rem som håller ner bettet?

Sv: rem som håller ner bettet?

Jojo, det är en bra grej så om man behöver det. Jag funderade mest på hur ofta man faktiskt behöver det = ) jag ser för mig nämligen att det krävs mycket kraft att få in ringen, och att jag då har för långt bett / för lågt sittande bett / för små ringar. Men men. Funkar det så funkar det!

det räcker att du drar i ena tygeln när hästen står still, om du inte har nosgrimma, så är halva ringen inne i munnen på hästen. Jag lovar att det inte krävs särskilt mycket.

Det är inte kul att rida i gallopp speciellt på stora fält och bettet åker igenom, att få stopp är inte lätt och jag tänker inte göra om det.
Rider helst inte med nosgrimma och aldrig med remont.

Självklart att dessa bett har gett skador av de skälen du säger, det har nästan inte använts andra. Det som övertygade mig var min hästtandläkares "föreläsning". Så enkelt som att lägg ett tvådelat bett i armvecket o be någon ta i ringarna, jämför med ett tredelat el stång.... (Annan aspekt utanför tråden:Håll sedan fingret utanpå din kind med lätt tryck, och försök tugga-ja, det krävs inte mycket tryck för att det ska skava, sådär nosgrimman avskaffad:idea:!)
Har dessutom sätt skador i munnen på hästar med "passande" bett och "lagom" spänd nosgrimma, enl vad vi lärt oss från barnsben...
Ett ännu viktigare skäl är att alla hästar jag ridit med både två o tredelade bett har föredragit de tredelade m ett undantag där jag inte noterade någon skillnad(givetvis med rätt längd och bredd).
Så jag är def för en modernisering av bettsynen inom ridsporten;)

Har du sett någon som förespråkar (eller åtm inte är totalemot...) tvådelade visa på samma vis hur de olika betten fungerar? Jag har sett båda sidorna och är mer restriktiv med att använda tredelade och använder helst/endast anatomiska tvådelade.

det räcker att du drar i ena tygeln när hästen står still, om du inte har nosgrimma, så är halva ringen inne i munnen på hästen. Jag lovar att det inte krävs särskilt mycket.

Precis. Nosgrimman stabiliserar både tränset (även om den spänns så man får in 2 fingrar och använder en engelsk) och hindrar hästen från att gapa för mycket så att bettringarna kan åka in i munnen. En häst som gapar (utan nosgrimma/med mycket lös nosgrimma) kan man inte styra öht och bettet åker lätt bara rakt igenom, been there done that.

Men det förhindras som sagt väldigt enkelt av en lagom lös engelsk nosgrimma, då kan man om nöden kräver (som pinky beskriver) faktiskt korrigera hästen med tyglarna utan att det stör i övrig ridning. Eller använda en sådan rem oxå då såklart.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 538
Senast: AlmostEasy
·
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
915
Senast: Ridaranka
·
A
Ridning Har en häst som har gått mycket med vanligt tredelat tränsbett, tyvärr så har han bettöverslitningar alltså slitit ner en del av sina 4...
Svar
8
· Visningar
1 327
Senast: Hoppsan
·
Utrustning Min unghäst (nu tre år) lägger tungan över bettet, hon är ett varmblod som tränas för trav men som jag även håller på rida in. När...
Svar
19
· Visningar
3 092
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama