Regntäcke på era islandshästar?

Sv: Regntäcke på era islandshästar?

Tack för alla svar!! :bow:
Jag ska nog köpa ett regntäcke tror jag.
Även fast jag sett att pälsen fungerar utmärkt utan täcke,
hon är ju helt snustorr längst in och sen rinner ju vattnet av henne också.
Men det är ju inte så kul och rida på en helt dyngsur pålle :smirk:

Sen undrar jag en annan sak, hur gör ni en dag när ni ridit så hästen är mkt svettig, svampar ni bara av och sätter på ett svett/fleecetäcke eller duschar ni hästen och låter den stå inne ett tag? Hur gör ni? :D

Om det är under ca 10 grader och blåser, tar jag in hästen och låter den torka med fleecetäcke ca 1 timme. Har jag bråttom, sätter jag på Boetts superbra vintertäcke med hals och teddyfoder och släpper ut.
När man kan ha hästen naken svettig ute, är en finkänslighetsfråga. Beror mycket på hur vinden är, och hur känslig hästen är. Har faktiskt båda sorter hos mig. De som alltid blir förkylda utan fleecetorkning, och de som verkar tåla nästan vad som helst utan täcke alls.
Man får lära känna sin häst.
Men jag tror det är ganska vanligt att man torkar en svettig häst inne med fleece efter ridning.
Är hästen fortfarande lite svettig efter fleecetorkningen, tar jag ett bävernylontäcke med fleeceinsida och släpper ut.

Om det är under ca 10 grader och blåser, tar jag in hästen och låter den torka med fleecetäcke ca 1 timme. Har jag bråttom, sätter jag på Boetts superbra vintertäcke med hals och teddyfoder och släpper ut.
När man kan ha hästen naken svettig ute, är en finkänslighetsfråga. Beror mycket på hur vinden är, och hur känslig hästen är. Har faktiskt båda sorter hos mig. De som alltid blir förkylda utan fleecetorkning, och de som verkar tåla nästan vad som helst utan täcke alls.
Man får lära känna sin häst.
Men jag tror det är ganska vanligt att man torkar en svettig häst inne med fleece efter ridning.
Är hästen fortfarande lite svettig efter fleecetorkningen, tar jag ett bävernylontäcke med fleeceinsida och släpper ut.

Måste bara säga, Boetts vintertäcke är ju bara bäst :love:

Tack för alla svar!! :bow:

Sen undrar jag en annan sak, hur gör ni en dag när ni ridit så hästen är mkt svettig, svampar ni bara av och sätter på ett svett/fleecetäcke eller duschar ni hästen och låter den stå inne ett tag? Hur gör ni? :D

I vintras om det var riktigt dåligt väder, läs blåsigt svinkallt regnigt, red inte jag hästarna mkt svettiga då jag endast har lösdrift. Enligt en bok om islandshästar kan de vara ute trots lite svettning vid hals o bog på vintern utan täcke förutsatt att hästen har hull o tillgång till mat. Jag svampade inte hästarna men jag torkade av så mycket svett som möjligt med ett gäng absorberande handdukar. Om de fick fleecetäcke eller inte? Där gick jag helt på magkänsla o aktuellt väder. Ska sägas att jag kontrollerade hästarna ofta då jag har dem hemma går det, annars hade det nog varit täcke jämt om de svettats.

Nu när det är varmare svampar jag om de svettats mycket, torkar, är det fint väder, varmt soligt ej blåsigt blir det inget täcke. Är det sent o kall klar natt med nollgrader får de fleece.

Som sagt, jag har ju ingen box så man får anpassa sig o fodra. Eftersom de fick sätta päls så har de inte haft så mycket täcken tex aldrig vid regn och de har inte varit sjuka eller haft andra problem heller.

Då jag rider ganska mycket större delen av året så vill jag ha min häst "halvklippt". Jag täckar av flera skäl:

1: jag kan inte ta in och rida en blöt, lerinpackad häst när jag kommer hem på kvällarna.

2:Jag vill inte ha henne så himla lång och tjockhårig med tanke på svetten.

3: Eftersom hon går täckad och inte sätter den "riktiga" tjocka vinterpälsen så frrrryyyser hon så hon skakar när det bli kallt och blåsigt-alltså på med tjockare täcken.

Hoppas du hittar nått täcke som passar dig och din häst!

Jo jag har regntäcke på min häst... inte för hennes skull utan mer för min egen. Orkar inte med en jätteblöt häst när jag ska ut och rida. Smidigt att kunna släppa ut henne i hagen direkt efter ridpasset med trots att det är regn och hon är svettig(har ett bra andastäcke). Hon är fö inte rakad...

Jag undrar om ni har regntäcke på era islandshästar? Jag har inte det på min men funderar på att köpa ett.
Islandshästar sägs ju klara av hårt väder, men regn och blötsnö hur pass bra klarar dom det?
Någon som vet? :confused:

Jag har regntäcke på mina islänningar. De är inte klippta.

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·
Hästvård Har flugtäcke till de stora men shettisarna klarar sig utan. Alla fyra är ganska obrydda kring insekter men bromsen är ju dryg. Har...
Svar
12
· Visningar
596
Senast: Emuliiaa
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka