A

Anders76

Hej!

Vi har en travare som går i träning och som tyvärr har problem med lederna. Han har haft upprepade inflammationer i kotor/knän - fram.(Han är/var mycket lovande med bla vinst på V75). Tyvärr är problemet med travare att de ofta inte får en chans att "läka ur", vilket beror på ekonomin.
Min fråga är nu om någon här har några förslag på olika terapier som kan vara av intresse. Tex simmning - någon som har erfarenhet av det. Eller andra förslag!
Var finns det Rehab centers för hästar (hästen står i Skåne). Webbsidor?
Finns det andra alternativ? (Förutom Trapalanda). Alla förslag mottages med tacksamhet!

Mvh / A

Sv: Rehab?

Om det var min häst skulle jag först rådfråga en vet. och ev. ge honom inflammationshämmande medel, för att få bukt med inflammationen. Sen skulle jag kolla upp muskelaturen och ryggen,i förbyggande syfte. Ofta snedbelastar de vid träning. det kan bero på knutor i muskelaturen och hopdragna senor.

Simning har jag hört ska vara väldigt bra då de håller uppe sin konditon men de blestar inte sig i vattnet på ett sätt som kan vara dåligt, de blir lösgjorda. Om jag inte minns fel ska det finnas ett hästsim i Skåne?
Är inte säker, ska kolla lite, återkommer!

Djurjouren simmar sin häst där nere i skåne. Kontakta henne....;)

Anders76 skrev:
Hej!

Vi har en travare som går i träning och som tyvärr har problem med lederna. Han har haft upprepade inflammationer i kotor/knän - fram.(Han är/var mycket lovande med bla vinst på V75). Tyvärr är problemet med travare att de ofta inte får en chans att "läka ur", vilket beror på ekonomin.
Min fråga är nu om någon här har några förslag på olika terapier som kan vara av intresse. Tex simmning - någon som har erfarenhet av det. Eller andra förslag!
Var finns det Rehab centers för hästar (hästen står i Skåne). Webbsidor?
Finns det andra alternativ? (Förutom Trapalanda). Alla förslag mottages med tacksamhet!

Mvh / A

och det är väl oftast det som är orsaken att hästarna inte blir bra för att de inte kan ställas ner/trappa ner. Kroppen behöver sin tid för att läka, visst kan hältor uppkomma pga skevheter i bäcken rygg mm och som oftast blir bra på ngn beh o de kan gå fullt ut rätt omgående, men har problemen funnits länge o man bara kört på så tar det i regel sin tid. men ta gärna ut en et eller ngt liknande för att kolla så att det inte finns några skevheter, o lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 208
W
Hästvård Hej buke, behöver både skriva av mig lite samt kanske bra tips och råd. Min stackars häst har haft problem med hälta. Efter ett...
Svar
6
· Visningar
1 245
Senast: millan71
·
Hästvård Har precis kommit tillbaka från klinik med min halta häst och vi har fått tid för UL nästa vecka. Dock är inte vet säker på riktigt vart...
Svar
1
· Visningar
1 360
Senast: Asa_S
·
L
Trav jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 070
Senast: Lindi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30