Sv: Renras och blandras
Stryk inte alla Golden uppfödare över en kam! De finns de uppfödare inom ALLA raser som avlar sönder. Kolla ex Rottweilers..de är finns de som är sönderavlade också så det där gäller nog inom all rasuppfödning oavsett ras på hund!
Och
Jag hör ordet söndervalade till höger och vänster. Vad menad med det egentligen? Jag har aldrig förstått mig på vad det innebär riktigt...
*nu spånar jag fritt här*
Att avla sönder.... jag tror faktiskt inte att det finns så värst många raser som faktiskt
är förstörda.
Däremot är det många linjer som är fel, många hundar som kommer från en familj eller efter en tik där ett visst eller flera problem fått för stort genomslag och folk fortsätter avla på djuren iaf trots artros eller ögonproblem eller .. ja.
Schäfer exempelvis.. jag tycker att de extrema räkryggar man kan se är fel -det ser inte hälsosamt ut.
Men jag skulle inte tolka rasen som sönderavlad för det då det finns jättemånga Schäfrar som ser ut som folk.
Jag har ännu inte bestämt mej ifall jag tycker att utplåning av den ursprungliga egenskapen (fågel för Golden och Lab nu som exempel) är att avla sönder, det är att frångå den egentliga intentionen, men vad finns det för behov hos dessa hundar som vi inte kan tillgodose i samma utsträckning nu som förr?
Jag har funderat över Springer Spaniel då jag sett tre syskon ur samma kull som bodde härikring bli avlivade pga att de bet familjemedlemar.
Kan det vara så att uppdelningen mellan DP och utställning inte fått lika mycket genomslag i den rasen som hos Golden och Lab och att det kanske är bättre att ha dem som jakthund och inte sällskap enbart ... varför de bet, hur de gick till vet ju iofs inte jag.. men man kan ju fundera.
Och att det tack vare delningen i Lab och Golden gör det möjligt för fler att ha dem... jag är ju inte ett dyft intresserad av fågel...
Sedan kan jag ju säja så här att jag tycker att ingenting är bra när det blir extremt, en väldigt liten näsa, stora öron, liten svans, korta ben... inte bara korta och småa utan i de fallen då djurens kropp ser ut som de saknar någonting.
Om en ras eftersträvar kort näsa och uppfödarna kämpar och kämpar för att få till denna korta näsa.. vad gör det för hundarna i slutändan.. det är isf att avla sönder.
Fast rasen är ju inte "trasig" för det utan allt är som det ska vara enligt rasstandard men ... äh
Nu orkar jag inte mer