Rekomendationer?

L

L1nn

Heej :D
Jag tycker att distans värkar vara jättekul och skulle gärna vilja prova på det. Det här handlar så Inte om vilken häst jag då ska köpa utan det är allmänt intresse..

Vilken ponny/hästras skulle DU rekomendera som en bra och uthållig Distanshäst?

Glad för svar :love::love: :bow:

Sv: Rekomendationer?

Man kan rida med vilken ras som helst. De bästa resultaten har ju araberan gjort. Men jag rider ett varmblod, det funktar alldeles utmärkt. Nästa häst skulle jag kunna tänka mig en korsning mellan arab/varmblod. För jag tycker araberna är lite för låga i mankhöjd.

alla raser passar ju mer lr mindre , beror ju på hur högt man ska tävla , arab o varmblod e de som verkar bäst lämpade , men personligen föredrar jag vbl då ja inte upplever dom lika "sköra" som araber , men de emin uppfattning , om 5 min skriver nästa att du ska väja arab.. så smaksak , fall för individen . inte för rasen!

alla raser passar ju mer lr mindre , beror ju på hur högt man ska tävla , arab o varmblod e de som verkar bäst lämpade , men personligen föredrar jag vbl då ja inte upplever dom lika "sköra" som araber , men de emin uppfattning , om 5 min skriver nästa att du ska väja arab.. så smaksak , fall för individen . inte för rasen!

jag föredrar också varmbloden, i alla fall om jag ska rida själv (skulle dock inte ha något emot en "trarab", 50% vbl, 50% arab), men jag är ju lite partisk då mitt sto råkar vara ett varmblod... :love: sen skiljer det sig ju så mycket mellanindividerna, jag har träffat araber som jag absolut hade kunnat köpa om jag haft pengarna...
båda raserna har sina för och nackdelar. som alla hästar ^^

Vill du "bara" rida för att det är roligt och inte för att komma uppåt i klasserna, är inte rasen särskillt viktig - kallblod är inte ovanliga och går ofta riktigt bra :laugh: . är hästen fräsch och hel och ni har kondition för den sträcka ni rider, går det oftast bra!
de vanligaste verkar vara araber & arabkorsningar, när man kommer upp en bit, travare/varmblod (säg vad du vill) är inte ovanliga de heller.

Man kan rida med vilken ras som helst. De bästa resultaten har ju araberan gjort. Men jag rider ett varmblod, det funktar alldeles utmärkt. Nästa häst skulle jag kunna tänka mig en korsning mellan arab/varmblod. För jag tycker araberna är lite för låga i mankhöjd.

ungefär min åsikt också ;)
mitt sto är ett varmblod på ca 157-158, skulle gärna ha henne lite högre också, gärna runt 160-165cm får de vara. (har inget emot "bjässarna" på 170-180cm heller!! :love: shire t.ex.) .
men det beror ju så mycket på individen också, många "små" hästar är mycket att rida ändå!

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
697
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 824
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 054
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
797
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gravid som "äldre"
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur