Relationen till hästar

D

Dyfra

Jag har funderat på det hela ett tag, vad har egentligen alla olika människor för relation till sina hästar, eller vad dom jobbar på för relation till sin häst?
Och vad man egentligen har för inställning till hur mycket utrustning, hjälptyglar etc som egentligen ska användas?
Ingen lär ju inte bli imponerad av Hempfling och hans relation till hästar, men är det någon som försöker själv på riktigt?

Själv jobbar jag mycket med min relation till min häst. Jag tycker det är den viktigaste och också intressantaste delen i att ha häst. Mitt mål med reltaionen är att få en tilitsfull och lyhörd häst som ska gå att hantera i alla siuationer utan träns/grimma/sadel/rep.

Många tycker att det räcker med att det går problemfritt att ta in och ut hästen i hagen, kunna ha den uppbunden i gången, sätta på sadel träns och förhoppningsvis att hästen sedan står still när man sitter upp. Jag tror också att många kör fast här, tycker att det räcker med det.

Jag har en snart 3 årig unghäst som jag "ridit" ett fåtal gånger bara. Jag kan rida honom ensam i skritt och lite trav på långt hängande grimskaft i repgrimma. Hästen är väldigt lyhörd, trotts att han i stort sätt inte kan någonting. Han förstog från första början när jag bad honom att sakta börja trava, han försöker aldrig dra, travar lugnt och fint och mycket avslappnat. Kanske är det just för att jag jobbat mycket med relationen med min häst.

Jag är jätte intresserad av vad ni andra har för tankar och åsikter till detta med relationen till hästarna. Tycker ni att det räcker med att ha en relation som jag nämde ovan eller arbetar ni också med en djupare plan?
Är jag ensam om att satsa seriöst på detta?

Jag har verkligen börjat förstå vilket egentligen underbart och lyhört djur hästar är. Dom kan ju kasta iväg oss precis när dom vill, dom är så mycket starkare och snabbare, men det gör dom inte!

jag jobbar oxå för att få en så djup och fin kontakt med min häst som möjligt. Kom in på detta spår på allvar då min häst från början var ganska svår och jag har därför alltid haft en strävan att göra vårat samarbete så bra som möjligt. Jag tycker inte att man ska behöva dra med hästen nånstans eller tvinga den att göra något, utan den ska göra det av sin fria vilja, för att den vill göra det. Jag har aldrig varit en sån som vill tävla och alltid rida i ridhus och tvinga hästen till något. det skulle aldrig funka för mig, jag blir jätteledsen så fort jag märker att min pålle inte vill något :crazy: Min häst "tvingade" mig alltså till en början att ändra tankebanor och nu skulle jag aldrig kunna ändra tillbaka. För varje dag så kommer jag på nya mål att sträva efter och dom stora målen har vi ju fortfarande inte uppnått.

Jag har inga ambitioner att få mina hästar att stå lösa på gången, följa john odyl...dom funkar bra ändå och jag har stallet fullt med hingstar så det är som lönlöst ändå..

Däremot är jag mycket för individuell hantering, jag vet EXAKT vem/vilka typer mina hästar är och utifrån det hanterar jag dom..jag har sekreteraren,John Wayne,gubben i lådan , direktören mm :D

Jag respekterar alla mina hästar för vem dom är och skulle aldrig i livet försöka att få dom efter samma mall...visserligen så skulle jag säkert kunna få dom att följa mig ovillkorslöst...men det ligger inte för mig, jag vill inte ha lallande hästar bakom mig, det räcker att dom är väluppfostrade och välhanterade.

Jag vill komma längre och är hela tiden beredd att flytta fram positionerna för vår relation.

Jag hade en bordercollie en gång som det gick "att prata med". Gå hit, gå dit, hämta det, det kommer en bil.... hon var med på noterna och förstod det mesta. Jag vill dit även med mina hästar.

Jag är heldjup! Jag vill längre än att få vardagen att funka. Det gör den redan i det stora hela...

Kokopelli Mana

Jag jobbar med mina hästar, jag är deras vän, ledare och jag umgås så mycket jag kan med mina pållar...inte bara när jag tränar dem...de är mitt allt!!

Men bara för det så skämmer jag inte bort dem, jag talar hästspråk med mina hästar, alltså kroppspåket equus.

Jag är rättvis men snäll.

Det finns nog många svar på din fråga..

Sam

Så fort jag fick "smaka" på NH och såg vad för relation man verkligen KAN ha med sin häst så la jag ner allting annat. Jag satsar absolut på att få den bästa möjliga relationen med min häst; rida på naturligt hackamore och allt möjligt..han var också jättesvår i början ("tvingade" mig att börja med NH) och skulle vara farlig om vi inte tränade (det ser man när andra hanterar honom, som anser att hästar ska "sättas på plats" Ugh!).
Känner dock inte till Hempfling så mkt??? Vem är han?

Om man inte försöker vara det bästa man kan, varför ska man då vara överhuvudtaget?

Jag kan väl nästan också säga att jag blev "tvingad". Eftersom jag köpte en unghäst kunde jag ju inte bara hoppa och upp iväg. Istället blev det ju mycket jobb från marken. Jag har aldrig heller haft sånn här relation till hästar, förut red jag på ridskola osv och visst blir man "blind", hästen blir ju som ett redskap.

Detta var min första unghäst, så egentligen visste jag ju inte mycket om vad jag gav mig in på riktigt. Men sålänge man har arbetat fram en bra relation till hästen tycks allt fungera, för visst har det gått bättre än vad jag förväntat mig och visst kan jag förutspå hur min häst reagerar på nya saker. Så länge man är lugn och försiktg och lyssnar på hästen, så är det inga som helst problem.

Jag grunnar och grubblar ganska mycket på min och hästens relation. Jag vill att vi ska ha en bra relation där vi i harmoni kan jobba tillsammans mot samma mål. Det ska vara kul för både mig och hästen och säkerheten ska vara total.
Jag har dock inte kommit fram till vilken metod som är bäst för mig och hästen. Jag vacklar ganska mycket fram och tillbaka. Vissa delar utav NH kan jag tycka är för mycket...
Kanske har jag inte förstått NH rakt igenom men jag läser och lyssnar och tar åt mig de bitar jag tycker passar. :)

Jag skulle i dagens läge dock vilja göra mycket mer för att aktivt jobba på vår relation men har liksom fastnat lite, mycket pga att jag inte bestämt mig helt och hållet hur jag vill gå till väga. Är det NH som gäller rakt igenom och ska jag lägga alla mina pengar på det eller är det något annat som behövs? Ja, det är svårt... :smirk:

/Snorpan

försöker få en så bra och naturlig relation till hästarna som möjligt. Jobbar mycket från marken och med att få hästen att acceptera mig som sin ledare och följa mig.
Och att hästen ska trivas med relationen. Vill kunna kommunicera hästen med så små hjälper och signaler så möjligt, och att hästen ska lita på mig.

Jag tycker personligen att NH är det enda man egentligen behöver i relationen till sin häst, eftersom det utgår helt från hästen, dess natur, behov o förutsättningar..Sedan kan man såklart göra annat också o man behöver itne bara hålla på med NH men det hjälper en att vara kritisk mot andra träningsformer...

Sv: Relationen till hästar

Jag ser det som att det är jag som måste tränas, ifall jag ska få dom resultat jag önskar med mina hästar. Hästarna fattar redan, så det hänger på mig inte nödvändigtvis på metoden. Att vara fokuserad, här och nu.
Dom är ju så följsamma och sammarbetsvilliga så reglerna bör vara de samma och individuella, tycker jag. :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har för tillfället en travare jag äger själv, och sen har jag lånat en som sällskap.
Min egna häst blev inriden, men allt gick för fort fram, så jag började om.
Jag tar steg för steg hela tiden och går inte vidare förrän allt verkligen sitter.
Ex. Hästen ska kunna ledas och stå still i stallgången inte flytta sig o springa rundor, sadlingen ska var lugn, när jag sitter upp ska han stå stilla osv.
Varje häst kräver ju olika träning, en del är svårare än andra, och det är ju det som gör det så roligt med det.
Man lär sig mycket.
Jag funderar alltid mycket "kollar igenom" och bedömer hur hästen reagerar på olika saker jag gör.
Jag försöker använda så lite utrustning som möjligt, behövs det något extra för säkerheten så använder jag det, men lägger av när det fungerar.

Hmmm.
*funderar* :confused:

Jag vet inte om jag "jobbar" direkt med relationen.

Mitt mål är iaf att jag och hästen ska lita på varandra och vara lyhörda för varandras "vilja/önskemål".
Lite "flummigt", men jag vet inte hur jag ska förklara det.

Dyfra:
När jag skaffade min häst för två år sedan fick jag också ganska mkt gratis. Han var från början redo att hellre fria än fälla. Han visade tydligt var han stod. Men ändå kände jag att jag ville få djupare kontakt än den jag redan hade. Sedan dess har jag jobbat så gott som varje dag på att fördjupa våra band. Det är skönt med honom eftersom han har en sådan bra inställning i grunden, han kämpar verkligen för att underlätta för mig och förstå vad jag säger till honom och han kämpar lika hårt för att svara mig. Vår relation idag är förvisso djup men jag vet att den kan bli ännu djupare om bara jag klarar av att hitta rätt sätt för att underlätta för honom som han underlättat för mig. Det kommer nog en dag och till dess kommer vi fortsätta att hjälpas åt, ett litet baby-steg i taget.

Håller på med Native American horsemanship och jobbar just nu på att fördjupa relationen med min foderhäst. Han är väldigt självständig och har varit svår att bli ledare för, men nu funkar det riktigt bra. Upplever bara att ju bättre relationen blir mellan jag och han, desto kärvare blir han med min medryttare. När hon ska sköta om han så kan han vägra att gå ut ur hagen, hovarna växer liksom fast och när hon väl får leda han så försöker han nypa henne så fort han har en chans. Det går bra när jag är med, men det är ju inte meningen att jag ska måsta vara där varje gång hon ska ta in han från hagen, eller? Ett annat exempel är när vi var nere på ridbanan och han skulle trava över bommar. Jag sprang tillsammans med han och han travade glatt över bommarna. När hon skulle göra detsamma, så vägrade han för det första trava och sen vägrade han kliva över en endaste bom.
Börjar vara riktigt bekymrad över det här och vet inte riktigt vad jag ska göra för att hjälpa henne. Hon är en underbar medryttare och jag vill ju inte förlora henne. Vet att jag är lite utanför ämnet och cyklar, men hoppas att nån kan ge mig tips. Vägrar "förstöra" min och hans fina relation för att det ska börja funka för min medryttare... Han tycker om henne, men vägrar tydligen "följa" henne... :(

En sak som förvånar mig är att det finns så mycket hästar som "vägrar" en massa saker??? som t ex bara att gå framåt eller ut ur hagen...är det arv eller miljö som gör hästen så korkad??

Jag har aldrig haft några såna problem med hästarna, och jag har ganska många att referera till....

Jag fick en 2 årig hingst häromdan, typen: Bättre att förekomma än förekommas...Jag skiter fullständigt i hans attacker..jag gör det som skall göras och han är uppenbarligen förvånad..efter 3 dar här har han slutat med anfallen, men att ha en sk relation och jobba på den är för mig onödigt...min relation till honom och hans till mig kommer att byggas på allteftersom vi umgås...UTAN att "jobba" på den....

Jag tycker att NH är överkurs för det mesta, är hästar verkligen så korkade så att dom inte fattar vem som är boss, eller är det människan som måste hanteras för att fatta vad dom håller på med??

Jag tror att det är människan som ska hanteras för att förstå att det är en häst. Sedan är det nog olika hur man är som människa för kommunikationen ska fungera, vissa har det i fingetopparna) (som du andra måste lära sig det via iaktagelse (som jag)

Till Tiore min häst blev lätthanterliga även för medryttaren när jag och hästen fick bättre relation, men jag gjorde så att jag hanterade hästen själv 2 veckor och sedan tar hon hästen för tillfället max 2 dagar i rad. Då fungerar det jättebra för alla parter.. Ni finner säkert en bra lösning. Kan din medryttare rida eller är det där du/ni ska börja?

sune4you skrev:
Jag tror att det är människan som ska hanteras för att förstå att det är en häst. Sedan är det nog olika hur man är som människa för kommunikationen ska fungera, vissa har det i fingetopparna) (som du andra måste lära sig det via iaktagelse (som jag)

Till Tiore min häst blev lätthanterliga även för medryttaren när jag och hästen fick bättre relation, men jag gjorde så att jag hanterade hästen själv 2 veckor och sedan tar hon hästen för tillfället max 2 dagar i rad. Då fungerar det jättebra för alla parter.. Ni finner säkert en bra lösning. Kan din medryttare rida eller är det där du/ni ska börja?

Jo, hon kan rida. Dock har hon försökt att jobba han mycket från marken istället för att rida hela tiden. Hon vill först få en bättre relation med han från marken innan hon på allvar sätter igång med ridningen.
Jag hoppas verkligen att vi kommer på nån lösning, för hon är en jättetrevlig och bra tjej och jag vill inte förlora henne som medryttare.

Visst är det urmysigt när man uppnår du & jag-känsla med sin häst men inte behöver man väl arbeta sig till det? Är inte det något som bara händer när kemi mellan häst och människa finns. Jag har flera hästar och har med dem olika relationer. Jag tror mycket på att man måste lita på sin intuition, känna att det här verkligen är rätt häst för mig. Att ha hästar som traskar bakom mig och skall se mig som ledare är inget jag strävar efter. Det finns alltid en ledarhäst och det får räcka med det ledarskapet för mina hästar.
Vidare var det här ett allmänt svar och jag kommer inte på hur man skall härleda till rätt. Har inte varit inne här på Buke på ett halvår. Måste uppdatera mig ser jag :confused:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 861
Senast: super
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 393
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar