Sv: rem som håller ner bettet?
Det är nog sant också, men man måste tänka lite på hur denna statistik uppkommer...
Under väldigt många år har tvådelade bett nästan uteslutande varit det enda som använts, så då är det ju självklart att de bettskador man ser kommer från sådana bett.
Det har även varit vanligt med dålig passform på betten, för tjocka och för långa. Vilket bett som helst som inte passar ger självklart risk för skador...
Sedan den atni-tvådelade "hysterin" började har man även kommit på att tredelade bett ger skador. Om (tadaaa!) de inte passar!
Man kan alltså inte kategoriskt säga att en typ av bett är skadlig, mna måste titta på hur och varför det blir så också.
Självklart att dessa bett har gett skador av de skälen du säger, det har nästan inte använts andra. Det som övertygade mig var min hästtandläkares "föreläsning". Så enkelt som att lägg ett tvådelat bett i armvecket o be någon ta i ringarna, jämför med ett tredelat el stång.... (Annan aspekt utanför tråden:Håll sedan fingret utanpå din kind med lätt tryck, och försök tugga-ja, det krävs inte mycket tryck för att det ska skava, sådär nosgrimman avskaffad
!)
Har dessutom sätt skador i munnen på hästar med "passande" bett och "lagom" spänd nosgrimma, enl vad vi lärt oss från barnsben...
Ett ännu viktigare skäl är att alla hästar jag ridit med både två o tredelade bett har föredragit de tredelade m ett undantag där jag inte noterade någon skillnad(givetvis med rätt längd och bredd).
Så jag är def för en modernisering av bettsynen inom ridsporten
Men glöm inte; bettet blir aldrig ovänligare än handen som håller det!