renovera gummityglar?

P

pialotta

jag har ett par gummityglar där gummit är utslitet, är det nån som vet om man kan sätta dit nytt gummi? Finns det att köpa någonstans?
/P

varför inte köpa nya gummityglar?

Tror inte att det går att laga, tyvär :crazy:

Som alternativ till att kassera tyglarna kan du kanske prova sådan där trögflytande "gummismet" som man har till att doppa t.ex. verktygshandtag i. Jag har en sån burk och har doppat allt från hovtången till hovkratsar och andra verktyg, ja man blev ju lite doppmanisk ;) t.o.m. metallstickan som jag har till att kolla kokpotatisen med fick sig ett gummidopp, ett ridspö också. Blev jättebra och slitstarkt. Vill man ha tjockare lager är det bara att doppa /droppa på fler lager.

Det är bättre och billigare i slutändan att lämna in dem till sadelmakaren och få de regumerade. Specielt om de var dyra från början.
Det "fantastiskt roliga gummismetet" är svårt att få till snyggt och hållbart.

Apo

Det är bättre och billigare i slutändan att lämna in dem till sadelmakaren och få de regumerade. Specielt om de var dyra från början.
Det "fantastiskt roliga gummismetet" är svårt att få till snyggt och hållbart.

Apo

Så sadelmakare kan regummera, det var ju ett bra tips.

Till er som frågade var man får tag i den "roliga gummismeten" - en välsorterad färghandlare. Finns i flera olika färger. En liten varning dock, det är ganska kul att doppa och "stöpa" gummihandtag så man doppar ju det mesta som finns i närheten ;). Handtagsdelen på mitt dressyrspö blev kanonbra kan jag berätta. Lite tjockare och med supergrepp.

Så bra att sadelmakare kan regummera, jag skall kolla vad det kostar.
Tack alla, för tips!
/P

Precis som med all annan hästutrustning är ju gummityglar olika dyra.
Själv så har jag ett par i en rödaktig färg, vill minnas att den kallades chestnut.

Svårt att hitta JUST den färgen igen, så det passar till tränset i fråga.
Det är pålles "gåbortträns".
De tyglarna kostar 800 spänn...

Jag regummerar också om tyglar ofta. Alternativt syr in gummi på insidan av tyglar till ryttare som tröttnat på sina släta lädertyglar.

Det går väldigt snabbt och tyglarna blir som nya

Apo

Ungefärligt pris?
Jag har 3 par gummityglar som jag inte kan använda längre. 2 par är hala som såpa, det 3e är som en tjock smet att röra.
Då alla tyglarna till hör olika träns och var dyra i inköp önskar jag att jag kunde för en inte allt för stor peng göra dom användbara igen.

Lustigt att du skriver att du har ett par tyglar som är som en tjock smet att röra, så hade jag också på ett par. mycket märkligt fenomen, gummi skall väl inte åldras på det sättet? Det var skönt att inte vara ensam om problemet, men vad är det för ett konstigt gummi de använder?
/P

Liknande trådar

Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 507
Utrustning Jag har inte tidigare haft några större problem med skav vid skänkeln (lite nött kan det se ut på sommaren, men inte mer) men nu med...
Svar
14
· Visningar
1 114
Senast: fio
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
979
Senast: ako
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
429
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka