Rekommendera bok?

-Remont-

Trådstartare
Jag är väldigt lässugen, men vet inte riktigt var jag ska börja.

Vill ni bukare rekommendera böcker som ni verkligen fallt för?
Som handlar om ridning på ena eller andra sättet. Och hemskt gärna en kort kommentar om varför

Jag själv rekommenderar gärna Workbooks from the Spanish Riding School av Charles Harris.
Just ridtekniskt kanske den inte är den mest intressanta, men "historiskt" och känslomässigt (om ridning) älskar jag den.

Jag har hört många prata om Spänst och Harmoni i Ryttarens Sits så den tänkte jag lusläsa.

Sv: Rekommendera bok?

Sally Swifts Ett med Hästen fastnade jag för när jag läste den... Gillar verkligen hennes liknelser, tankesätt, berättande språk.

Jag har hört många prata om Spänst och Harmoni i Ryttarens Sits så den tänkte jag lusläsa.

Den är kanon! Jag gillar även Jens Fredricsons utbildning av den unga hästen och Hästhållning i praktiken av Mats Mellberg.

Andra bra är Hästhoppning Strömsholmsmetoden, Unghästar, Dressyr med Kyra mfl.

Anders Erikssons Hästens Arbete i Töm
Har inte läst boken, men filmen med samma namn är bra, tycker jag...

Ridhandboken 1
och "Islandshästen" (där beskriver man och tar upp mycket som har med hästens kropps språk att göra, hur hästar egentligen fungerar och vad man ska göra för att den ska må bra)

Jag samlar på ridhandböcker. Jag tycker det är jätteintressant. Några av mina favoriter är:

Susanne Von Dietze: Balnce in movement. Den finns på svenska med nu. Men jag minns ej namnet. Bra bok med bra info om ryttarens sits. Lättförståelig med bilder. Men den känns lite mer vetenskaplig än Sally Swifts böcker. Det är mer bilder på muskulatur och skelett än på blåsbälgar etc. :P

Birte Vogelius: Spänst och harmoni i ryttarens sits. Det är väl samma som i alla andra sitsböcker och som bra sitstränare tar upp. Men en bra bok tycker jag absolut.

Mary Wanless har skrivit bra böcker, bla The Natural rider. Det är en bok om hur man kan visualisera saker för att lättare få kroppen att lyda. Det finns många avsuttna övningar för att påverka sin sits som ryttare.

Xenophon: On horsemanship är en intressant bok. Det är väl mig veterligen den äldsta ridhandboken(skötsel etc med) som finns bevarad. Den skrevs några hundra år BC. Så det är intressant att läsa om hur mycket de visste redan då.

School of Horsemanship av Francois Robichon de la Guérinière är också en bra bok. Den skrevs väl på 1700-talet tror jag. Mycket av det som står där går att applicera på ridningen idag med.

Samma gäller General De Carpentrys böcker och Alois Podhajskys.

Jag tycker också Dietmar Spechts: Dressyrens grunder(view from C) är bra. Det är en tunn liten bok skriven ur en dressyrdommares perspektiv gällande hur man dömmer.

Dansar med hästar av Klaus Ferdinand Hempfling är också intressant. Även om jag kanske mest är intresserad av hanteringen från marken i den boken.

• real riding (rid i harmoni med din häst) - Perry wood (bättre på engelska)
  • how to create the perfect riding horse - perry wood
  • bombsäker häst - perry wood (litet häfte, finns fler på engelska)
  • twisted truths of modern dressage - philippe karl
  • armens ridlära 1940
  • skjut inte hunden - karen pryor (inlärning)
  • the art of horsemanship - Xenophon
  • ett med hästen + centrerad ridning - sally swift
  • balans till häst - Susanne Von Dietze (fantastiskt bra bok om sitsen! I love it!)
  • academic horse training - Andrew McLean

sen är sidorna skrivna av dag Nätterqvist intressanta, Podasky såklart oxå.

Senast ändrad:

Jag snubblade över Hästen i fred och krig av Ingemar Wennberg. Jätteintressant om hästens historia och betydelse i jordbruket, i det militära, i sporten osv. Relativt lättsmält läsning med massor av information!

Müselers ridlära

Arméns ridinstruktion

Dressyr med Kyra

Berthalan de Némethys Hopplära

Philippe Karls Long Reining (men där är ett ord konsekvent felöversatt i min version och det gör beskrivningarna lite svåra att förstå tills man inser varför)

Hempflings Dansa med hästar

Spänst och harmoni i ryttarens sits

är böcker som jag kommer tillbaka till igen och igen. De innehåller så mycket som man ständigt behöver påminnas om.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Böcker Baucher, Francois : The Man and his Methods, ej på svenska Branderup, Bent : Akademisk Ridkonst Ridning på...
Svar
0
· Visningar
1 829
Senast: IngelaH
·
Ridning ..var det när jag häromdagen la mig i badkaret med mitt glas vin och min kandelaber och fortsatte att sätta tänderna i mitt senaste...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 683
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?