absolut när du säger att din hund är helt underbar, det betvivlar jag inte en sekund. Vad jag blir trött på är att du med flera automatiskt tror att du kommer att få en individ som är mycket lik din nuvarande bara för att raserna korsas igen. Genetik funkar inte så.

Mycket bra inlägg.

Jag skulle ju GÄRNA ha en chevaljon igen (papillon x cavalier), men då vill jag ju den ska se ut som min B gjorde, vara som min B var osv. Vilket är helt omöjligt, om jag inte lyckas hitta en vuxen dito.

Men köpa en sån valp (jag såg sådana på annons för ett halvår sedan, det ryckte i valptarmen då kan jag lova) kan lika gärna sluta med att när hunden är vuxen ser den ut som en ren pappis, eller en ren cavalier. Den kan ha helt annat temperament etc än min lilla B. Och då är det ändå raser som rent temperamentsmässigt passar ihop, däremot skiljer det sig en hel del exteriört. Så chansen är ändå god att jag får en med ett sådant temp. jag gillar, däremot det exteriöra kan bli precis hur som helst.

Köper man rasrent så är temp. fortfarande lite olika, men man vet iaf att exteriört får man det man önskar, och chansen är stor att man får det temperament man önskar.

Men innan det börjas med kontrollerad, selekterad avel med chevaljoner, så skulle jag kunna köpa chevaljonvalpar i tio år utan att ens vara i närheten av en 'Bella2'.

Precis, jag har träffat många blandrashundar som jag varit helt övertygad om at dom varit renraser, just för att dom helt enkelt råkat nedärva mer av den ena förälderna yttre än den andre.

Jag funderade på om ni räknar "renrasiga" hundar UTAN papper med stam som renrasiga eller hör dom till blandras sidan?

Precis vad jag menade!
Jag tycker också att dom hör till blandras.

En intressant diskussion som antagligen aldrig kommer nån vart, men ändå! Jag har idag HDröntgat min Beauceron, och senare pratat med svärmor i England, som nedlåtande skrockade över att jag gjort nåt så idiotiskt, "Well I wouldn´t have bothered!". Hade han nåt fel på höfterna skulle jag ändå märka det förr eller senare, eller hur? Och jag ska inte avla på honom, så varför? Sen gick diskussionen vidare till Crufts´ som ju inte längre visas på Engelsk TV och som bl.a. mist sin huvudsponsor Pedigree, pga "skandalerna" kring renrasaveln och dess baksidor.
Jag diskuterar inte med Svärmor, jag orkar inte och ingen kan dessutom komma nån vart med Damen i en diskussion. Hon förespråkar blandraser och skrattar åt allt som har med Uppfödare att göra. Själv har hon haft 2 Schäferkullar efter sin oröntgade tik, sålda utan papper. I de kullarna förekom grova höftledsproblem. Men vaddå, hundarna levde ju långa liv, var trevliga och fungerade i de liv (gårdshundar) de var avsedda för?
Hon anser att idealet vore en totalt okontrollerad "avel" där resultatet så småningom skulle bli en Dingoliknande supersund hund utan problem. Javisst...

Härligt! Förstår att det inte går att diskutera med henne, men vad har hon tänkt sig att denna dingovarelse ska ha för plats i dagens samhälle? Eller kommer den helt naturligt anpassa sig och funka jättebra både som jakt, vakt, vall, drag och sällskapshund? Eller tycker hon rent av att det bara är löjl och på gränsen till djurplågeri att hålla på och tvinga hundarna att göra massa grejer, dom vill ju helst bara stöva runt lösa och va med sin flock...
Jag tycker det är underligt att det finns så många människor som inte tänker längre än näsan räcker!

Heterosis effekten heter det, ger friskare valpar i första kombinationen av två renrasiga hundar av olika ras, ofta även högre födelsevikter som bl a utnyttjas i grisaveln.
Friskare blir avkomman bara om de ingående raserna inte båda är t ex HD belastade o bärare.

Hundskolans sk "shabradoravel" var aldrig tilltänkt att bli en ny ras, däremot att ta fram bra INDIVIDER för assistanshundar.

Naturligtvis har en blandis samma värde i ägarens ögon som en renras, finns dock ingen som helst anledning att avla på dem om man inte sysslar med prestationsavel.

Vad gäller att få gulliga valpar efter sin hund, eller sannolikheten för att ev avkomma skall bli lik så skall ni få ett exempel ur verkligheten.

Fähunden föddes som en normal BC efter normala föräldrar, det vi alla missade var att på faderns sida så fanns det i två olika grenar av stamtavlan NZ BC, en i femte generationen bakåt, o en annan i sjätte (från fadern räknat).
Vad ploppar ut? En hund som växer att bli dubbelt så stor/tung som sina syskon, 68 i manken o 28 kg i sin krafts dagar, inte bara såg han ut som en tvättäkta NZ, han vallade som en oxå, sannolikheten för detta är????

Genetikens underfinurliga vägar.

Jag uttryckte mig klumpigt, jag menade en likadan typ av korsning. Inte en likadan hund som jag redan har. Det är omöjligt.

Du har förståss rätt i vad du säger. Jag är medveten om att det kan bli "lite hursomhelst". Självklart kommer jag kolla på de eventuella föräldrarna så att de faller mig i smaken både utseendemässigt och i psyket, sen blir det en chansning vad som förs vidare till avkomman.

Skulle till exempel inte vilja ha någon avkomma efter de två sista hundarna du hade bild på, estetiskt sett då. Dumt att ta en valp efter en schäfer med så mörkt ansikte när jag ogillar detta. (Menar inget illa, bara att det är inte den typ av utseende jag söker.) En korsning av de två översta hade varit mer i min smak, men med en mindre "sluttande" schäfer. Det är ju stor skillnad inom raserna också.

Föräldrar något mer åt det här hållet hade passat mig tex:
herde.jpg

75023027.JPG

(fast nån av dem får ju vara tik också xD)

Alternativet för mig är att gå och köpa en vit schäfer (alt. vit herdehund) eller helt enkelt en husky. Eftersom jag i grund och botten tycker om alla dessa raser och deras egenheter -annars hade jag ju knappast velat ha en blandras av dessa. Men som sagt så föredrar jag korsningen.

Jag hoppas du förstår vad jag menar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 851
Senast: YlvaG
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24... 2
Svar
28
· Visningar
4 175
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka