Rekommendation om hingst

cactuspower

Trådstartare
Jag har ett 4-årigt sto som jag så småning om kommer ta ett föl på. Hon saknar stam och hon är importerad, men jag tycker ju att hon har sina fördelar då.

Hon har ett bra, jämt temprament och är trevlig och positiv att rida.
Rör sig bra har jag fått höra av andra och även av vad jag kan bedöma. Tycker själv hon ser trevlig ut i modellen och har en ganska så bra exteriör av vad jag själv kan se - jag är långt ifrån någon expert. Dessutom så är hon Snygg och har Utstrålning, vilket knappast är ett minus. :p Fux m. stjärn, vita strumpor bak.
Ligger på ca 162 i mkh ungefär, men kan nog tänkas bli runt 165 cm
färdigväxt.

Egentligen lämpar hon sig väll åt det mesta när det kommer till ridningen. Hon har som sagt ett bra steg och är en positiv häst, som dessutom är lättlärd och hon har även utrstrålning vilket jag tror kommer göra henne till en bra dressyrhäst. Vilket också är den främsta tanken.

Men hon tycker också att det är Otroligt kul att få hoppa, och gör det gärna. Hon har mycket vilja (men på ett postivit sätt då) och har även en bra hoppförmåga och kan säkert hävda sig väl i hoppningen! Så även om jag kommer rikta in mig på dressyren själv, så är det viktigt för mig att hon även hoppas kontinuerligt och får en god utbildning även där.

Men jag tror även att hon kan passa till Fältävlanshäst också om det är så. Hon verkar gå fram i princip överallt, har som sagt rätta viljan osv.

Men det är ganska mycket häst, trots att hon inte är så himla hög.
Alltså hon är maffig i typen, men hon känns liksom "lätt" att rida.

Föl är inte aktuellt nu, utan kanske när jag gått ut gymn. om 3 år,
då hon är 7 år. Vill även att hon ska få komma ut och tävla lite först,
både i hoppning och dressyr. Tanken är att vi till hösten kommer starta en LC i dressyr att hon ska få debutera någon 0.90m också.

Eftersom jag hoppas kunna utveckla min ridning med denna häst och komma ut och tävla mer i dressyren osv. Målet är att vi åtminstone ska kunna starta en LA tillsammans någon gång i framtiden. Och säkerligen finns det ännu mer kap. att hämta hos henne! Det är väll mer mig det hänger på. :D

Men, hur som helst. Så småning om vill jag alltså ta ett föl på henne för att kunna utveckla min nästa häst själv. Vill ha en häst lämpad för dressyrridning, målet är väll att försöka få fram en häst som har kap. för att kunna gå MSV dressyr. Men framför allt vilja ha en häst som är postiv, trevlig glad och arbetsvillig. Lätt för att lära sig.
Jag vill inte ha något jätte nätt och det kan jag säkert inte få fram eftersom min egna är ganska maffig, men inte för Grov i typen, utan mer "normalhäst" stuk i typen, kanske Något Maffigare men den ska ändå kännas lätt och mjuk sen. Men självfallet är det inget minus om hästen skulle kunna lämpa sig även för hopp/fälttävlan osv. heller. :D
Men det är ju framför allt dressyren jag vill kunna hästen till.

Vad har ni för hingstar att rekommendera? Och vilka tror ni skulle kunna passa? Vore jättekul att få höra era åsikter och kommentarer!

Har inga tiptop bilder på henne tyvärr, men här får ni i af en liten aning om hur hon ser ut. Tyvärr så står hon dock inte uppställd spec. bra på bilden. KIika här för att se bilden!

För fler bilder kolla här, tyvärr inga som är så jättebra..

Sv: Rekommendation om hingst

Blue Hors Romancier är himla fin och trevlig hingst.
jättesnäll och hålla på med också

Hej!
Vet du varifrån hon är importerad?
Det finns ju en stor chans att hon är chippad (om hon kommer från västra delarna av europa. ;)), eftersom hon är såpass ung.
Är hon det, har du stam på henne, och kan få gröna papper, om hon nu tillhör ett förbund godkänt av asvh.
Det är ju inte alltför ovanligt att hästar som hamnar hos uppköpare, tappar sina papper på vägen....
Det kostar inte så mycket att kolla, men kan vara guld värt!
Lycka till!
mvh

Tack för tipset, dessvärre kommer hon öster i från. Hon är nämligen en lettisk imp. vilket jag tyvärr glömde skriva i inlägget. Kanske finns en chans att jag kan snoka rätt på kontaktuppgifter till förr-förra ägaren som även är hennes uppfödare. Köpte henne direkt från stallägaren, som i sin tur själva var i Lettland resp. Estland och kollade samt provred hästarna på plats.

Men hjälper det något då och hur? Jag förstår inte riktigt, vad innebär ett förbund godkänt av ASVH - hur vet man det? :confused:

Jag är inte så duktig på sånt här :o

ASVH godkänner vissa avelsföreningars hästar som raser för halvblodsstamboken. Tyvärr är dom kinkiga med hästar från de forna baltstaterna. Vet en som fick registrera sin häst som med okänd härstamning trots att stammen var känd och morfadern en tysk hingst som är tillåten för spermaimport till Sverige :mad:

Försök att leta reda på hennes stam! Det ska inte vara helt omöjligt!

Vad tror du om en engelskt fullblodshingst?

Jag misstänkte när jag såg bilden på henne, att hon kunde komma från östeuropa...
Då kan du nog glömma chippet, är jag rädd.
Polacker (ex Kwlkp), får gröna papper, om de nu har fulla polska papper, vill säga. Som Görel nämnde, kan det vara knepigt att få in öststatshästar, men om du har fulla papper på henne, KAN hon få gröna papper efter särskild prövning.
Jag säger som Görel, gräv fram hennes papper! Förstår inte riktigt varför importören inte tog med sig hennes papper!
En häst med papper, är ju alltid värd mer, än en häst utan, oavsett om man kanske inte helt förstår vad som står ;), eller känner till deras avelsdjur! Men oftast så ligger det välkända hingstar längre bak i stamtavlan.
Jag skulle nog akta mig för att lägga på en utpräglad specialbegåvning på henne, när man inte vet vad som finns bakåt.
Ett bra xx, som Görel föreslår, eller en god allroundhingst, som är något lättare i typen. Benstället är viktigt.
Ditt sto såg lite brant ut i kotorna bak, samt lite tryckt under hasen. Framstället ser hyfsat ut, men jag tycker nog att hon är lite knipt under knäet, men det kanske var bilden?
Nu skall du inte bli nedslagen, för jag har för mig att letterna sliter just med ko och krokhasighet, och bla de saker jag tyckte att ditt sto har lite grand (utifrån bilderna). Men i gengäld är de väl starka och friska! ;)
Du har gott om tid att försöka hitta hennes papper! Utbilda och meritera henne!
Lycka till och ha kul med din häst under tiden! !
mvh

Tack för alla era bra svar, och tips Görel & Hoppsan!

Hmn, ja Lite knipt kanske hon är men bilderna vart inte speciellt bra heller tyvärr.. Ska försöka plåta fler och ännu bättre bilder på henne. Jag känner mig inte nedslagen på någotvis, tycker det är skönt att man får lite uppriktig kritik också så man vet hur det ligger till!

Förhoppningsvis räcker hon ändå gott och väl till mina ambitioner nu.
Vill utb. så hon kan LA-MSV rörelser om ett par år, och kunna klara av att rida ett stadigt, väl genomfört LA-program i lättklass. Förhoppningvis klarar vi av det om ett par år. Det viktigaste är ju att vi trivs ihop (och det gör vi ju!) och att hon mår bra, och det gör hon också. :)

Vill också tacka för din uppmuntran! :bump:

Ska kika närmare på Engelska fbl och även lite lättare hbl. Men är det någon som har några konkreta tips sådär på rakhand? Vill främst ha en häst lämpad för dressyr, men det vore ju kul om den kunde hoppa också :D. Så en bra allroundhäst mot dressyr, och ha målet att kunna nå MSV-nivå. Kanske inte vinna och ta placeringar, men målet ska väll vara att man kanske med nästa häst kan sikta mot att rida ett väl genomfört program på den nivån (om sisådär 10 år alltså :D) Och att sträva efter att det blir en frisk och sund häst, med lite egen bjudning s.a.s men som ändå har ett trevligt temprament, rör sig trevligt, få fram en häst som har hyfsad exteriör (vill alltså ha en hingst med BRA exteriör), och gott lynne.

Några tips? :banana:
Länka gärna till stuterier osv. främst med Fullblod (XX) också.

Tack! :bump: :banana:

Senast ändrad:

Kolla in Eighty Eight Keys xx!

Finns på Flyinge www.flyinge.se

Är du säker på att ditt sto kommer från Lettland? Jag har ridit flera estniska tori-hästar av sportmodell som påminnt mycket om ditt sto i typen!

Ska spana in Eigty Eight Keys! Tack för tipset! :bow:

Jo, hon kommer från Lettland det vet jag. :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
775
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 410
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka