Regnskållor

Marina_s70

Trådstartare
Vår nya 2-åring har massa regnskollor och vi har inte varmvatten i stallet så duscha nu på vintern är inte så bra.
Så jag undrar lite här nu!

* Skall man borsta eller inte borsta hästen
* Kan man spraya Virkon S utan att skölja av det? Funkar 10gr till 1L vatten?
* Läste att Alcogel kan hjälpa

Har ni några svar och andra förslag?

Senast ändrad:
Sv: Regnskållor

Jag tror på teorin om att regnskållor uppkommer pga obalans i magen. Till mina som har haft regnskållor när de köptes har jag gett 1-2 dl linfrökaka/dag och 1-2 paket bakjäst/dag. Det har tagit lite tid men det har inte uppkommit några nya efter någon vecka och de som finns börjar så sakta läka.

Du behöver alltså inte duscha hästen eller använda en massa starka medel. Blir det infekterat så kan du tvätta med lactacyd och vatten eller med alsollösning, absolut inte alsolsprit. Alsolsprit svider och ska aldrig användas i sår och ger inte bättre tvätt än lösningen. Om du tvättar med lactacyd och vatten så se till att torka ordentligt torrt efteråt.

Du kan borsta hästen som vanligt men var försiktig vid skållorna för hästen kan vara mycket öm.

Min blev smittad förra året när jag flyttade in i ett nytt stall. Min fick dock bara i huvudet?! Men det var inte ovanligt enl vet. Jag klippte huvudet så det fick lufta sig. Det självläker bäst men om de vätskar sig måste man behandla dem. Min fick pyttesmå i huvudet som inte behövde någon direkt mer behandling. Hoppas de läker fort på din! Kram

Självläker bra egentligen men tar tid.
Håll torrt. Hade samma problem förra året på en häst som kom till stallet. Kallt och svårt att duscha. Jag använde descutansvamp två gånger. Man blöter den i vatten så blir det lödder, och så sköljer man av. Sen tog jag loss de största skållorna lite då och då och spritade på huden under(den var infekterad). Visst gjorde det lite ont men denna hästen var grymt angripen och jag tog inte många skållor åt gången. Det blev fint sen och kom inte tillbaka. :)

Min fick regnskållor på lösdriften förra året. Dels var det mycket gegga och de fick förmodligen i sig lite jordbakterier som kan stört tarmfloran och det var blött och fuktigt väder.

Jag tvättade ca var 3:e dag med ett schampo som har Aloe Vera och Jodopax i sig, från Finish Line. Det blaskade jag med bara i området runt regnskållorna med svamp och en hink.
Har man inte varmvatten kan man ju värma i varmvattenkokare.
Sen iom att min bodde på lösdriften och det var lite kyligt så ville jag inte släppa ut honom blöt. Han hade monsterpäls som inte torkade fort.
Så jag fönade honom helt enkelt. ;)
Det försvann fort efter jag börjar med den tekniken.
Övriga drabbade hästar vet jag hade kvar sina regnskållor mkt längre.

Nu har han bott på stall och sovit inne i höst. Inga regnskållor än..

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 678
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·
L
Hästmänniskan jag vet inte riktigt vad jag skag göra...jag rider en häst som jag tycker om väldigt mycket, och jag tror han tycker om mig också :)...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 549
Senast: Em3li3
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 448
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!