Regnskållor?

Ketrawzc

Trådstartare
Vad tror vi?

Dessa dök upp idag när jag klippte hästen. Såg dem inte innan och inte när jag klippte utan när jag borstade bort pälsen. Hästen var inte jätte långhårig innan utan klippt tidigare under vintern.
Kliar inte, ömmar inte och inte som krustor men de kanske är i ett tidigt stadium?

376EFE8A-3881-404D-835D-5DC355B106EA_zpsggwlxrda.jpg

Äter hästen mycket protein?
Jag tänkte lägga till det i frågeställningen! :o Men de proteinknölar jag sett har inte visat sig såhär så struntade i det:angel:

Jag har lagt till lite potatisprotein i foderstaten för kanske 1 månad sen. Kan det kanske vara boven?

Jag tänkte lägga till det i frågeställningen! :o Men de proteinknölar jag sett har inte visat sig såhär så struntade i det:angel:

Jag har lagt till lite potatisprotein i foderstaten för kanske 1 månad sen. Kan det kanske vara boven?
Jag har sett flera olika typer av foderallergi och det kan absolut se ut såhär. Tycker dock inte det borde påverka om den ätit det i en månad. Hade det varit min häst hade jag nog provat att ta bort det iaf och se om utslagen försvinner.
Har den det över hela kroppen?

Jag har sett flera olika typer av foderallergi och det kan absolut se ut såhär. Tycker dock inte det borde påverka om den ätit det i en månad. Hade det varit min häst hade jag nog provat att ta bort det iaf och se om utslagen försvinner.
Har den det över hela kroppen?
Nej det är främst bakpartiet, lite vid virveln. Ingenting över mage, rygg, bog och hals.
Tar bort proteinet få se. Men det är inget stort överskott hon äter men kanske är känslig.

Om jag kommer ihåg rätt sedan jag läste på om regnskållor finns det i två varianter. En som oftast kommer på vinterhalvåret med stora krustor som vätskar om man river av dom och även kan ömma. Den kommer främst i lång/tjock päls.
Sedan finns det en som kan kallas sommarvariant med små knutor som inte alltid upptäcks förrän de lossnar. Den här typen kommer i kortare päls och finns därför mest på sommaren.

För något år sedan fick jag sommarvarianten på en häst och det var väldigt likt bilden i första inlägget. Tvättade med Hibiskrubb (tror jag att det heter) två gånger med någon veckas mellanrum och höll hästen torr så försvann det.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Fiorano
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 133
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur