Regnigt sommarbete=frusna hästar?

B

borienburk

Jag har min häst på bete uppe i bohuslän, nära där jag bor, i en hage med träd som regnskydd. För tillfället är det 11 grader varmt/kallt ute, plus att det regnar väldigt mycket. När jag var nere och gav hästen frukost, var han rätt kall och han stod och skakade lite medans han åt. Givetvist vill han inte stå under träden, utan ska stå mitt ute i regnet för att han kommer närmare kompisarna då. Och självklart har jag glömt hans regntäcke hos mina kusiner. Problemet är nu det att jag är lite orolig för att det ska bli FÖR kallt för honom. Jag la på honom ett ylletäcke nyligen, eftersom det värmer även om det är blött. Men klarar han sig tills i morgon kväll, då regntäcket kommer upp?

Sv: Regnigt sommarbete=frusna hästar?

Klarar si är klart att han gör, han kommer ju inte frysa ihjäl:D Det är ett elände nu med detta väder, har du inte möjlighet att ställa in honom så han får chansen att torka upp ordentligt?

Ja, det är ett elände det här vädret och inte är det varmt. Våra hästar har fri tillgång på betet till utestall, vilket dom använder flitigt mot sol och odjur men står dessvärre utanför i det kalla regnet och sover *pust* så de tas in mellan varven för att sova och torka upp, fastän de har tillgång till torr skyddad liggplats i hagen.

Du har inte möjlighet att ta in? Låna täcke? Den kommer inte att dö fastän den fryser, men den kan bli sjuk.

dör gör han väl inte...
men han kan bli sjuk och det är verkligen inte bra för musklerna....

jag skulle åkt och hämtat det där regntäcket igår om man säger så..

Ja det är ju inte bra att hästen står o blir kall,och står o skakar :(
Dessutom tappar de ju när deras energi får gå åt att värma opp dem!
Lägg på regntäcke så han åtminstone slipper bli blöt. Men se samtidigt opp m regnskållor!!! Om det blir för varmt och fuktigt under täcket kan de få regnskållor.. Och det är INGET kul,kan jag säga...
Så var uppmärksam!
Där min häst går på bete,har vi tillgång t boxar.. Våra hästar kommer in om nätterna när det regnar hela tiden... Så de får en möjlighet att dels få ligga ner o vila,rent o torrt,.. Och få en chans att torka opp!

ett ylletäcke värmer inte när det är blött..
Han torkar snabbare under, men låter du honom gå med det på när det regnar så kommer det snart att kyla honom mer än utan täcke..

Bra att du fodrar honom så han har energi att hålla värmen på!

Liknande trådar

Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 415
Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 442
Senast: Ninis
·
Hästvård Mina hästar är extremt frusna av sig. Visste att det var stor risk för regn idag så jag la på fleece-fodrade regntäcken och släppte ut...
2
Svar
28
· Visningar
3 165
Senast: Lindsen
·
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 814
Senast: elsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka