Renoveringstapet?

Sv: Renoveringstapet?

Vi har provat men vi lyckades inte särskilt bra. Den släppte på vissa ställen trots att vi gjort som man skulle med lim och underarbete. Vi fick riva ner ganska mycket tapet och ta hit en målare som bredspacklade delar av väggarna istället. Ångrar att vi inte bredspacklade från början.

Har testat men eftersom den är så tung och tjock så gled den bara av.. Var tvungen att göra massor med extra underarbete också.

Tack för svaren! Tyckte nästan det lät för bra för att vara sant.

Fast jag tycker tvärtom, tycker det fungerade bra med renoveringstapeten. Trodde inte mycket på det från början, men fick en gratis rulle och vi provade i vår datorhärna, som ändå är ett ganska litet utrymme (2 inbyggda garderober som revs ut). Trodde inte att det skulle fungera just eftersom den är så pass styv, men den formade sig fint och var relativt lättarbetad.
Men detta är ju min uppfattning, kanske olika vad man har för material under och så finns det kanske olika typer av renoveringstapet, ingen aning.

Jag satte upp en sådan i vårt sovrum för några år sedan och det gick jätte bra, nu var det inte så att det behövdes bredspacklas men vi har ett gammalt hus och inget är slätt och rakt och eftersom jag ville måla så kändes det bäst, jag är jätte nöjd med resultatet, dock var den styv och lite svår att inte få veck på när man skulle runt hörnen :)

Antar att du menar typ Easy Cover?

Vi har använt i flera rum, beroende på underlaget så går det åt väldigt mycket lim men annars har det funkat jättebra!
Fyller ut även större ojämnheter rätt bra, inte så att väggen går från krokig till rak men helt klart en tydlig förbättring.
I de fallen där det har släppt skulle jag tro att man har varit alldeles för snål med limmet..

jag tar för givet att det är easy-cover eller dyl som åsyftas.. och njae.

det döljer smågrejjer.. men har du stora ojämnheter så måste det fortfarande åtgärdas.. jag bredspacklar hellre.

Vad har du för väggar?

Vi har betong och valde att ånga ned de gamla tapeterna. Voila! Men bor du i hus och har träväggar hade jag inte tordats trycka in ånga i väggarna... Men det luktade till och med bättre hemma hos oss när vi fick bort 8 lager gammal tapet :crazy: När vi rev bort det första lagret som var löst luktade det gammalt och unken instängd lukt. Usch. Sen när allt var borta försvann den lite sura lukten som vi inte kunnat identifiera innan.

I köket var det inga större problem, bara ett par lager tapet varav det översta inte äldre än 10 år. Behövdes bara lite spackling och jag satte upp strukturtapet som jag målade och resultatet blev bra.

I sonens rum är det värre. Jag har blivit tvungen att dra bort allt utom den första tapeten. Den sitter å andra sidan som berget, så jag slipper gå ända in till tretexen. Det är flera lager gamla tapeter som lossnar i stora sjok, men på sina ställen är det nästan omöjligt att få loss ens med tunn spackelspade. Så det har blivit väldigt ojämnt och gropigt på väggarna. Häromdagen upptäckte jag att det räcker att ta en badsvamp och fukta väggarna, så släpper det sista! Så jag kommer förmodligen inte att behöva vare sig bredspackla eller sätta upp renoveringstapet a la Eays Cover. :)

Jag skulle just ge dig tipset att blöta in väggarna och hänga plast utanpå så går det väldigt lätt att få ner det sista.

Överhuvudtaget så är det tråkiga underjobbet det som avgör om en tapetsering blir lyckad eller ej.

Jag skulle just ge dig tipset att blöta in väggarna och hänga plast utanpå så går det väldigt lätt att få ner det sista.

Överhuvudtaget så är det tråkiga underjobbet det som avgör om en tapetsering blir lyckad eller ej.

Jomen precis. Fast det är rätt kul att pilla loss gamla tapeter. Och spackla. :)

Jag gjorde det i vår hall och det blev riktigt bra! Vi rollade först på något som skulle binda tapeten under så att inte den lossnar. Sen var det bara att mäta och skära och tapetsera! Ovanpå det har vi två väggar målade och två väggar tapetserade.

Jag har hört att om tapeterna sitter för hårt så fungerar inte ånga. Vi är sugna på att testa att ånga lös våra hemska strukturtapeter i vardagsrummet men har tänkt att det inte skulle gå på grund av att det är för många lager och att det säkert sitter stenhårt, men då kanske det är värt att prova. Kan man hyra en "ångmaskin" och vad kostar det i så fall?

*kl*
*Hänger på här och funderar över hur svårt det är att få bort vävtapeter? Sitter fiskbensmänstrade vävtapeter i köket i vår nya bostad, och de ska BORT. Så enkelt som möjligt givetvis ;) Det är ett gammalt trähus, så ånga känns tveksamt? Beror iofs på vad som sitter under antar jag, det kan kanske gå att ta reda på.

Du skär skåror i tapeten så att ångan går ned. Vi lyckades inte blöta med svamp, blomspruta eller plasta in med tapetlim. Det gick bara inte. Men man "rutar" med kniv genom lager och sen är det bara att ånga på. Enjoy! Det är skitkul!!! 299:- på ett av de billigare byggvaruhusen ;)

Vad har du för väggar?

Rummet jag för tillfället funderar på att använda renoveringstapet istf att dra loss och spackla (vilket skulle bli en massa spackel) har tretexväggar. Det har iofs alla väggarna här i huset (byggt 1961), men somliga har ett sämre tapetseringsresultat än andra. Tex i sovrummet. Där är dessutom bröstpanel på den nedre delen/halvan av väggarna och jag hade tänkt behålla den och måla i samma färg som väggarna.

Måste man ändå dra loss översta skiktet på tapeterna, om man vill sätta upp renoveringstapet? Förlimmar gör jag alltid här hemma, med tanke på att det är gammalt och tretexväggarna undertill förmodligen suger mer än tex betong eller gips.

Det låter ju super!!
Spännande att se vad som har suttit på de här väggarna sedan 1946:D

Liknande trådar

IT & mobiler Nu för tiden kan man ju styra nästan allt med mobilen, hur mycket av elektronik och annat i hemmet styr ni med telefonen? Vi kan...
2
Svar
34
· Visningar
780
Senast: Mirre
·
Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 037
Senast: SaraXX
·
Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 242
Senast: NilHe
·
Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 301
Senast: LinnK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30