Regnskållor?

bettysmatte

Trådstartare
Min häst har fått mystiska svarta "krustor" på 3 av 4 ben. I höjd med karleden, men i stället på sidorna och framsidan. Krustorna går att dra bort hyfsat lätt. Det följer med hår, som beskrivs med regnskållor, men inget varigt/kletigt/blodigt, utan allt är helt torrt. Jag funderar på om problemet uppstod när hagen var lerig (den är nu grusad), och om krustorna nu håller på att läka? Svårt att veta om det är bäst att låta bli att pilla, eller om det är bra att blöta upp krustorna med något (vad?) och få bort dem? Om det inte är regnskållor, vad kan det då vara?

Karlederna är väl inte det typiska stället för regnskållor egentligen, men jag antar att det inte är omöjligt.
Min erfarenhet är att skållor är otroligt smärtsamt, har du märkt detta på din häst?

Har samma på en av mina nu, båda bak runt om hela benen, från hov till has.

När jag hade vet ute tipsade hon om att tvätta med handsprit och och en fet salva (kommer inte ihåg namnet) fick även butta utskrivet då han hade så ont, han har gått på 2 butta kurer på vardera en vecka var och jag håller tummarna att det inte behövs en till.

Vad jag hoppas att frosten inte är många dagar bort.

Hoppas det är ok att jag använder tråden lite och ställer en fråga ist för att starta en ny tråd i samma ämne.

Upptäckte att min häst hade något liknande regnskållor för några veckor sedan på magen och på halsen. Rakade honom och tvättar varje dag. Idag är de i princip borta, men nu börjar det poppa upp bulor som sedan blir precis likadana krustor när svullnaden försvunnit på ett par dagar, de försvinner också med samma behandling (hibuscrubtvätt varje dag). Kan detta också vara en typ av regnskållor? Han har de senaste dagarna börjat protestera vid ridning och igår hittade jag iritation i närheten av sadel och sadelgjord så är nu inne på om det är dessa som orsakar obehaget vid ridning de senaste dagarna. Hästen i fråga är under rehab efter operation i bakknäna och sprang igenom böjprov och longering för ett par veckor sedan.

wpid-dsc_1744.jpg

Har självklart pratat med min veterinär via tetelefon som känner hästen väl som tyckte det lät som en variant av regnskållor och tyckte jag skulle fortsätta samma behandling. Har nu tvättat alla täcken + borstar och kommer tvätta hela hästen i hibiscrub idag och byta till nytvättade täcken, samt har fått salva av vet. Allmäntillståndet är en mycket pigg och glad häst.

Har någon haft något liknande dessa utslag? Har de kliat/gjort ont?

Kan det kanske vara hårsäcksinflamation efter klippning?

Min häst har fått mystiska svarta "krustor" på 3 av 4 ben. I höjd med karleden, men i stället på sidorna och framsidan. Krustorna går att dra bort hyfsat lätt. Det följer med hår, som beskrivs med regnskållor, men inget varigt/kletigt/blodigt, utan allt är helt torrt. Jag funderar på om problemet uppstod när hagen var lerig (den är nu grusad), och om krustorna nu håller på att läka? Svårt att veta om det är bäst att låta bli att pilla, eller om det är bra att blöta upp krustorna med något (vad?) och få bort dem? Om det inte är regnskållor, vad kan det då vara?

Det låter som fukteksem. Båda våra har haft det fast inte samtidigt. Ponnyn hade det vid armbågen och på buken medan den stora hade det på framsidan av en kota. Benet blev svullet på honom också. Började som ruvor och när de drogs loss följde pälsen med så de blev pälslösa på området men inget klet alls av var eller annan vätska. Vår veterinär sa till oss att tvätta med mild tvål (jag använde hexocil på den stora men vi använde vanlig handtvål på ponnyn) och sen pensla på äppelcidervinäger. Helst två ggr om dagen. Sen försvann det.

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick förra hösten väldigt otäck mugg i ena karleden bak. Behandlade hela hösten (hade veterinär ute med) men det gav inte ed...
Svar
11
· Visningar
2 479
Senast: godishanna
·
Hästvård Bilder kommer imorgon. Fram tills dess vill jag gärna få in tips på va ddetta kan vara. Islandshäst, valack, skäck, 10 år. Går...
Svar
10
· Visningar
5 332
Senast: lady_vip
·
M
Hästvård För tre veckor sedan åkte hästen på bete. Hon hade då vätskande mugg på alla fyra benen, värst på båda fram. Vi behandlade med Celeston...
Svar
3
· Visningar
1 161
Senast: maskot
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat