Regntäcke på era islandshästar?

B

blomman_

Jag undrar om ni har regntäcke på era islandshästar? Jag har inte det på min men funderar på att köpa ett.
Islandshästar sägs ju klara av hårt väder, men regn och blötsnö hur pass bra klarar dom det?
Någon som vet? :confused:

Sv: Regntäcke på era islandshästar?

Klart man kan ha regntäcke på sina islandshästar. Dom har dock tjock päls och är tåliga så dom klarar de flesta väder utan problem och utan täcke om dom inte är klippta.

Men det där är en smaksak, man gör som man vill. Och har man hagar utan vind/regnskydd så är det ibland skönt för hästen att få ha ett täcke på sig.

sålänge de har pälsen kvar och har en välbalanserad foderstat så klarar de sig gott och väl.

Det bästa regntäcket jag har köpt är från shires :)

Islandshästen har ett naturligt fett i sin päls som gör att vattnet rinner av och alltså inte tränger in i pälsen så hästen blir kall. Så med andra ord behöver inte en islandshäst med "naturlig vinterpäls (alltså att den är oklippt, inte har gått med täcke på när den satte vinterpälsen ovs) något regntäcke, men det får man ju göra som man vill :)

Jag undrar om ni har regntäcke på era islandshästar? Jag har inte det på min men funderar på att köpa ett.
Islandshästar sägs ju klara av hårt väder, men regn och blötsnö hur pass bra klarar dom det?

Mitt regntäcke från Boett har fantastisk passform för islandshäst.
Asdyrt men jättebra.

Naturligtvis har jag regntäcke på min häst! Han är ju helrakad!
På vintern har han även vintertäcke med hals.

Jag anser inte att man ska släppa ut en svettig häst med mycket päls - då är det bra att ha rakat den åtminstone under magen och halsen och om man då inte har ett täcke på hästen tycker jag att det är rätt elakt.
Men det är min åsikt.

"Min" tävlingshäst har regntäcke/utetäcke på sig vid dåligt väder eftersom han är helklippt.

de andra hästarna går utan oavsett väder (:

Islandshästen har ett naturligt fett i sin päls som gör att vattnet rinner av och alltså inte tränger in i pälsen så hästen blir kall. Så med andra ord behöver inte en islandshäst med "naturlig vinterpäls (alltså att den är oklippt, inte har gått med täcke på när den satte vinterpälsen ovs) något regntäcke, men det får man ju göra som man vill :)

Det är dock en sanning med modifikation; rider du hästen svettig funkar inte alls pälsen som i "naturligt" skick vilket du oftast också kan se. Om det regnar så syns avtrycket av sadeln där det blir blötare fortare och dessutom märks det att regnet tränger ner djupare.

Vi har regntäcken för de värsta dagarna eftersom hagen saknar vindskydd. När hästarna har höstvila och pälsen är "orörd" klarar de sig dock för det mesta utan täcke.

Min häst är vintertid klippt på framsidan halsen + bogen och mellan frambenen. Han går ute dagtid i alla väder utan täcke, utom när han ridits och är svettig, då får han fleecetäcke och/eller andastäcke.

Sommartid har han emellanåt eksemtäcke eller flugtäcke, men aldrig regntäcke.

De ridhästar (ca 15 st) som står i samma stall som min behandlas likadant med avseende på täcke, och jag har faktiskt aldrig varit med om att någon av dem sett ut att frysa.

Hej.
På hösten vid pälssättning blir min ena pålle lite håröm och tycker inte om när det regnar på honom. Så då åker regntäcke på och han är nöjd och glad.

Jag har haft det på klippt häst. Inte annars. Min erfarenhet är att oftast behövs det inte på oklippta islandshästar. Men... visst kan undantag finnas; extremt känsliga individer som blir stela/kalla lätt mår säkert bra av ett regntäcke. Eller om man vill hålla hästen torr av någon orsak.

Jag har inget regntäcke på min just nu, hur dåligt väder det än är. För han kan gå in/ta skydd bland träd om han vill och han har en herrans massa päls att gömma sig i. Jag grävde lite i pälsen när det var som värst regnoväder här, men inte ens då var han en gnutta fuktig under det yttersta lagret. Så pälsen är ju det bästa skyddet!

Men om det blir oväder då han ej har päls, eller jag helt enkelt vill ha honom torr så har jag ett Shires Typhoon Rain med halvhals, har jag för mig att det heter, som är superbra! Täcker ordentligt och sitter på plats.

våra är oklippta; inget täcke!

Vanligtvis brukar jag inte ha något regntäcke, men vi har ett ifall det skulle vara riktigt ösregn och det är kallt i luften.

Jag gör som Mazerin, kontrollerar hästen när det regnar mycket. Eftersom de inte blivit blöta närmast kroppen har de inte täcke. De kan även välja att gå in under tak eller bland träd om de vill.

Om hästarna däremot är svettiga efter ridning o det är kallt får det självklart ha täcke tills de har torkat - men det var ju inte det du frågade om.

Helrakad, vintertäcke på vintern.
Får på sig vintertäcket vissa dagar nu med då hon inte satt tillräckligt med päls samt går ute nattetid.

Däremot håller inte hennes päls borta allt regn när tant är orakad, vintern 05-06 stod hon och frös nästan varje dag då det regnat och hon var otäckad.

Fina dagar nu får hon gå utan täcke. Varma dagar åker eksemtäcke på.

Om det snöar väldigt mycket, är det skönt att kunna dra av täcket och han är torr under. Annars äter sig snön fast i pälsen. Är det mycket regnigt och kallt kan jag lägga på det också.

Tack för alla svar!! :bow:
Jag ska nog köpa ett regntäcke tror jag.
Även fast jag sett att pälsen fungerar utmärkt utan täcke,
hon är ju helt snustorr längst in och sen rinner ju vattnet av henne också.
Men det är ju inte så kul och rida på en helt dyngsur pålle :smirk:

Sen undrar jag en annan sak, hur gör ni en dag när ni ridit så hästen är mkt svettig, svampar ni bara av och sätter på ett svett/fleecetäcke eller duschar ni hästen och låter den stå inne ett tag? Hur gör ni? :D

Tack för alla svar!! :bow:
Jag ska nog köpa ett regntäcke tror jag.
Även fast jag sett att pälsen fungerar utmärkt utan täcke,
hon är ju helt snustorr längst in och sen rinner ju vattnet av henne också.
Men det är ju inte så kul och rida på en helt dyngsur pålle :smirk:

Sen undrar jag en annan sak, hur gör ni en dag när ni ridit så hästen är mkt svettig, svampar ni bara av och sätter på ett svett/fleecetäcke eller duschar ni hästen och låter den stå inne ett tag? Hur gör ni? :D

Brukar endra svampa av och ta ut hästen om det är sommar eller lämna hästen inne en stund med fleecetäcke. Tar sällan ut hästen med fleecetäcke.
Är det vinter och hästen blir svettig tar jag ut hästen på en gång med mitt superbra vintertäcke ifrån Boett :love:

Om det är varmt torkar han bäst själv och om han får rulla sig och så. Är det kallare blir det fleecetäcke och kanske även ett regntäcke över. har hästen på lösdrift och inte tillgång till box.

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·
Hästvård Har flugtäcke till de stora men shettisarna klarar sig utan. Alla fyra är ganska obrydda kring insekter men bromsen är ju dryg. Har...
Svar
12
· Visningar
596
Senast: Emuliiaa
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka