En händelse som såg ut som en tanke...

Sv: En händelse som såg ut som en tanke...

Kanske just för att han för en dialog och inte använder en teknik som jag tycker att han aldrig berättar om vad han GÖR egentligen...:idea: Det ska jag komma ihåg.

Ofta när jag tycker att jag håller på tonar in på en häst och att vi börjar komma till dialog så börjar saker hända som andra ser som olydnad. Ibland störs jag själv av tankarna på att andra inte skulle "tillåta" hästen att göra det som för mig är en kommunikation. Och inte så sällan så undrar jag om jag inte bara är för snäll. Men så komemr de där stunderna när det bara känns rätt...

Jag tycker fortfarande att helhetsintrycket av det du skriver är både klokt och bra.

Men - jag är inte säker på vad du menar med MGN.

Jag kan dra helt fel slutsatser - måste erkänan att det var så länge sedan jag läste den matten att jag faktiskt inte kommer ihåg....

Har jag för bråttom om jag tror att det som alla gör - därmed måste vara rätt?

ja vi har så mycket föreställningar om att vi måste vinna

jag tror kanske inte att jag håller på att utveckals till en Dalai Lama men väl till en Anders Hallgren :D
Du vet han med alla hundböckerna.
Bättre än lite bortskämd hund - för många förbud är förödande.

Jag blir glad när jag i böcker ser sådant som jag tänker och upplever men ingen runt omkring mig pratar om.
Gissa om jag tyckte det var som att komma hem på Unitetet och Psykologiska institutionen:D

Jag blir jätteglad när jag läser om en snubbe som Podhajsky som menar att den vanligaste orsaken till att hästen trotsar oss, är att den blir rädd för oss.

Likaså är det ju under ridningen - trotsar hästen - eller har den inte förstått...
Sänder vi kanske dubbla budskap?

Jag gillar din tränare :D

Lita du på din empati istället för hur "det skall vara"

Jag tolkar det som - något som jag vet att jag tjatat om tidigare - att det är i likheterna som "konsten" ligger. Det är inte vad som skiljer lärorna åt, som är viktigt, utan vad som förenar dem - vilka likheter finns mellan de olika lärorna? Vilka likheter kan man hitta mellan låt säga Podhajsky - Branderup - Kyrklund till exempel?

Det är likheterna som är MGN :idea:
Eller - god ridning är alltid god ridning oavsett vad det har för "kostym"...

evis skrev:
- men snacka om förvirring på diskussionsforum när någon tycker att en mästare står för en sak, medan en annan uppfattar det som att samma mästare står för något helt annat - bara för att man har olika referenser, olika sätt att läsa, tolkar samma text olika och så vidare.

Det där gäller ju för hela livet.

Det finns ingen objektiv verklighet, vi går alla runt med vår högst privata verklighetsuppfattning.

Ingen människas verklighetsuppfattning är objektiv.

Utan byggd på personlighet, erfarenhet, osv

En känd psykologisk sanning är; att ju att ju friskare man är desto mer tvivlar man på sitt förstånd...
och som någon sa tidigare det är de friskaste som går i terapi....

Lord Owen skrev:
Ridning för mig är att jag ska tillåta min häst att visa hur vacker han är, inte att försöka skapa något han inte är/tvinga honom att vara "vacker".

Mmm... *sätter ett finger på hakan och nickar och ser djup ut* ... man skulle kunna byta ut vacker mot nästan vad som helst som hästen är: Klok? Fri? Vild? Knasig? Vis? Skön? Stark? Graciös? Rolig?

Som svar på ditt inlägg nr 24.

Jag tycker ändå att det är en viss skillnad på; Hur nära målet man kommer. Både för olika ryttare, och även olika ritter, och med olika hästar, hur nära målet man kommer.:crazy:

Med det menar jag inte, att en del ryttare/ridstilar är bra och andra dåliga, men jag menar absolut att det finns en norm ett mål att sikta på.

Visserligen en norm som ingen uppnår till perfektion, men jag menar att det är en skillnad i hur nära man kommer.Både i fråga om individ - men också givetvis ifråga om tillfälle.

Frågan är hur ser normen ut?

Jag har i början av min vistelse här, försökt starta diskussioner av genuint intresse om hur detta mål ser ut för er andra, som rider andra stilar än mig.

Jag är så oerhört pragmatisk.
jag är också egoistisk, jag vill bli en mycket bättre ryttare än vad jag är. Jag vill därför ha den input av främmande ridning som Svea pratar om.

Jag har satt upp en målbild för mig dvs den optimala normen som jag lärt den :D från en mängd olika källor. Tessan sida var givetvis inkörsporten:D i att fundera över målbilden, och studera vidare...

Jag har ocks satt upp delmål.

För att ta mig till ett delmål så måste jag veta även hur det ser ut,
därefter kan jag få input/tips om hur man tänker för att ta sig dit.
Här håller jag helt med svea, det där som säger klick, kan man få precis var som hellst i från
- förutsatt att delmålet ser likadant ut.

Som jag ser det nu diskuterar vi flera olika saker parallelt här.

Jag började med lite citat ang. "var vi placerar ansvaret" som bättre uttrycker mina egna tankar än jag själv.

Sedan har vi diskuterat nyttan av att lyssna på varandra och lära av varandra.

jag har konstaterat att
En del kallar ridning ett hantverk
- andra ser det mer som en dialog

Metoden blir ju då väldigt olika - då är frågan blir resultatet annorlunda?

Metoden färgas ju också av inställningen till hästen, blir även här resultatet annorlunda?

och nu är vi inne på målbilder.
Ser dessa olika ut?

Är all ridning samma ridning egentligen?
Och utifrån vilka kriterier?

Det blev lite djupsinnigt.

Senast ändrad:

Jag har väldigt svårt att sätta upp målbilder. Kanske för att jag inte har fått "smaka" på så mycket "högre" ridning ännu. Eller det kanske beror på att jag är mer fokuserad på dialogen? Jag tänker som så att det beror helt på hästen vad han kommer att leda mig till. Eller är det jag som ska leda hästen? :D

Det är synd att kärleken till hästen föraktas i många avseenden. Jag har sett många som tar avstånd till hästarna (klart jag gjort det själv också), det är tråkigt att folk brottas med sådant. Kämpar mot sig själva och mot hästarna.

Effektivitet och prestation före lärande och insikt... Jajja hejja dig som sagt :D.

Senast ändrad:

Stolermeyer skrev:
Mmm... *sätter ett finger på hakan och nickar och ser djup ut* ... man skulle kunna byta ut vacker mot nästan vad som helst som hästen är: Klok? Fri? Vild? Knasig? Vis? Skön? Stark? Graciös? Rolig?

Nu är det ju skönheten i hästen man är ute efter i just dressyr (tycker jag i alla fall), men i olika sammanhang kan man ju byta ut egenskapen till alla de du skrev och mer därtill. :idea:

Jag har väldigt svårt att sätta upp delmål och målbilder, helt enkelt för att jag ser mig själv som för okunnig och siktar för högt i förhållande till det.
Och så den största stoppklossen, min otålighet. :crazy:
Jag vill så mycket, jag har så bråttom, i mitt huvud finns en motorväg.

Jag behöver någon som kan vägleda mig och hjälpa mig att bygga upp ett system och en väg att börja gå på innan jag kan börja bilda mål och målbilder.

Mitt huvud vill ha en långsamt porlande flod.

Jag har rätt lätt för att låta saker bero och ta tid. Jag kan istället bli lite ineffektiv och drömmande.. Men hellre det än en stressad och väldigt prestaionsinriktad sofia, min stress går ut på fel sätt. Målbilder sätter jag, små målbilder. Jag försöker fokusera på några saker under ett pass, men går ifrån dem om det blir en för stor konflikt.

Jag kan inte sätta upp små målbilder i förväg, jag kan känna när jag uppnått något och bör sluta, men jag har väldigt svårt för målbilder. Det blir så.. Jag vet inte. Det är svårt att få grepp om vad det egentligen är jag ska ha som målbild, vad som passar för stunden, vad som är möjligt etc.

Stolermeyer skrev:
Kanske just för att han för en dialog och inte använder en teknik som jag tycker att han aldrig berättar om vad han GÖR egentligen...:idea: Det ska jag komma ihåg.

Och plötsligt fick du mig att hajja Leslie Desmond:D
:rofl: :rofl: :rofl:

Du är så härlig, du kämpar på på ditt nästen eteriska, men för dig så väl fungerande sätt

En målbild för dig - att befästa din förmåga och medvetenhet om var du placerar din häst med din vikt

Jag är överygad om att du lyckas. :D

Du behöver inte målbilder på det sättet.

Du är en arbetsmyra -du tänker inte på var stacken eller väggen är
-du gör bara ditt jobb.
Och du gör det bra. :D

Nästa delmål
- hitta en fungerande sadel
- få din ländrygg frisk och inte totalt stelopererad.:crazy:

Sedan kan du få ett mer hästrelaterat delmål :D

Går det att sammanlikna med Minsta Gemensamma Motstånd?

Njaejj. MGN är ett sätt att definiera ett förhållningssätt till teorier, metoder och stilar.

MGM är också bra, men är ju mer en praktisk grej - som man för övrigt hittar som gemensam nämnare hos de duktiga!

Men att hålla på med hästen måste väl anses som praktiskt?
Att MGN övergår till MGM när man kliver in i stallet? ;)

Eller varför inte LYCKLIG???

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka