Renovera litet stall?

Sv: Renovera litet stall?

har låteit idéerna flöda, någorlunda iallafall, så här skulle jag har gjort..

boxarna är 3,5 m breda och 3 m djupa, sadelkammaren har extra förvaringsutrymme och du har fått en ganska bra storlek på foderkammaren..

Det var ingen dum idé! Nu får jag tänka lite... Jag har ju en ponny så jag funderar på om jag behöver så breda boxar? Jag kan ju göra sadelkammaren ännu större då.
Vad tycker ni om dörrar? Hur många behöver man i ett stall? Göselhögen kommer att ligga på baksidan o hagarna på höger sida. Vad tror ni?

det är inte förrens du kommer upp i 4 hästar som du bör hha 2 utgångar.. sen så om du gör stora boxar så bäddar du ju även för att kunna ha större hästar, och inte just du ska ha större hästar så kanske nästa ägare av gården vill det och då slipper dom bygga om = mer värt..
sadelkammaren är ändå nästan 11 kvm så det borde räcka till 3 hästar, den inre delen på 4 kvm kan du ha enbart som "förråd" och där får man faktiskt in massor av saker.. satsa på hyllor längs taket så ska du se att du inte behöver så fasligt mycket golvyta att städa.. ;)

det är inte förrens du kommer upp i 4 hästar som du bör hha 2 utgångar.. sen så om du gör stora boxar så bäddar du ju även för att kunna ha större hästar, och inte just du ska ha större hästar så kanske nästa ägare av gården vill det och då slipper dom bygga om = mer värt..
sadelkammaren är ändå nästan 11 kvm så det borde räcka till 3 hästar, den inre delen på 4 kvm kan du ha enbart som "förråd" och där får man faktiskt in massor av saker.. satsa på hyllor längs taket så ska du se att du inte behöver så fasligt mycket golvyta att städa.. ;)

jag har laddat hem de nu men fattar inte ett smack =/ hjälp?????

Beror ju lite på storlek på häst!
3*3 behöver du till stor häst, maxad ponny klarar sig på 2½*3
Jag hade gjort två boxar på 2½*3 på kortsidan, eventuellt den inre något längre så att en hörn dörr får plats!
och sedan en större på långsida, sen ett gemensamt foderrum/sadelkammare i andra hörnet!
Då finns det fortfarande plats att ställa upp en häst i gången!

och sen så öppet och ljust det går, gärna ett öppningsbart fönster i varje box!
En dörr på framsidan och en baktill som leder till gödselplattan!

flummig förklaring, men jag hoppas du förstår vad jag menar!;)

Ok, då kan jag klara mig bra med en dörr. Ja sadelkammaren räcker nog till ändå. Men jag kanske kan få lite större gång. Åh så svårt det är... Ja massor av hyllor vill jag ha. Andra bra tips på bra förvarings lösningar?

Beror ju lite på storlek på häst!
3*3 behöver du till stor häst, maxad ponny klarar sig på 2½*3
Jag hade gjort två boxar på 2½*3 på kortsidan, eventuellt den inre något längre så att en hörn dörr får plats!
och sedan en större på långsida, sen ett gemensamt foderrum/sadelkammare i andra hörnet!
Då finns det fortfarande plats att ställa upp en häst i gången!

och sen så öppet och ljust det går, gärna ett öppningsbart fönster i varje box!
En dörr på framsidan och en baktill som leder till gödselplattan!

flummig förklaring, men jag hoppas du förstår vad jag menar!;)

Om jag har boxarna så så måste jag ju få en del plats över eller? Är kass på sketchup så jag kan tyvärr inte rita upp hur du tänker. BeastieBabe kanske kan hjälpa oss:angel:

Har oxå tänkt på öppningsbara fönster, undrar hur dyra dom är?

På det där skettchup, hur laddar man hem. Jag fattar typ inte x) Help

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 595
Senast: skogaliten
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 335
Senast: Ajda
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar