S

Sudd

Kan det funka att ge Rehab till en häst som har svårt att hålla hullet och blir lite snurrig däruppe med för mycket kraftfoder ?
läste i Kraffts foderhäfte att dom gav sina tävlingshästar som dom tävlar i western Rehab ?
Trodde först Rehab bara gällde unghästar, gamla hästar och konvalecenter ??
Någon som ger en frisk medelåldershäst Rehab..???
Citat från Kraffts folder.
"- Våra erfarenheter är mycket goda. Hästarna håller hull på ett bra sätt och vi har haft påtagligt få störningar som har haft sin grund i grund i matsmältningen. KRAFFT REHAB är ett bra foder rent allmänt. Det passar bra som foder till seniorhästar och jag har med stor framgång använt det som enda foder till mina egna tävlingshästar i westernridning."
Tänkte eftersom jag själv har en westernhäst som jag vill ha lugn o cool så kanske det kan vara ide.
Hur skulle en foderstat se ut på min häst med höet som är 84 torrsubstans, 27 smältbartprotein, 7.2 MJ. ??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rehab..

Sudd skrev:
Kan det funka att ge Rehab till en häst som har svårt att hålla hullet och blir lite snurrig däruppe med för mycket kraftfoder ?
läste i Kraffts foderhäfte att dom gav sina tävlingshästar som dom tävlar i western Rehab ?
Trodde först Rehab bara gällde unghästar, gamla hästar och konvalecenter ??
Någon som ger en frisk medelåldershäst Rehab..???
Citat från Kraffts folder.
"- Våra erfarenheter är mycket goda. Hästarna håller hull på ett bra sätt och vi har haft påtagligt få störningar som har haft sin grund i grund i matsmältningen. KRAFFT REHAB är ett bra foder rent allmänt. Det passar bra som foder till seniorhästar och jag har med stor framgång använt det som enda foder till mina egna tävlingshästar i westernridning."
Tänkte eftersom jag själv har en westernhäst som jag vill ha lugn o cool så kanske det kan vara ide.
Hur skulle en foderstat se ut på min häst med höet som är 84 torrsubstans, 27 smältbartprotein, 7.2 MJ. ??

Rehab, och avelsfoder och ponnyfoder och så vidare kan ges till ALLA hästar under förutsättning att det passar i foderstaten.

Min unghäst står på rehab (se separat tråd) och det har fungerat utmärkt för hullet.

Innan jag förslagsräknar en foderstat där det ingår rehab i till dig vill jag veta vad hästen står på för foderstat idag och hur han fungerar på den? (Så jag vet vad jag ska lägga honom på för behov)

Ett foder som annars brukar funka bra att ge hull med men ändå inte slå sig på huvudet är Krafft Groov.
 
Sv: Rehab..

Han går idag på 10kg hö, 2kg groov, 1kg lucern. Tills alldeles nyligen fick han enbart 1.5kg groov. Tills jag insåg att värderna på höet var alldeles för låga.
Han rids inte lika mycket på vintern som sommaren och jag tänkte kanske att man kunde köra med Rehab på vintern och Groov som vanligt på sommaren..han kan lätt bli lite snurrig om han stått ett par dagar på endast 1.5kg groov..kan tänka mig hur det kan bli med 2kg groov och 1kg lucern.
 
Sv: Rehab..

Sudd skrev:
Han går idag på 10kg hö, 2kg groov, 1kg lucern. Tills alldeles nyligen fick han enbart 1.5kg groov. Tills jag insåg att värderna på höet var alldeles för låga.
Han rids inte lika mycket på vintern som sommaren och jag tänkte kanske att man kunde köra med Rehab på vintern och Groov som vanligt på sommaren..han kan lätt bli lite snurrig om han stått ett par dagar på endast 1.5kg groov..kan tänka mig hur det kan bli med 2kg groov och 1kg lucern.

Ingen mineralanalys på höet?

Nu vet jag ju inte om du använder NYA Krafft Groov eller gamla? Men jag hoppas det är nya groov eftersom du får för låg kvot annars.

Nåväl, skiljer bara 2 MJ beroende på om jag räknar med gamla eller nya, så.

10 kg hö, 2 kg nya groov och 1 kg lucern ger 100.5 MJ.

Om vi utgår från det kan ett annat förslag vara, UTAN hänsyn till mineraler vara:

10 kg hö
1 kg Nya Krafft Groov
2 kg Krafft Rehab

102 MJ, kvot 6.

eller

10 kg hö
1,5 kg lucern
1,75 kg Krafft Rehab

102 MJ, kvot 6

Vill du ha högre kvot kan man ordna det, men då måste du sänka rehaben ELLER byta ut groov/lucern mot ett mer proteinladdat tillskott.

Ett förslag där

10 kg hö
2,5 kg Rehab
0,5 kg Krafft Pluss Grön

102 MJ, kvot 6,3.

Just Rehab + KPG kan du nästan välja vilken kvot du vill ha
 

Liknande trådar

B
Foder & Strö Hej! Har bestämmt mig för att lära mig grunderna för foderstatsberäkning. Och just nu sitter jag här med en höanalys i handen. Jag...
Svar
9
· Visningar
1 832
Z
Foder & Strö Hejsan! Jag har precis köpt min första egna häst, en varmblods valack på 6år. Han är endast travtränad och har kört ett provlopp en...
Svar
7
· Visningar
1 013
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 968
Senast: Allegra
·
V
Hästvård Nu har jag funderat länge. Kring det här med hull. Hur fort är det normalt att vänta sig att en häst ska gå upp, med bra foderstat...
Svar
15
· Visningar
2 054
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp