Rena byten

Julienne

Trådstartare
Har ni några bra knep för att få till rena byten? Min dam vill gärna byta efter bak och jag vil gärna ha lite knep för att få henne att byta rent. Min tränare tyckte jag skulle rida framåt för att bytet inte skulle bli så högt, men hon byter ju fortfarande efter bak..
Nu har min tränare tyvärr inte möjlighet att hjälpa min på någon vecka då hon ska föda barn..

Så har ni några bra träningsknep?

Sv: Rena byten

Jag brukar vända rätt upp, rida sluta ut till spåret och sen byta så fort hästen är rak igen. Börjar man byta innan hästen är rakt kommer man dock garanterat få en häst som svajar med rumpan i bytena. Den här övningen går självklart att variera på massor med sätt, när hästen är stadigare kan man göra det lite svårare med att rida sluta till medellinjen och sedan byta där. Det förutsätter förstås att hästen inte har svårt för slutor.
En annan bra övning brukar vara att rida i förvänd galopp längs spåret med tempoväxlingar och ställa hästen inåt (ur galoppsidan) på långsidorna. När hästen känns ordentligt lösgjord så rakriktar man och byter, rid då gärna i ett lite friskare tempo när du byter .

Jag skulle stärka o tagga bakdelen, så den är riktigt med, innan jag börjar-håller du på o tränar o baken är slapp eller inte riktigt stark o bytena blir orena därför så finns risk att du befäster detta.

Min tant byter högt med höger bak och vi har aldrig tränat över bom...:grin:varken jag eller tränaren vet riktigt varför hon gör så..ibland får hon till det och drar inte upp det högra så högt men ofast blir det att hon rycker upp det högt i bytet. Men de är rena byten!:angel:

Ja de gör hon ibland, men det har nog och göra med att bakbenen inte riktigt vill hänga med. Men annars byter hon mest allmänt ganska högt.

Kanske inte är till så mycket hjälp men min häst är efter bak när jag är lite slarvig/otydlig med skänklarna.

När en häst byter eftr bak så tyder det på att den förstår kommandot. Byter den alltid efter bak så är det ett felaktigt beteende och måste läras om.
Är det så att den byter efter bak ibland tyder på att den inte är i balans i själva momentet. Där får du som ryttare hjälpa hästen. Exakt på vilket sätt och i vilket moment vad som ska gjöras är omöjligt för mig att säga utan att se ekipaget i rörelsen.
Men träna på att a hästen lösgjord och enkla byten.

När en häst byter eftr bak så tyder det på att den förstår kommandot. Byter den alltid efter bak så är det ett felaktigt beteende och måste läras om.
Är det så att den byter efter bak ibland tyder på att den inte är i balans i själva momentet. Där får du som ryttare hjälpa hästen. Exakt på vilket sätt och i vilket moment vad som ska gjöras är omöjligt för mig att säga utan att se ekipaget i rörelsen.
Men träna på att a hästen lösgjord och enkla byten.

Men då är hon iaf inte felaktigt inlärd isf för hon byter ibland rena. Och övningen ovan med slutorna och sedan byten har hjälp mycket, tycker hon gör fler och fler rena byten så det har säkerligen med balans/styrka att göra. Hon är ganska slö i sina bakben så hon slarvar säkert och det är därför det blir som det blir.

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 127
Senast: Nevermind
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
924
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
612
Senast: seahawk
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 309
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka