rehab med knäpålagring

W

Willyroo

Hej buke, behöver både skriva av mig lite samt kanske bra tips och råd.

Min stackars häst har haft problem med hälta. Efter ett tråkigt år så åkte jag in till Vet för tredje gången och vägrade sluta undersöka till vi hittade en förklaring. Slutresultatet blev lätt pålagring i båda bak-knäna. Knälederna är nu behandlade. Pålagringen var enligt vet. lätt och saknade fula taggar. Skönt att veta men självklart väldigt tråkigt. Hästen är en 17årig ex-galoppör och ridskolehäst med taskig exitör så det var kanske inte en blixt från klar himmel, även om jag ändå inte kan greppa det och mitt hjärta skriker. :cry:

Vet. ville väl inte säga allt för mycket då pålagringar är så pass individuellt. Men att det blir överansträngt och inflammation uppstår är vi ganska säkra på. Jag rider inte särskillt hårt, absolut inte vad en vanlig ridhäst bör klara vanligtvis, men i efterhand var senaste veckan lite hårdare än vanligt.

Det kommer bli tufft ett tag framöver men om det finns det någon på buke som har häst med samma problem vore det kul att få höra från er. Hjälpa mig se ett ljus i tunneln. Självklart ska jag rådgöra med Vet. men det är ju inte dåligt på någotvis att fråga honom om olika förslag som jag själv har.

Främst är det ju knälederna jag vill underlätta för och funderar på vad som kan tänkas stärka henne. Klättring såklart men kanske andra små trix. Hon har lättare att få under benen i galopp än trav :idea:, kan det vara något att försöka galoppera mer istället för att trava?

Tacksam för alla svar!

Sv: rehab med knäpålagring

Min häst blev diagnostiserad med svåra pålagringar i båda bakknäna sommaren 2009, säg bara till om det är något speciellt du undrar över så svarar jag gärna :laugh:. Om jag skulle skriva allt nu så skulle jag inte bli klar på en vecka :D

Berätta gärna allt du vet. Jag har också en häst med samma problem. Funkade det för din häst att klättra och galoppera något? Blev det bättre eller sämre?

Min häst blev diagnostiserad med svåra pålagringar i båda bakknäna sommaren 2009, säg bara till om det är något speciellt du undrar över så svarar jag gärna :laugh:. Om jag skulle skriva allt nu så skulle jag inte bli klar på en vecka :D

Beklagar att din häst också drabbats av pålagringar. Jag uppskattar verkligen att du vill dela med dig av dina erfarenheter.

Det som mest gnager är att ta reda på min hästs nivå. Hur är det för dig att hitta hur mycket hästen klarar av? Kommer inflammationerna ofta upp till ytan?

Rain_woman: Usch, så din häst också. :cry:. Ska du också börja rehab träna din häst? Det är verkligen hjärtskärande när ens bästa vän tycker något är så kul men sedan måste hållas tillbaka.

Hej!

Min förra häst hade pålagringar i knäna. Ganska lätta och satt bra till, efter 3 månaders behandling mot inflammationen stördes hon inte av dom igen.

/ Lavinia, som hade hästen i 5? år till..

Min häst har varit väldigt dålig i perioder och inte kunnat bli riden alls, tyvärr blir han ännu sämre om han inte rör på sig regelbundet så det är en ond cirkel. Han har fått 16 sprutor cortison kom jag fram till när jag läste gamla veterinärräkningar. "Tyvärr" är ju ledinjektion med cortison en vanlig behandlingsform vid artros, det är bra för att bryta den akuta inflammationsfasen men det är ju ingen behandling mot själva artrosen utan är som sagt till för att bryta inflammationen (och förhoppningsvis den onda cirkeln därtill). Min häst brukar vara fräsch i knappt en vecka efter han har blivit sprutad. Då är det 20 cm mellan framhovens tå och bakhovens trakt, det är inget dåligt bakbenssteg/undersättning för att vara fjording!! Efter den knappa veckan kommer rörelsestörningarna tillbaka som ett brev på posten.. :crazy:

Hela sommaren var han konvalecent och gick bara och chillade i hagen hela dagarna, men i höstas tänkte jag: nu får det bära eller brista. Jag köpte en burk djävulsklo för att testa om han öht skulle hålla för ridning. Altså red jag hela hösten och i början av vintern på smärtlindring, för att ge honom en chans att sätta ordentliga muskler utan att gå och spänna sig = felaktig muskulatur = större felbelastning. Detta fungerade utmärkt på så sätt att jag kunde rida "ordentligt" i alla gångarter och jobba igenom honom. Det var en otrolig känsla att sitta på min häst när han inte hade ont :love:

Tänk på att det är lätt att bli "övermodig" om man rider på en smärtlindrad häst, det går lätt som en plätt tycker man och "gör lite för mycket" av bara farten :angel: Jag var så klart medveten om detta från första stund men eftersom jag känner min häst så väl som jag gör så var det inga problem för jag har lite som en inbyggd känsla för hur mycket han klarar av.

Har han vilat i ett par månader, delvis pga all snö. Nu är det dax att sätta igång honom igen så vi får se hur det går.. Djävulsklon är snart slut, i vintras när han vilade provade jag att sänka dosen till hälften och då blev han märkbart sämre på två dagar :eek: :cry: Ska köpa något svindyrt ledtillskott och se om det hjälper, vanlig glukosamin fungerade inte på grabben men mitt 29-åriga sto blev som en ny häst när hon åt det!! Altså är det värt att prova i de flesta fall.

Som ni kanske har märkt så får hästar med artros lätt sekundära skador pga felbelastningarna som uppstår. Min häst får alltid låsningar i korset/länden och som tur är har jag lärt mig hur jag ska underhålla ryggen med stretshing och dylikt för att hjälpa honom. Det är där som de flesta dolda och icke dolda skadorna i hela kroppen visar sig som låsningar i olika grad.

Nu måste jag gå och lägga mig men jag återkommer med mera, bla. hur det kan vara bra att lägga upp ridningen för hästar med pålagringar i bakknäna :)

Jag vet att man kan underlätta påfrestning på knäna med egg-skor, men vet inte om det skulle hjälpa din pålle? Enl min vet ska man ha dem som ett sjukbeslag (alltså inget man går med jämnt, men inte sagt att man inte kan?) Det ska visst hjälpa hästen att få stöd för trakterna när man rider på mjuka underlag och påfrestningen blir mycket mindre.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 062
Senast: machafuko
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 886
Senast: skuggi
·
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 372
Senast: Ingela_S
·
Hästvård Lång historia men så här är det: till och från under hösten kändes min häst konstig, liksom knyckig i rörelsemönstret utan att jag kunde...
Svar
1
· Visningar
1 005
Senast: krocket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka