Renovera hyresrätt - men hunden då?

Duplo

Trådstartare
Vår hyresvärd har nyligen informerat oss om att vår lägenhet ska renoveras i slutet på månaden. Medan badrummet renoveras ska vi använda badrummet i en tom lägenhet längre bort i korridoren. OK, tänkte jag, det går väl bra? Men sedan insåg jag att det kanske kommer att fungera sisådär att ha hantverkare och hund ihop då hunden dels blir stressad av främmande människor och dels har nära till skall. Dvs. hunden kommer inte att må bra och han kommer att vara ett störningsmoment för de som arbetar.

Det händer ju att mitt och sambons jobb krockar så att vi måste lämna hunden ensam 3-4 timmar. Tänk om hunden (mot all förmodan) skulle skada hantverkarna? Jag har ju strikt hundägaransvar om något händer, jag vill inte lämna hunden men jag kan inte ta med honom till jobbet. Det kan ju också hända att hunden eller katten smiter när de bär in material etc. :crazy:

Har jag rätt att kräva "evakueringslägenhet" eftersom att vi har djur?
Är det någon som har varit i liknande sits?

Just nu är jag stressad över detta och överväger att resa bort med hunden. Men då skulle jag förlora inkomst och det känns ju bakvänt. Självklart ska jag prata med hyresvärden - men jag skulle vilja ha lite kött på benen innan jag gör det. Google säger mig inte så mycket om just husdjur och renovering... :p

Vi har också fått det beskedet, men har redan fixat lösning :up:

Finns det något hunddagis eller hundpassning i närheten?

Har svårt att tro att man skulle kunna kräva sådana saker för att man har djur. Om hunden är extremt dålig med främmande människor skulle jag kolla efter hunddagis, hundpassning, pensionat där hunden kan vara antingen tills renoveringen är klar, eller under de tider på dygnet när hantverkarna är där.

Personligen skulle jag aldrig någonsin lämna mina hundar hemma och låta hantverkare gå in - jag ser till att vara hemma själv då. Möjligtvis en kort stund om hundarna är bakom grind i annat rum än där hantverkarna ska hålla till - men jag litar inte heller på främmande folk att dom inte gör nåt dumt :cautious:

Jag hade fixat antingen hundvakt, -dagis eller pensionat beroende på hur länge det rör sig om. Katten hade jag försökt låna bort eller hyrt in på pensionat.

Den första etappen som gäller badrummet rör sig om drygt en veckas arbete, hantverkarna jobbar måndag till söndag från morgon till sen kväll, hos grannen håller de på till 22-tiden. :cool: Sedan skall de byta golv i hela lägenheten.

Vi har inte bett om renoveringen och fick dessutom veta om detta med kort varsel. Ska jag bekosta hundpensionat/kattpensionat för att det - i värsta fall - inte finns något annat alternativ? Jag tycker att det låter märkligt. :confused:

Nu hoppas jag att det går att diskutera fram en lösning med hyresvärden. Hittade detta på Boverket.se:

"Ibland vill hyresvärden att hyresgästerna flyttar ut under renoveringen. Då ska de erbjuda dig en annan lägenhet medan huset byggs om. En sådan lägenhet kallas evakueringslägenhet. Du ska kunna flytta tillbaka till din vanliga lägenhet så snart ombyggnaden är klar. Om det är särskilt svårt för dig att bo kvar under ombyggnaden, till exempel för att du har små barn eller husdjur, så kanske värden kan ordna en evakueringslägenhet åt just dig, även om de flesta av dina grannar bor kvar i sina vanliga lägenheter."

Den första etappen som gäller badrummet rör sig om drygt en veckas arbete, hantverkarna jobbar måndag till söndag från morgon till sen kväll, hos grannen håller de på till 22-tiden. :cool: Sedan skall de byta golv i hela lägenheten.

Vi har inte bett om renoveringen och fick dessutom veta om detta med kort varsel. Ska jag bekosta hundpensionat/kattpensionat för att det - i värsta fall - inte finns något annat alternativ? Jag tycker att det låter märkligt. :confused:

Nu hoppas jag att det går att diskutera fram en lösning med hyresvärden. Hittade detta på Boverket.se:

"Ibland vill hyresvärden att hyresgästerna flyttar ut under renoveringen. Då ska de erbjuda dig en annan lägenhet medan huset byggs om. En sådan lägenhet kallas evakueringslägenhet. Du ska kunna flytta tillbaka till din vanliga lägenhet så snart ombyggnaden är klar. Om det är särskilt svårt för dig att bo kvar under ombyggnaden, till exempel för att du har små barn eller husdjur, så kanske värden kan ordna en evakueringslägenhet åt just dig, även om de flesta av dina grannar bor kvar i sina vanliga lägenheter."
Observera att det står kanske, inte att de är skyldiga att tillhandahålla en.

Hundvakt eller hundpensionat är väl det bästa men om det inte går så funkar det väl att stänga in hunden i sovrummet (beroende på storlek på lägenhet förstås)?

Oj, jag tycker ändå ni fick info ganska långt i förväg ändå.
Här kom de en fredag och meddelade att de skulle riva ut köket kl 06:30 på måndags morgonen, så vi var tvugna att tömma hela köket tills dess. Ingen vidare framförhållning för nån som var höggravid och inte ville släpa kartonger eller klättra på stolar.
Var inte ens tal om evakueringslägenhet, trots att vi hade två hundar, ett par katter och 3 barn och inte skulle ha nån användbar spis på 4 dar.

Hundarna fick spendera dagarna inlåsta i vardagsrummet under tiden hantverkarna sprang in o ut

Han har gått hos dagmatte tidigare i livet men vi har inget ess i rockärmen där tyvärr. Vart hittar man en duktig hundpassare på kort tid? Facebook? Min familj skulle tveklöst ha ställt upp men de bor i andra änden av landet.

@HeddaVovven Stänga in honom i sovrummet går inte, han skäller. Min plan är dock att stänga in katten där. :up:

Helt enkelt är det inte. Jag hade nog hellre haft ett spädbarn i detta läge @TinyWiny. :D

Oj, jag tycker ändå ni fick info ganska långt i förväg ändå.
Här kom de en fredag och meddelade att de skulle riva ut köket kl 06:30 på måndags morgonen, så vi var tvugna att tömma hela köket tills dess. Ingen vidare framförhållning för nån som var höggravid och inte ville släpa kartonger eller klättra på stolar.
Var inte ens tal om evakueringslägenhet, trots att vi hade två hundar, ett par katter och 3 barn och inte skulle ha nån användbar spis på 4 dar.

Hundarna fick spendera dagarna inlåsta i vardagsrummet under tiden hantverkarna sprang in o ut

Men herregud! :eek::eek::eek:

Jag skulle aldrig våga lämna något djur hemma med hantverkare i lägenheten. Inte om jag inte kunde låsa dörren till djurens rum utifrån.

Ska de bila i badrummet? Isåfall för det ett satans liv, du kan inte låta katten sitta bakom stängd dörr och lyssna på det. Den skulle bli totalt traumatiserad.

Vad gäller hund kan jag tänka mig att hyresvärden/hantverkarna skulle kunna kräva att den inte är hemma, snarare än att du kan kräva en tillfällig lägenhet av hyresvärden. Fråga kan du dock.

Vi har också nyligen haft renovering i våran hyreslägenhet. Det var bökigt med hunden såklart, jag löste det genom att släpa honom med mej överallt på dagarna. Jobbar natt, så det var ju lättare på det viset att jag alltid var hemma på dagarna, mindre enkelt med tanke på att jag behövde sova på dagarna. :cool: Inget kul, men det gick! Hunden vande sig snabbt med böket men han är ju mestadels väldigt glad i främlingar också. :p

Hoppas det löser sig för er del också, kanske ni kan skaffa tillfällig dagmatte dom dagarna det kör ihop sig? Jag hade inte heller velat lämna hunden ensam med hantverkarna. Även om min hund är snäll och dom flesta byggubbarna bara ignorerade honom så var det åtminstone en nöt som höll på och trissade hunden till skall.. :wtf:

Ska de bila i badrummet? Isåfall för det ett satans liv, du kan inte låta katten sitta bakom stängd dörr och lyssna på det. Den skulle bli totalt traumatiserad.

Tack för bra info! De ska lägga kakel och hur det går till har jag ingen aning om, men då är det ju inte ett alternativ att något av djuren är hemma i oväsendet.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 097
Hemmet Hej buke! Hoppas jag lagt tråen på rätt ställe nu Är det någon som har koll på vad som gäller när man är oense med hyresvärden...
Svar
2
· Visningar
1 082
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Min hund blir helt knäpp när vi får post! Hon ska anfalla den och vakta, för att hon inte ska komma åt posten har vi skaffat en...
Svar
16
· Visningar
2 112
Senast: Sparkling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka