Remont som bettlöst

Centaur

Trådstartare
Funderar på att köpa ett sk jumping hackamore, det är sorts väldigt mild sidepull, en mjuk lädernosgrimma med fästen för tyglar.

Men de var rätt dyra så kom på att en remontnosgrimma kanske gör samma nyttan? Jag vill dock ha den högre upp så den får inte vara för trång och liten.

Någon som provat att sätta tyglar på remontnosgrimma? Funkar det?

Klart det funkar :)

Jag klippte av nosdelen på en grimma och använde som sidepull utan problem. Det har ju samma funktion även om det inte är så snyggt. Det enda krångliga med remont nosgrimmor är att man ska få plats att fästa både sidostycken och tyglar. Sen om den passar beror på hur din hästs huvud ser ut, har den en bred nosrygg så kan det nog bli jobbigare att hitta en storlek som passar?

Det är väl bara att prova, du kan var inom inhängnat område första gången. :)
Själv lyckades jag med konststycket att göra en klämskada på min häst med hjälp av den bettlösa modellen på ett Micklem. Så man ska nog veta hur det ska sitta.

Jag kan rida med vad som helst så det är inga problem, menade om det går att fästa tyglar etc på ett bra sätt. :)

Det bästa kanske är att ha endast nosgrimman isf, med pannband till. Då behöver jag inte klippa och greja.
Får se om jag hittar någon som är tillräckligt stor, annars beställer jag ett jumping hackamore.

Nej, jag tycker det fungerar dåligt. Det glider ner och blir snett och är svårt att få att sitta bra. Fäster man tyglarna i "ringarna" så har de dessutom en tendens att snurra och då det ofta är upphöjningar eller piggar in i nosgrimmedelen så blir det inte jättebra när dessa åker ut och petar på hästen i stället.

Jag tycker det fungerar jättebra! Har ridit så på flera olika hästar, har bara använt själva nosgrimman och satt tyglarna i ringarna, så inget träns/sidostycke/käkrem/pannband. Vet också om några turridnings-ställen med islandshästar där turledaren knäpper loss tyglarna från bettet och sätter fast i ringarna på remontnosgrimman istället om den ser att ryttaren har ostadigt hand/dålig balans.

Funkade fint på min! Fäste tyglarna i ringarna, tog bort sidostyckena. Blev ju nån rem som hängde ner extra, men säkert kan man lösa det på ett bra sätt om man ska ha det som en mer permanent lösning.

Funkar kanon :)
12009621_10206494527473860_7576004972448515731_n.jpg

Klart det funkar.

När jag började rida bettlöst hade jag bett i munnen och sen remontnosgrimma med tyglar i (dubbla tyglar). Förstår inte varför man ska krångla till det så dant...

/Lavinia, som sen köpte en spärrgrimma från Börjes och flyttade ringarna på och har ridit i den i 5 år eller nåt sånt.

Funderar på att köpa ett sk jumping hackamore, det är sorts väldigt mild sidepull, en mjuk lädernosgrimma med fästen för tyglar.

Men de var rätt dyra så kom på att en remontnosgrimma kanske gör samma nyttan? Jag vill dock ha den högre upp så den får inte vara för trång och liten.

Någon som provat att sätta tyglar på remontnosgrimma? Funkar det?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 171
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 562
Senast: anna_panna
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Utrustning Det slog mig precis att trots att jag haft hästen i drygt två år har jag aldrig provat rida bettlöst. Tidigare ponnyer har nästan...
Svar
7
· Visningar
1 412
Senast: Glimris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka