Rena mineraler!

Sv: Rena mineraler!

Menar enstaka. Mina får tex svavel, dolomitkalk mm

Jag läste boken Naturlig Hästhållning som rekommenderar att ge hästen rena mineraler för att dom kan tillgodogöra sig dom bättre. Så här står det om svavel på en sida där man kan beställa:

Vid svavelbrist trivs sårflugor, löss och andra yttre parasiter( fästingar). Svavel behövs för att kroppen själv ska göra sin chelateringsprocess i tarmen, dvs. omvandla mineraler så kroppen tar upp dem.

Om djuret har fått pälsätare ge svavel och ta lite svavel och gnugga in på de fläckar och ställen där djuret kliar sig. Behandla djuret några dagar och se om det har lugnat sig. Pälsätare trivs bara på svavelfattiga djur. Tänk på att det inte alltid är eksem hästar har, det kan vara pälsätare.

Vilken form ger du svavel i?

Jag har förstått det som att svavel får hästen i sig med proteinerna. Om man ger ett foder med bra kvalitet på proteinerna så kan jag tycka att det borde räcka.
(undrar mest)

Det är ett gult pulver. Heter bara svavel. Sen finns ju MSM men det ska tydligen inte vara samma sak. Rekommenderar varmt att läsa boken. Står mkt intressant om hur man tex håller efter sina betesmarker på bästa sätt:) och även om åkommor och sjukdomar pga mineralbrist.

Det låter som svavelblomma dvs fast svavel i pulverform.
Jag är nog inte riktigt med. Ger du det till den att äta eller har du det utanpå kroppen?

Jag har köpt det i färghandeln men i boken står det att det även används i trädgårdar. Ger en msk per dag till stor häst.

Jag har förstått det som att man måste tillföra de olika mineralen i en för hästen lämplig form. Annars kan hästen inte tillgodogöra sig dem.
Svavel ingår i en del aminosyror dvs det som proteiner är uppbyggda av. I en bok som jag har hemma (en nyutgiven bok på engelska om hästens näringsbehov, sammanställld av olika forskare) står det att hästen mest kan tillgodogöra sig det svavel som finns i dessa aminosyror, (alltså inte oorganisk svavel som svavelblomma (egen kommentar). Det innebär alltså att om hästen får i sig bra proteiner så bör den ej ha svavelbrist. Jag kan klart ha missuppfattat ngt men tycker ändå att det verkar lite konstigt att ge den det.

om jag inte är helt ute och cyklar nu så är det väl Australienare (stavning?) som har skrivit den, är ju helt andra marker där ochhar ju inte samma brister som vi på olika metaller. (om det är den boken)
Har oxå för mej att svavel finns i protein, har iaf läst i C.P hästens näringsbehov och utfodring att om de hade svavelbrist skulle det visa sej som proteinbrist...

Om jag nu får lov att vara lite petig så är svavel en ickemetall
Jag känner inte till den boken som ts har läst men det är nog så att om den är skriven i Australien så har de säkert andra mineraler i sin jordar. Men det skiljer nog en del även i Sverige mellan olika platser.

jo det är klart att det gör bor ju i dalarna som är ett gruvdistrikt och har ju väldigt nära till flaun där de typ haft sveriges största koppargruva, så finns väl mkt koppar och sånt här.
är själv väldigt skeptisk till att utfodra med enstaka minerlaer , spårämnen ller vitaminer om det inte verkligen behövs, att du verkligen vet att din häst har brist på det ämnet. Är ju så mkt som tar ut varandra om de blir konstig balans...

Ja det är den boken och hon bor i Australien. Även koppar är viktigt att inte ha brist på det har nog inte dina hästar då:)
Kommer iaf fortsätta med detta till mina för dom verkar må väldigt bra:) Hon rekommenderar dolomit, svavel och koppar som grundmineraler. Viktigast antar jag. Sen kan man lägga till annat efter behov.
Var och en får ju givetvis göra det som dom känner är bäst :)

men överskott av koppar gör så att de får svårare att ta upp järn och zink tror jag det är. Och järn är ju viktigt för hemoglobinet som transportera syre i blodet....

Ja det är den boken och hon bor i Australien. Även koppar är viktigt att inte ha brist på det har nog inte dina hästar då:)
Kommer iaf fortsätta med detta till mina för dom verkar må väldigt bra:) Hon rekommenderar dolomit, svavel och koppar som grundmineraler. Viktigast antar jag. Sen kan man lägga till annat efter behov.

Naturligtvis får man göra som man vill. Om dina hästar mår bra så är det ju positivt.
Jag reagerade när jag läste dina inlägg för jag tycker fortfarande att det verkar konstigt att ge svavelblomma som ett mineraltillskott. För mig är det en kemikalie som jag kanske inte skulle få för mig att äta även om jag är osäker på om den är giftig. Det är hemskt att erkänna men jag tror inte att vi förvarar den burken i giftskåpet på jobb så den går kanske att stoppa i sig (men borde veta detta och hittar det ej just nu, det är sommarlov). Men jag misstänker att det mesta åker rakt igenom hästen (vild spekulation från min sida). Jag antar att det inte är så dyrt att köpa så ...
Men på ngt sätt gör det mig lite misstänksam till resten. Många mineraler påverkar varandra som tuvisen skriver. Koppar är en sådan, dolomit som är ett kalcium-magnesiumsalt måste då också vara ett sådant. Tex om man ger mkt kalcium bör man nog kolla hur mkt fosfor man ger.
Jag är inte helt insatt i allt detta med mineraler men jag har förstått så pass mkt som att det inte är helt enkelt.
Så svaret på din ursprungliga fråga, nu när jag har förstått den, blir nej jag ger inte enstaka mineraler. Jag ger hellre ett mineraltillskott anpassat för hästar efter det som fattas i fodret. I alla fall tills jag har satt mig in i det så pass mkt att jag kan räkna ut vad som behövs av varje mineral och i vilken kemisk form som hästen kan tillgodogöra sig det.

jag misstänker att det är nog långt dit om det nu någonsin blir aktuellt. Det är inte ngt jag prioriterar.

ingen annan som vill svara?

Det du framförallt måste ha i minnet när du läser den boken är att det är helt skilda mineralsammansättningar i markerna här och där, så det hon rekommenderar som viktigt tillskott DÄR kanske kan ge förgiftning om du ger det här. Och det hon knappt ens nämner kanske vi har STOR brist på här...

Man kan inte bara köpa allt rakt av, utan att reflektera över sina egna förutsättningar jämfört med författarens.
Hur hästen mår i mineralbalansen ser du inte förrän det är för sent...

Jag kmr inte ihåg så mkt från boken men kmr ihåg att jag reagerade på vissa saker som hon rekomenderade att ge och kmr inte ihåg vad hon skrev om selen som ju är väldigt viktigt här men kanske inte där...

Det är ett gult pulver. Heter bara svavel. Sen finns ju MSM men det ska tydligen inte vara samma sak. Rekommenderar varmt att läsa boken. Står mkt intressant om hur man tex håller efter sina betesmarker på bästa sätt:) och även om åkommor och sjukdomar pga mineralbrist.

Håller med om att det är en bok där det står mycket bra. (även om det mest är självklarheter) Men det är också en bok där det står saker som är helt galet.
Tycker man ska fundera själv innan man tar till sig vad som står.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 968
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
600
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
420
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka