regntäcke...

B

Bonbina

...om hästen har lätt för att få ont i ryggen?
Disskuterade nyss med min kompis om min häst som har
väldigt lätt för att få ont i ryggen.
Och vi båda har hört att man skall ha regntäcke i regn om
hästen har lätt för att få det.
För tillfället går min häst täckeslös tills -15,men jag
kanske ska tänka om och inhandla några täcken?!?

Har du kollat över sadeln ordentligt så att ryggontet inte beror på den? Även problem i benen kan ge ryggont.

Men ja, hästar kan bli ömma i ryggen om de blir kalla, då särskilt vid nederbörd.

jag använder inte sadel på henne så det kan inte vara det,
och hon har inte blivit riden på 2veckor.
Benen är såvit jag vet helt bra,men pratade med ägaren
idag så hon har fixat ett täcke så jag ska ta och
prova det!

En del hästar är känsliga mot olika väderlekar precis som vi människor. Rygg och länd muskler är känsliga mot regn och blåst och det kan mycket väl vara därför den har ont i ryggen. :)

jag hoppas verkligen att det är pga regnet,sen får man se
om det kanske blir bättre när jag har fått lite muskler
på hästen.Tjock och omusklad är hon nu!

Jag hade helt klart lagt på ett täcke.
Har själv en "ryggöm" häst, och utan täcke i minsta regn eller kyla så går det åt många dl arnikaliniment och många minuters massage - eller akupunktur om jag har möjlighet till det - för att få musklerna mjuka och avslappnade igen.

Han spänner sig Direkt och får jätteont. Nu på sommaren är jag "taskig matte" och härdar honom lite, så han har fått gå utan täcken nästan hela betet hittills. Några nätter har han fått ha täcke när det varit ihållande regn i några dagar - annars åker jag bara av så det skvätter om det när jag försöker rida... :o

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där...
2
Svar
20
· Visningar
1 822
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18