Religiös skolavslutning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Silverkedjan

Trådstartare
Jag var på min första skolavslutning i veckan när Vidar gick ut höstterminen i nollan.

Fackeltåg, gulliga barn som tränat på alla typer av julsånger (blinka lila stjärna, bjällerklang, jag såg mamma kyssa tomten etc) och var FANTASTISKA :love:

Men, lokalen var en frikyrka och allt inleddes mycket högtidligt av prästen med reilgiöst prat avslutat med att Jesus hälsade barnen välkomna med de bästa klapparna av alla - GUDS VÄLSIGNELSE och jullov.

Jag blir kräkfärdig :crazy: men INGEN annan reagerade alls.

Får man verkligen göra så här? Ska inte skolan vara NEUTRAL i religionsfrågor?

Jag har inget emot kyrkan som lokal.

Men att det ska "kosta" indoktrinering av barn att få låna den :mad:
 
Sv: Religiös skolavslutning

Jag tycker att julavslutning inför jullovet är en fin tradition.

Ska man ta bort luciatågen också?

Jag förstår inte varför allt ska vara neutralt och varför kristendomen och julen inte ska få fires i skolan. Det är en del av barnens allmänbildning att lära sig sin religion, tycker jag...
 
Sv: Religiös skolavslutning

Jag kan bara hålla med, hade inte accepterats om man predikade om buddism, islam osv på en skolavslutning, så kristendom ska inte vara ett undantag.
En sak att ha en avslutning i kyrkan men en annan att hålla en sorts predikan till barn om jesus, alla familjer är inte troende.
Ganska vanligt att man åker med skolan till en kyrka & är med på gudstjänst runt julen men det är nog säkert för att påminna om varför julen kom till.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Jag förstår inte varför allt ska vara neutralt och varför kristendomen och julen inte ska få fires i skolan. Det är en del av barnens allmänbildning att lära sig sin religion, tycker jag...
Religion är en del av allmänbildningen, men skolan ska inte vara konfessionell och det finns andra religioner än kristendom. Skolan ska vila på vetenskapliga grunder. Vi lär ju inte ut Islam genom att fasta och fira Eid, eller judendom genom att fira Chanukkah, eller hur?

/Kimz0r, för ett borttagande av luciatåg.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Religiös skolavslutning

Jag tycker att julavslutning inför jullovet är en fin tradition.

Ska man ta bort luciatågen också?

Jag förstår inte varför allt ska vara neutralt och varför kristendomen och julen inte ska få fires i skolan. Det är en del av barnens allmänbildning att lära sig sin religion, tycker jag...

Dom ska lära sig OM religon ja. Inte "lära sig sin religion". Alla är inte kristna vet du.
TS Jag tycker definitivt att du ska protestera mot att predikan!
 
Sv: Religiös skolavslutning

Jag noterar att du i din uppräkning av "alla typer av julsånger" inte inkluderat en enda som handlar om Jesu födelse.

Så då var det nog bra att åtminstone prästen talade om för de små barnen varför vi firar jul. Lite mer bibel och lite mindre leksakskatalog skadar inte...

Det finns två vägar att göra skolan religiöst neutral. Det ena sättet är att fjärma sig från allt som har med religion att göra. Det andra är att släppa in religionen mer och låta olika trossamfund göra sig hörda, och också visa hur religionen finns med i vardagslivet - och även låta ateisterna komma med sina argument mot religion.

Om jag någon gång får barn så hoppas jag att de får gå i en skola där rabbiner, imamer, präster, ateistiska filosofer och buddistmunkar får dela med sig av sin vishet till barnen, och där barnen får en god förståelse för hur religionen påverkar olika folkgruppers vardag. Det tror jag att barnen får ett rikare själsliv av, och att det förhindrar en hel del rädsla och fördomar.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Jag noterar att du i din uppräkning av "alla typer av julsånger" inte inkluderat en enda som handlar om Jesu födelse.
Det noterade jag också. Men...

Så då var det nog bra att åtminstone prästen talade om för de små barnen varför vi firar jul. Lite mer bibel och lite mindre leksakskatalog skadar inte...
...jag ser en skillnad i att lära ut religion och predika religion.

Att "Jesus hälsade barnen välkomna med de bästa klapparna av alla - GUDS VÄLSIGNELSE" är ett icke-neutralt sätt att lära ut religion. Att i den vanliga skolundervisningen berätta att vi firar jul för att det var då Jesus föddes enligt kristendomen, att en del religioner samtidigt firar vintersolståndet o.s.v. är desto neutralare.

Bibeln kan man ha hemma om man vill, leksakskatalogen också.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Det har förekommit diskussioner på Senior om detta flera gånger. Håller som vanligt med om att det är skillnad på att lära ut om religion och att predika en speciell religion.

Sommaravslutningen har ju inte ens en kristen anknytning, så att den ska vara i kyrkan begriper jag ännu mindre.

Till min glädje har det diskuterats flitigt i mina barns skola, och kommande skolavslutning hålls förhoppningsvis i den blomsmyckade, ljusa, rymliga och fina aulan i stället för i kyrkan.

Cilla
absolut inte kristen
 
Sv: Religiös skolavslutning

Dom ska lära sig OM religon ja. Inte "lära sig sin religion". Alla är inte kristna vet du.
TS Jag tycker definitivt att du ska protestera mot att predikan!

Precis som att jag tror att alla är kristna?

Jag tycker att det är en fin tradition med jul och jag tycker att den ska hållas vid liv!

(Observera gärna jag tycker)
 
Sv: Religiös skolavslutning

Att "Jesus hälsade barnen välkomna med de bästa klapparna av alla - GUDS VÄLSIGNELSE" är ett icke-neutralt sätt att lära ut religion.

Det är ingen hemlighet att en präst är religiös, så jag tycker inte att prästen behöver, eller ska, vara neutral. Då blir det hyckleri i stället.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Det är ingen hemlighet att en präst är religiös, så jag tycker inte att prästen behöver, eller ska, vara neutral. Då blir det hyckleri i stället.
Har svårt att förstå varför skolan valde att låna/hyra en religiös lokal när det finns andra. Och därmed kan ju prästen undvikas också.

Religiösa representanter kan ju agera neutralt också. Utan att det är att hyckla. T.ex. i en utbildningssituation. Jag hade en katolsk diakon som lärare en gång och han var för det mesta neutral.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Religiös skolavslutning

Väljer man att använda sig av en kyrka som lokal så får man nog räkna med religiösa budkskap. Det ingår.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Det är ingen hemlighet att en präst är religiös, så jag tycker inte att prästen behöver, eller ska, vara neutral. Då blir det hyckleri i stället.

Men vad har PRÄSTEN med en predikning på en skolavslutning att göra?

Om man hade PRATAT med barnen innan och lagt upp det som att vi ska låna kyrkan och då kommer deras präst att som motprestation kräva att få sprida sitt budskap hade det varit en annan sak.

Nu blir det SKOLANS officiella budskap.

Och jag vill poängtera att det var inte Svenska kyrkan utan en i mina ögon betydligt mer krystad högkyrklig FRIKYRKA.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Ingår det inte då att förklara VARFÖR för barnen?

Eller ska de tro att de går i en frilreligiös skola :confused:
 
Sv: Religiös skolavslutning

Jag tycker att julavslutning inför jullovet är en fin tradition.

Ska man ta bort luciatågen också?

Jag förstår inte varför allt ska vara neutralt och varför kristendomen och julen inte ska få fires i skolan. Det är en del av barnens allmänbildning att lära sig sin religion, tycker jag...

Det var väl det som var grejen då...Varken jag eller mina barn har någon religion alls och jag tycker man kan skippa luciatåget också och skippa hela grejen med julen just för att jag inte är kristen.

Julen är fruktansvärt nedtonat i mitt hem,julpyntet i år sträcker sig till två stackars advenstljusstakar som har varit tända en gång tror jag...presenter finns men till ett minimum att vi sen äter mat ihop med närmaste familjen ja men det gör vi annars också.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Vem tycker du ska förklara? Jag tycker att förälder och skola ska göra det.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Har svårt att förstå varför skolan valde att låna/hyra en religiös lokal när det finns andra. Och därmed kan ju prästen undvikas också.

.

Inte i den här kommunen :crazy:

Det är "gratis" att låna kyrkor. Och ingen verkar någonsin ha ifrågasatt hjärntvätten som är priset.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp