Renovering av hästtransport - tak

vilse

Trådstartare
Inom närmsta tiden är det tänkt att hästtransporten skall genom gå en mindre renovering. Det som ligger i åtanke är nytt golv och nya väggar.
Men byter man det, ser ju taket förjäkligt ut :angel:

Var köper man ett nytt tak? Någon som vet ca pris?
Eller kan man måla ett glasfibertak?
Eller kan man göra något annat för att få taket att se lite trevligare ut? (tvätta hjälpte bara lite ;))

Sv: Renovering av hästtransport - tak

Avfettning/algtvätt och sen vaxa det med vanlig bilvax. Taket på vår kärra blev iaf mycket snyggare. Fick tillbaka glansen.

Nytt tak vore jag också tacksam att få tips om då vår transport blev "cabbad" av ett snöras i vintras.. :crazy:

Har för mig att jag sett någon sådan annons på hastnet för ett tag sedan. Men vilket märke/modell det taket var till låter jag vara osagt, likaså om det finns kvar.
Annonsera?

Slipa avfetta och måla med 2-komponents polyuretan (finns på biltema) det
är båtfärg. Späd ut med förtunning anpassad till denna och rolla med skumgummiroller. Behövs 2-3 skikt.

Senast jag målade var för 6 år sedan ser ut som nymålat fortfarade :laugh:

Om du ska byta golv, väggar och tak på transporten kan du väl lika väl köpa en ny?
Det kostar ju typ lika mkt :crazy:

Om inte taket är trasigt behöver du INTE byta ut det.

Om det ser riktigt risigt ut är det ju bara att lacka det, inte speciellt svårt.
Dock skulle jag INTE använda ngn typ av roller det blir "pluppar" då.
När vi lackade om taket på förra transporten köpte vi en sån där "spray-grej" på biltema som man fyller färgen i och kopplar till en kompressor å sprayar på och det blev kanonfint :)
Då får man en slät och fin yta utan pluppar som det fastnar smuts i :)
2 komponentslack eller liknande är att föredra för hållbarheten.

Jag har en relativt ny (-07) Kylinge och nytt tak till den kostar 17000:-, så på en begagnad transport är det inte värt att köpa nytt tak....

Vi har lagat ett sprucket tak och det lämnade vi till lackering och fick det nylackat, sen målade vi invändigt med biltemas två komponent båtfärg. Vart jättebra!!!

Ett älder tak skulle jag polera upp med maskin och sen vaxa.

Oj, 17 000 :eek:

Jag har just bestämt mig för att det blir en tvätt till och lite färg, det får tusan bli bra ;)

Köpte en gammal transport för några år sen, den hade de bytt tak på. Det nya taket var byggt på ett ställe där de gjorde båtar i glasfiber. Vet tyvärr inte vad det kostade dock

Vi renoverade vår transport i somras, den har glasfibertak. Vi började med att slipa taket så lacken försvann och ytan blev ruggad, sedan tvättade vi taket. Taket var vitt från början men vi målade det mörkgrått med roller, krävdes 2 omgångar! Taket är nu jättefint och har överlevt ute i den hårda vintern utan synliga spår :) kostnaden var ca 600 kr för färgen!

Vet att detta är en gammal tråd, men någon som har bilder från när ni har målat/lackat om ett glasfibersläp? (eller bara taket)

Ska måla mitt tak på transporten både ute och inne. På utsidan typ båtfärg.
Vi gjorde det på husvagnen, aluminiumtak nu i somras och det blev jättebra. Det jobbigaste är att nå överallt när man ska måla.

kickar liv i tråden :)

kan man laga en spricka i ett glasfibertak med något? eller måste man byta hela take?

Det borde gå bra! ABS-plast hade nog varit svårare. Är det en stor spricka eller hål?
Finns kit att köpa eller större burkar/hinkar med plast på företag med bil som tema exempelvis. Även glasfibermatta finns om det är ett riktigt stort hål.
Bra tips finns på båtforum för hållbart resultat.
Jag har plastat en del båtar och rekommenderar gasmask så fort en plast eller härdare öppnas.

Det borde gå bra! ABS-plast hade nog varit svårare. Är det en stor spricka eller hål?
Finns kit att köpa eller större burkar/hinkar med plast på företag med bil som tema exempelvis. Även glasfibermatta finns om det är ett riktigt stort hål.
Bra tips finns på båtforum för hållbart resultat.
Jag har plastat en del båtar och rekommenderar gasmask så fort en plast eller härdare öppnas.

Det är en spricka och ett hål, sprickan sträcker sig en bit.

Okej, vad heter såna kit man ska köpa? Vad är det för material?
Var köper man glasfibermatta? :) Är det något man kan fixa själv?

Puttar liv i gammal tråd eftersom jag funderar på om det är dags att renovera hästtransporttaket.
Det är i glasfiber, och har fått ytliga sprickor där det samlas skit. Ser förskräckligt ut 🙈

Har läst idéerna i tråden, finns det fler som renoverat glasfibertak med gott resultat? 😊

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 806
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 453
Senast: Yeah but
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 482
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar