Regnskålleattack!!!

a1agnlju

Trådstartare
:eek:Misstänker jag har drabbat gammelponnyn. Upptäckte igår att skapet var lite svullet på ena halvan. Sedan gick svullnaden framåt rakt framför skapet ca 15 cm. Lite skorpor med hårtussar lossnade när jag pillade men inte lika som de regnskållorna som han drabbades av förrförra året. Det är inget var/kladd på tussarna som lossnar som det var förra gången.

Jag tvättade skapet och den svullna delen framför skapet med jodopax och får se om det dämpar anfallet. Jag har stenkoll på att svullnaden inte blir större och om den blir det så är det veterinären på en gång, ingen tvekan om det.

Men jag funderar lite på det där med svullnaden. Ni som haft regnskållor eller någon annan hudåkomma på era hästar någon gång, har hästarna blivit svullna på det stället då (eller någon annan stans för den delen)?

När gammelhästen drabbades förra gången var det enligt veterinären en sekundär reaktion på en infektion.Den gången hade hästen hög feber och varken åt eller drack, var jättesvullen i alla fyra benen, skapet och en stor del av magen. Nu har han inte feber och är pigg som vanligt och äter, kissar och bajsar som vanligt och är bara svullen precis framför skapet och ena halvan av skapet. Vill också tillägga att han är öm när man trycker på svullnaden (inte jätteöm, men reagerar). Det är iof dags för vaccinering och tandkoll nu så jag kommer att ta ut veterinär ändå (men hade tänkt att vänta någon vecka eller två till), men de kan ju inte hålla koll på allt när det gäller sjukdomar, så därför vill jag höra med er om det finns någon som känner igen den här reaktionen och vad som hände sedan.

Mycket orolig för gammelbebis:cry::cry:

Sv: Regnskålleattack!!!

Vad jag upplevt så har min häst som hade kraftig "skåll-attack" inte en enda skålla på undersidan av kroppen.

Jag skulle tippa på nån infektion om det är lokalt runt skapet.

Vad jag upplevt så har min häst som hade kraftig "skåll-attack" inte en enda skålla på undersidan av kroppen.

Jag skulle tippa på nån infektion om det är lokalt runt skapet.
Tack för svaret. Jag ringer vet. i morgon för svullnaden var lite större nu ikväll. Han hade 37,7 i temp och det är ganska normalt för honom och han åt sin middag och mumsade på höet när jag gick in för att äta middag. Han ömmade också lite mer nu :( Stackars lilla bebis! Han kissade i alla fall när han kommit in men han fällde inte ut snoppen mer än absolut nödvändigt :(

Han kan ha fått en regnskålleattack, om han gått o blivit blöt om magen. Shettisar är ju som bekant inte så "långa i rocken", vilket gör att dom brukar vara rätt så blöta om magen, om de sprungit omkring o busat i den blöta vi har nu. Det stänker ju upp, precis där i skapet, då de springer omkring.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er! Igår fick jag vara med om något av det sjukaste jag någonsin sett i hästsammanhang. En häst i stallet stod på gången och blev...
Svar
3
· Visningar
2 358
Senast: fruxolisa
·
Hästvård Min ena häst börja bli hängig under tisdag-onsdag förra veckan, kontaktade veterinär på tordagen då benen börjat svullna på henne, fick...
2
Svar
21
· Visningar
4 154
Senast: Hemi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 422
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 050
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka