reiningen på globen..

Seabaz

Trådstartare
Jag tyckte inte den var så bra i år faktiskt,,
Många slarvsaker faktiskt... spinnarna så kastade sig de bara runt med alla benen flaxande för det mesta.
Stopparna så drog en del hästarna i munnarna så de gapade och de såg inte ut som stoppar som jag fått lära mig. Huvudena på hästarna var uppe i taket och just för att ryttare drog i hästarnas munnar så de gapade.

Dessutom de två första ryttarna blev ju störda av "filmgubben" som höll på att slå dom i huvudet med kameran som satt på en pinne som han viftade med framför hästarna och en av ryttarna fick ju ducka en gång för att inte slå i den!

Den jag tyckte hade bäst helhet var A. Josefsson.
+ att det var många fina ekipage men de borde ha varit lite högre kvalitet.
Många som satt i publiken vet nog inte hur det ska se ut, de kanske tror att de ska se ut så? Dom tyckte kanske det såg häftigt ut men lite pinsamt att kalla det där "westernridningens svåra dressyr" när man innan visat upp 3 lovande grand prix unghästar :angel:

Dessutom var underlaget i globen inte bra, det sa dom ju innan. Men är det någon ursäkt till att dra hästarna i munnen?
Jag satt precis så att jag såg varenda stopp snett framifrån och nej, jag har inte sett fel.

Det har varit bättre reining tidigare år.

Sv: reiningen på globen..

Jag tyckte det var bättre i år än förra faktiskt.
De två första ekipagen tyckte jag skötte sig bra! Anders Josefsson red ju bort sig helt.

Tyckte det var väldigt låga poäng. Snittet brukar väl ligga på 70+ på den nivån? Som det var nu var det en över 70 och han fick bara en halv poäng över. Alla andra var under.

Senast ändrad av en moderator:

Vem vann? Vet ni fler placeringar? :confused:
MVH
Pitchi

Håller med twinstar om att de 2 första ekipagen skötte sig bäst, särskilt den första! Jag tycker att det ska synas att det är 2 stora snabba volter och en liten lugn volt och det visade verkligen den första. Snyggt!

Sen tycker jag att dom kunde tagt det mycket lugnare i stopparna, med tanke på underlaget.

Annars tycker jag man kunde sett bättre reining....

Seabaz skrev:
Jag tyckte inte den var så bra i år faktiskt,,
Många slarvsaker faktiskt... spinnarna så kastade sig de bara runt med alla benen flaxande för det mesta.
Stopparna så drog en del hästarna i munnarna så de gapade och de såg inte ut som stoppar som jag fått lära mig. Huvudena på hästarna var uppe i taket och just för att ryttare drog i hästarnas munnar så de gapade.

Den jag tyckte hade bäst helhet var A. Josefsson.
+ att det var många fina ekipage men de borde ha varit lite högre kvalitet.

Dessutom var underlaget i globen inte bra, det sa dom ju innan. Men är det någon ursäkt till att dra hästarna i munnen?
Jag satt precis så att jag såg varenda stopp snett framifrån och nej, jag har inte sett fel.

Det har varit bättre reining tidigare år.

Hej!
Jag vill försvara ryttarna lite... globens underlag är jätte strävt. Och det är nog en STOR förklaring till att dom blev dragna i munnen och spinnen inte blev så bra. Det är igentligen dumt att ha reining på globen för det kommer ALDRIG bli bra med det underlaget, man ger bara western-negativa mer kött på benen.

A.Josefsson gjorde ju bort sig totalt! Conny nilsson också... det va PINSAMT va dåligt dom red. (vet inte ens va han gjorde där?!!!) Wass red ju bäst av dom svenska ryttarna.. Men han gjorde istället bort sig efter prisutdelningen! Man tar inte äran av vinnaren... OMOGET.
Jag tycker tysken på lancer olena red en bra ritt för att de va andra gången eller något han satt på hästen.

Men det va helt klart den bästa reiningen i globen hitils! Hoppas bara på att dom kan välja ut några bättre svenska ryttre till nästa år... *suck*

gubben skrev:
Håller med twinstar om att de 2 första ekipagen skötte sig bäst, särskilt den första! Jag tycker att det ska synas att det är 2 stora snabba volter och en liten lugn volt och det visade verkligen den första. Snyggt!

Sen tycker jag att dom kunde tagt det mycket lugnare i stopparna, med tanke på underlaget.

Annars tycker jag man kunde sett bättre reining....

håller helt med dig!!! Det va lite klass på cirklarna!! :banana: speciellt den första tror ja det va.... :love:

Vore jätte bussigt om någon av er kunde förklara hur A.J red bort sig! För vi, som inte kan så mkt om reining, tyckte det såg bra ut... :o

Vad gjorde W.W i ärevarvet? Tror vi gick ut under ärevarvet...

Betsy skrev:
Vore jätte bussigt om någon av er kunde förklara hur A.J red bort sig! För vi, som inte kan så mkt om reining, tyckte det såg bra ut... :o

Vad gjorde W.W i ärevarvet? Tror vi gick ut under ärevarvet...

Nu minns ja inte så där på direkten va AJ gjorde. Men han red rätt så illa.

WW gjorde en jätte spin mot publiken. Mitt under ärevarvet... drog på sig all uppmärksamhet.. :mad:

Okej... Får väl skylla på att vi bländades av den fina pållen & dessutom inte vet vad som bedöms :)

Jasså, vad trist! :(

westernway skrev:
Hej!
Jag vill försvara ryttarna lite... globens underlag är jätte strävt. Och det är nog en STOR förklaring till att dom blev dragna i munnen och spinnen inte blev så bra. Det är igentligen dumt att ha reining på globen för det kommer ALDRIG bli bra med det underlaget, man ger bara western-negativa mer kött på benen.

A.Josefsson gjorde ju bort sig totalt! Conny nilsson också... det va PINSAMT va dåligt dom red. (vet inte ens va han gjorde där?!!!) Wass red ju bäst av dom svenska ryttarna.. Men han gjorde istället bort sig efter prisutdelningen! Man tar inte äran av vinnaren... OMOGET.
Jag tycker tysken på lancer olena red en bra ritt för att de va andra gången eller något han satt på hästen.

Men det va helt klart den bästa reiningen i globen hitils! Hoppas bara på att dom kan välja ut några bättre svenska ryttre till nästa år... *suck*

Först vill du börja med att försvara ryttarna... det låter ju bra...men... I nästa stycke fullkomligen sågar du Anders Josefsson, för att inte tala om Conny Nilsson (vars häst gick kanon dagen innan och på värmningen, sen att den ballade ur inne på arenan behöver inte betyda att ryttaren är urusel).

Till Sebaz så vill jag bara säga att det bara var ett ekipage med gapande mun i stoppen. Och spinnarna var inte så katastrofalt dåliga som du vill påskina..

Kanske Westernway och Sebaz skall göra varsin insats i *Globen till nästa år?

Jag kommer gärna och hejjar fram er...
mvh Eva

*lånar knapp*

Ja har en stilla undran... kan man inte visa nått annat än reining för en gångs skull?? :p

Ja! Jag föreslog i publikenkäten att de skulle ta in cutting eller teampenning! Det är ju både fartigt och publikfriande!

Teampenning eller Cutting vore nice...

Dock är det lite problem med arenan. Man skulle i sådant fall behöva ha stängsel för boskap runt om. Till det skall det fram boskapsgrindar (läs pengar). Sedan är det ett sjå att montera kalaset och då är det stor risk för att det blir för mycket tidsspillan.

Lite trångt är det ju under oxå, kossorna måste ju mellanförvaras någonstans...

Men men.. allt går ju.. det är ju bara frågan om tid och engagemang. :)

mvh Eva

Lånar knapp.
Vet någon resultaten?
Pitchi

Resultaten blev som följer,
1. Pierre Oullet, Kanada, 70,5p
2. Waldemar Wass, Sverige, 69,0p
3. Jimmy Flores, USA, 68,5p
4. Martin Steck, Tyskland, 68.0p
5. Anders Josefsson, Sverige, 67,0p

För övrigt så tycker jag att placeringarna vare rättvisa. Pierres ritt var bäst, framförallt fastande jag för hans otroliga övergångar i galoppen.

Nackdelen med att jobba skift är att man missar ev. tv-inslag helt. Jobbade hela Globen-helgen...fast lite såg jag ;) Dock inte reining inslaget...var det nåt verkligen? Någon som vet om det kommer någon repris?

Sen tror jag inte att de andra westerngrenarna kommer att visas som i tävlingsform. Bara reining är ju "godkänt" numer. Kanske som ren uppvisning då.

westernway.......jo vist kanske inte a.j ritt var den bästa, och Conny kan jag säga att jag vet att han och missty kan gå otroligt bra, jag har själv jobbat för han och ridit missty ett antal gånger och jag lär försvara han. Hästar är hästar och de kan faktiskt bli rädda och nervösa även dom. så jag tycker inte man ska säga att de är kassa ryttare för att det blev så där.det var otroligt synd...och hade det gått bra så kan jag säga att conny kan göra lika bra som de andra. det har man fått se på tidigare tävlingar där han har vunnit med väldigt bra poäng över "elit" ryttarna.

Men jag tycker reiningen var bra...sen kanske jag tycker förra året var lite bättre. men det var väldigt roligt att det var långväga ryttare som var med. ska bli kul nästa år.

Tänkte bara inflika en liten kommentar här, det Wass gjorde var inte omoget på något sätt och vis. Han, Oullet och Flores hade bestämt i förväg att de tre skulle ställa upp och göra varsin spin tillsammans under ärevarvet men ingen av de två andra gjorde det så han fick göra den själv.

Även om det inte varit så, så anser jag att det Wass gjorde bara var en häftig grej för att bjuda lite på sig själv och ge publiken en show. Jag tror inte på något sätt att han skulle ha försökt "sno åt sig äran" från Oullet...
Här är länken där man kan läsa vad Wass själv sagt:

http://www.reining.se/blanketter.html

Jag och min häst ska vara pegasus på invigningen om några år när han blivit helt vit, det har jag sagt ända sedan jag fick honom! :p

I reining?
Det var inte speciellt moget skrivet. Jag tävlar inte på den nivån som dom gör. Dom har kvalat dit.
Jag har sett en del av ryttarna på andra tävlingar där det gått betydligt bättre och ja, underlaget är en stor del av det hela.

Men då kan man väl som ryttare ta hänsyn till det och rida lugnare så det blir snyggt men kanske inte lika "häftigt" som faktiskt globens publik kräver.
Så de har ju en stor press på sig för publiken vill se fart.

det är väl ingen som menar att detta är dåliga ryttare?

det folk säger är att dom inte red till sin förmåga, att dom sett så mycket bättre och tycker att det är trist/synd att det blir dåligt när hela globen tittar på!

(fast om det nu var bra eller dåligt kan jag inte säga något om, för jag var inte där)

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 029
Senast: Fibusen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 067
Senast: cassiopeja
·
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 403
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama