Detta. Så viktigt! Jag fick vänta JÄTTElänge på MR. Dels gick jag lite för länge innan jag sökte (hästtjej osv..) och när jag väl gick dit skickade han mig direkt till fysion då det var ett solklart diskbråck. Kämpade med fysion och blev värre och värre, gick tillbaka till läkare som tyckte det var så typiska symptom att jag ändå skulle prova ett tag till och kanske var akupunktur en bra idé.TS:
Kräv Magnetröntgen så det går att diagnosticera typ och svårighetsgrad av diskbråck, eller om det är något annat som hänt!
Att läkare inte remitterat till det är skamligt rent ut sagt.
Det är svårt att sia något som helst runt rehab eller tidsplan när man inte riktigt vet vad det är för fel.
Jag fick ett akut diskbråck våren 2016 efter ett komplicerat fall i fårstallet som involverade ett fall på på betonggolv och att jag fastnade i en balupprullare.
Jag skickades heller inte på magnetröntgen direkt, utan skickades till fysioterapeut, med antagandet att jag var gnällig. Blev bara sämre.
Några veckor senare kunde jag vare sig gå eller sitta, endast ligga på ett sätt, och inte resa mig utan hjälp.
Efter flera besök på akuten, som såg till att magnetröntgen gjordes, skickades jag med ambulans från akuten på akutoperation...
Rehab efter operation sedan såg ut ungefär som för @Seabaz sambo.
Har en del kvarstående problem med känsel i ena benets fot och underben.
Många, kanske de flesta, diskbråck kan fixas med rätt sorts sjukgymnastik, men det finns också sådana som det behövs operation till.
Och så finns det annat. som ger ischias i ett ben som inte alls är diskbråck... Och det ska behandlas alltefter vilken åkomma det handlar om.
Så en ordentlig diagnos är absolut viktigast
Visst stapplade till akupunktur och blev så dålig efteråt att jag kräktes för det gjorde så ont.
Fick till slut efter att ha blivit riktigt förbannad en MR. Sa bestämt att jag känner min kropp och nåt är FEL. Relativt skamsen läkare ringde en vecka senare och sa att jag absolut inte har något diskbråck utan en stor tumör som sitter inne i ryggmärgen i nivå L3/L4.
Hade jag fått en röntgen direkt så gissar jag att nerverna ej hunnit trassla in sig så vansinnigt i tumören och den kanske hade gått att avlägsna helt.
Så ja, man skall verkligen få diagnos så snart som möjligt!
TS: Extremt ovanligt så bli inte nervös men en röntgen är bra!