rehabilitering efter skada

kryddelydd

Trådstartare
Min femårige islandsvalack skadade sig tyvärr på staketet för ett par månader sedan.
Kaxade sig mot en häst i hagen bredvid, måste ha slängt över vänster fram över stängseltråden och fastnat.
Fick en sårskada på baksidan vänster fram, knallhalt "trebent".
Såret gick förstås genom huden, men senan skars inte sönder. Måste dock förstås ha blivit ordentligt "mosad" med tanke på att hästen var "trebent".

Pålle fick först boxvila, sedan kort och sedan längre utevistelse, är nu i hage tillsammans med andra hästar.

Han är nu helt ren och elastisk i skritten, traven något flackare än innan skadan och möjligen en antydd nickning men inte mer.
Detta alltså när han rör sig spontant i hagen. Ingen ridning eller annan träning har förstås förekommit sedan skadan.

Lite tjock kring det läkta såret men det är ju inget konstigt.
Ingen gallighet kvar, ingen ömhet kring sår eller sena.

Nu till min fundering:
jag ska börja jobba honom lite i skritt framöver (om ett par-tre veckor eller så; vill ha honom ren i lite längre tid innan jag gör så mycket med honom) och tänkte mig då tömkörning.

Inte kan det väl skada frambenets böjsena om man ber om lite samling bakifrån vid tömkörning?

Riktig ridning torde det inte bli förrän tidigast i vinter.

Sv: rehabilitering efter skada

Syntes de något på ultraljudet?

Beroende på vad vet. sagt så hade jag väntat tills all antydan till hälta varit borta innan börjat med promenader i hand

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 320

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka