Renlig kanin, eller....

M

mizz

Har nu en hona som varit gudomlig att städa hos. Om man jämför med hanen jag hade förut. Ett skoveltag i buren så har det varit rent istället för att ta ut allt i buren.

Men nu i betesburen har jag problem. Till och börja med gick det bra. Då hade hon tom två kryp-in att välja på. Men så börja hon välja en som toalett, tyvärr den som var mest sluten och därmed svårast att städa. Efter två veckors kämpande gav jag upp och ut åkte den bolådan. En vecka gick det bra, hon sket på utsidan och allt var lugnt.

Men nu har jag upptäckt att den andra är så gott som fullsketen och även nedpissad, den med. Mao så har hon ingenstans att ta vägen vid dåligt väder, om hon inte vill sitta på toaletten då. Detta är min första kanin som kräver innetoalett, är det vanligt? Jag tänker inte städa den varje dag, vi har tillräckliga meningskiljaktigheter som det är!

Finns det några tips att försöka sig på. Ett är ju att låta henne få tillbaka det andra kryp-in'et, finns det andra?

Sv: Renlig kanin, eller....

Provat med öppen hörn toalett som du fyller på spån eller kattströ med ett "tak" över så att det inte blir blött när det regnar..

Jag vet inte riktigt vad du menar med sluten. Men jag har en plast-låda som är underredet till en, ja vad kan det vara? mycket liten kaninbur? hamsterbur? som jag bara tar ut och häller ner allt i en sopsäck tvättar rent med en diskborste och lägger i nytt kutterspån och ny halm och sen är det bara in med den igen... tar högst 10 minuter att städa buren.

Jo hon går i en betesbur och det är bolådan som är sluten, dvs bara en litet hål att ta sig in i, Jag kan inte öppna den. Den andra bolådan har ingen botten utan jag lägger in en kaka hö som då bildar golv. Och det skulle vara bra om hon kunde behålla den som toalett så plockar jag in den andra bolådan oxå. Får se hur jag gör. Ville få lite feedback hos dem som har lite mer erfarenhet än jag.

Det är svårt att föreställa sig hur det ser ut, men om det inte är till för mycket besvär så kan du inte göra luckor på utsidan av buren som man kan öppna å stänga och så har en hasp? fast jag vet ju inte hur det ser ut... har du inte en bild på buren?

Med lite tur så fortsätter hon kanske nu att använda den här lådan som toalett, även om du sätter tillbaka den gamla lådan? Är lådorna flyttbara inne i betesburen? I sådant fall kanske du kan sätta den lådan du vill använda som toalett där den första toalettlådan stod? Fast, min erfarenhet är att kaniner gör lite som de vill, även när man försöker flytta efter vad man tror är deras vilja... Om jag var du skulle jag nog helt enkelt göra nya bolådor eller modifiera de gamla så att de blir mer lättstädade. Så spelar det ingen roll för den praktiska skötseln vad kaninen väljer att göra sedan :).

:bow: Ungefär så har jag oxå varit inne på, men tänkte att det kanske fanns ngt annat trevligt tips.

Monsterkaninen :D så hette hon pga jag visade sambon ett foto av just belgisk jätte. I bakgrunden stod det något som liknande en blå container, en sådan där som man lägger trädgårdsavfall i, mindre modell. Jag hörde sambon kippade efter andan och utbrast - Herregud. :rofl: Kaninen var hälften så stor som containern, om nu hade varit en sådan.
Nu går hon under namnet killerrabbit. ;) Mest för att hon tål inte mig utan går till attack. Och det är mitt fel, jag är skiträdd för henne. Det gapet går inte av för hackor. Men ungarna hanterar henne hur fint som helst. :mad: :crazy:

*gapskrattar* Ja, då hade det varit en STOR kanin om hon var lika stor som en halv container! :rofl:

Ja usch, det är urläskigt när kaniner anfaller... Jag hade inte varit med om det förut, förrän vår alldeles nyinförskaffade lilla omplaceringskanin helt från ingenstans började göra så mot mig. Från att ha varit jättegosig den första veckan vi hade henne, så blev hon ett gapande monster! Jag vet fortfarande inte vad som utlöste det, men det var inte kul. Hon är en liten dvärgvädur så det kändes patetiskt att bli rädd för henne... Men det blev jag i alla fall. När hon spetsade öronen så där och bara rusade på handen och högg. *ryser* Jag provade att bli arg tillbaka men då blev hon bara sju resor värre, så det slutade jag med. Till sist ryckte jag till för varje rörelse hon gjorde, och det rycket utlöste utfallen...

"Jag önskar att jag bara kunde hålla handen kvar och låta henne bita sig trött" sa jag till mannen, som kom med idén om en handske. Jag rotade runt i vantlådan och hittade en gammal fodrad trefingerhandske i skinn, som jag glömt att jag hade. Ett dygn hade jag den på mig när jag skötte kaninerna. Matade, rengjorde och gosade med dem. Kaninhonan flög på handen några gånger men när jag inte ryckte till eller reagerade när hon bet, så slutade hon. Efter det har jag inte behövt ha någon handske mer och hon är hur snäll och gosig som helst. Inte en ansats till utfall, utan hon kommer bara och stryker sig mot händerna och vill bli klappad. Gissa om jag är glad! Fast du kanske redan har provat med handske? Om inte så rekomenderas det varmt! Även om hon inte slutar att bitas som min gjorde, så är det ju skönt att kunna ha händerna hos henne utan att ha en puls på 180 ;)

Handsken, den metoden vet jag om och den finns långt bak i minnet. Varför jag inte plockat fram den, det vete tusan. :o Men handske ska framplockas så får vi se. :)

Liknande trådar

Däggdjur Sökte lite, men tycker det var smidigare att skaffa ny tråd så jag får svar på just mina frågor. Har precis blivit av med min...
Svar
3
· Visningar
1 715
S
Däggdjur Hej alla glada bukefalister! jag har tänkt att fråga mamma om vi kanske skulle kunna skaffa några gerbiler då jag tycker de verkar helt...
Svar
7
· Visningar
1 562
Senast: sally_lipton
·
C
Övr. Djur Först måste jag berätta den glada biten: (OM DU INTE ORKAR LÄSA, MEN VILL HJÄLPA MIG MED PROBLEMET, RULLA NER!!) Min lille...
Svar
1
· Visningar
2 547
Senast: paradiset
·
Övr. Djur Kopierar inlägget jag skrev på Zoonen, vill ha så många svar som möjligt :) "Håller ju på med en hemsida, har varit lite krångel men nu...
Svar
16
· Visningar
2 927
Senast: Lejonflickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama